Tågolycka skapar oro för Kinas kärnkraftsexpansion

Tankesmedjan Carneige Endowment gör en inte helt irrelevant jämförelse mellan orsaker till och behandlingen av tågolyckan vid Wenzhou (温州), och Kinas pågående kärnkraftsexpansion.

Tågolyckan, som krävde minst 39 liv och över 200 skadade, skedde enligt Carnegie Endowment inte på grund av fysiska fel med vagnar eller spår.

I stället berodde det på detaljfel i signalsystemet och otränad personal, menar man med hänvisning till en nytillsatt tjänsteman vid Shanghais järnvägsbyrå.

Carnegie Endowment pekar också på den korruption som plågat Kinas järnvägsministerium; tidigare tågministern avskedades i februari efter en muthärva i storleksordningen en miljard kronor, medan flera andra tjänstemän inom samma byrå utreds eller har redan dömts för liknande brott.

Det misstänks att mutorna har inneburit att det tullats på säkerheten. Bygget har gått snabbt, liksom hastigheten på själva tågen.

Den nya tågministern har redan sagt att hastigheten på de snabbaste tågen ska sänkas från 350 till 300 km/h på grund av ”säkerhetsskäl”, som tydligen inte upptäckts tidigare.

Man menar att olyckan och dess efterspel visar på en klar brist i drift- och ledningsförmåga hos Kina.

Detta förklaras dels med att Kina inte har nog med kunniga tekniker eller personal, för att man hastigt kopierat och infört avancerad teknik på stor skala.

Exempelvis skrev partitidningen Folkets Dagblad i december 2010 att man ”inte hade tid” att ge förare till snabbtågen de 2-3 månaders träning som tyska Siemens rekommenderade, utan kortade ner tiden till 10 dagar.

Antalet planerade kärnkraftsreaktorer för olika länder tidigare i år. Statistik från World Nuclear Organization.

Skulle samma tankesätt, metod och logik användas i Kinas pågående utbyggnad av kärnkraft, är Carnegie Endowment mycket oroade för följderna.

Jag har tidigare skrivit om Kinas enorma kärnkraftsexpansion i bland annat följande inlägg på InBeijing Bulletin:

Kärnkraft på frammarsch i Kina (30 juli 2010)
Kärnkraft i Kina – risker och åtgärder (17 mars 2011)
Kina säljer kärnkraft till Pakistan (25 mars 2011)
Kina fortsätter expansion av kärnkraft (27 mars 2011)
Nytt ”genombrott” av kinesiska kärnkraftsforskare (21 juli 2011)

Det handlar om en enorm utbyggnad av Kinas kärnkraft, från dagens cirka 10 GWe till över 80 GWe år 2020.

Om ytterligare 30 år ska kapaciteten ha ökat med 40 gånger, till 400 GWe, vilket kan jämföras med 370 GWe för alla världens samlade kärnkraftsreaktorer i dag.

Se mer fakta och siffror från World Nuclear Association.

”Personal, träning och säkerhetsrestriktioner är de områden där jämförelsen [mellan snabbtåg och] Kinas kärnkraftsprogram är viktigast”, säger Carnegie Endowment.

Man menar att det efter Fukushima fanns tendenser på att Kina skulle sakta ner och förbättra säkerheten gällande nya kärnkraftverk, men att förespråkarna för en snabb expansion nu fått överhanden igen.

Tydligen håller man på och ”förbättra” en viss typ av reaktor genom att öka dess kapacitet. Detta ska bli klart till 2015, men skulle enligt Carnegie Endowment ta mycket längre tid i ett OECD-land.

Likheterna mellan den hastiga utbyggnaden av snabbtåg och kärnkraft är slående.

Man har köpt in avancerad teknik från många olika länder, som man nu modifierar och bygger ut i en rasande takt.

Men även om tekniken i teorin är perfekt, så kan fortfarande den mänskliga faktorn bidra till olyckor, något som Carnegie Endowment menar att tågolyckan vid Wenzhou är ett utmärkt exempel på.

Handlar det nästa gång om en kärnkraftverk, så förstår alla att följderna skulle bli långt mer allvarliga.