För ett par veckor sedan skrev jag här på InBeijing om hur kafékedjan 85C tvingades utfärda en ursäkt och ett politiskt ställningstagande för att inte riskera förlora sin viktiga verksamhet i Kina. Anledningen till detta var att man sålt en kopp kaffe till Taiwans president Tsai Ing-wen.
När Tsai mellanlandade i USA stannade hon nämligen till vid en av kedjans butiker, vilket uppmärksammades av kinesiska internetanvändare som anklagade 85C för separatism och en ambition att vilja ”dela Kina”.
Kritiken blev så högljudd att till och med det kinesiska myndigheter snart gick in och sade att man ”aldrig kommer tillåta” ett företag som stödjer taiwanesisk självständighet att verka i Kina.
Av rädsla för att förlora andelar på den viktiga kinesiska marknaden var 85C snabba med att utfärda en förödmjukande offentlig ursäkt. Man tackade Kina för utbildningen, underströk sitt stöd för 1992 års konsensus vilket stipulerar att det bara finns ett Kina, och uttryckte även önskan för en ”fredlig återförening” av Kina och Taiwan(!)
Detta är bara ett av många exempel på hur företag under de senaste två åren tvingas utfärda ursäkter som har med Taiwan att göra, för att blidka en alltmer aggressiv nationalistisk opinion i Kina. Och mycket tyder på att IKEA står näst på tur.
Såväl kinesiska internetanvändare som statlig media har nämligen uppmärksammat hur möbeltillverkaren misslyckas att med önskvärd tydlighet visa på sin paketering att Kina och Taiwan är ett och samma land. Global Times, som ges ut av partitidningen Folkets Dagblad, skrev i går:
Chinese netizens have called on Ikea to abide by the one-China principle, after discovering that the company’s packaging lists the Taiwan island on par with China.
A Sina Weibo user claimed on August 11 he bought a vase at an Ikea store and found that its packaging refers to Taiwan the same way as China and other countries.
”[The company] earns Chinese people’s money but tries to separate China?” the user asked.
Another user said on August 20 that he bought kitchen items but discovered that the products’ illustration depicts Taiwan as a country, together with China, Japan, India and the Philippines.
Tidningen rapporterar vidare att IKEA på sin hemsida inte heller tydligt visar att Taiwan tillhör Kina, då man listar landet endast som ”Taiwan” och inte ”Taiwan, provins i Kina”.
Denna dödssynd var precis vad som låg bakom att dussintals flygbolag tidigare i år kontaktades av kinesiska myndigheter med krav på att ändra definitionen av Taiwan, eller riskera få problem avgångar till och från Kina, vilket genast fick SAS att pliktskyldigt uppdatera sitt bokningssystem.
Agget mot IKEA verkar vara ännu större än det mot SAS. I alla fall online, där tiotusentals internetanvändare nu ropar efter inte bara en bojkott av IKEA, utan efter att företaget ska kastas ut från Kina.
För den som läser kinesiska kan retoriken – och antalet kommentarer/likes – på sidan Toutiao tjäna som exempel. Där finns i skrivande stund över 27 000 kommentarer, varav majoriteten spyr ut sin avsky mot IKEA på grund av märkningen av köksprodukterna och vasen.
Hur kommer IKEA nu agera? South China Morning Post har varit i kontakt med företaget, som ännu inte svarat på hur man avser hantera situationen.
Debaclet är ännu ett exempel på konsekvenserna av det farliga nationalistiska sentiment som Kinas regim har pumpat upp genom att konstant understryka vikten av att ta över Taiwan med våld om så behövs, samt ondskan av Taiwans nuvarande regering.
Detta leder till att en rusig allmänhet genom framförallt internet letar upp exempel på företag eller personer som på minsta lilla vis kan misstänkas avvika från kommunistpartiets retorik, för att sedan fördöma och karaktärsmörda dem som ett slags bevis på sin egen lojalitet.
För att inte verka svag måste sedan regimen – som i exemplet med 85C – agera på ett vis som de facto innebär att nationalistiska internetanvändare nu formar Kinas utrikespolitik.
Denna mekanism, som vi sett många tidigare i historien, beskrivs närmare av Michael Cole på Taiwan Sentinel i en text med rubriken ”China’s Dangerous ‘Bottom-Up’ Ultranationalism and the 85℃ Incident: a Warning”.
Läs gärna tidigare artiklar på InBeijing om hur Kina pressat myndigheter och företag att rätta sig efter deras politik och retorik vad gäller Taiwan:
”SAS viker sig genast då Kina hotar och bötfäller utländska företag över Taiwan” (24 maj 2018)
”Kinas internationella utfrysning av Taiwan alltmer uppmärksammad” (7 maj 2018)
”Mannen som förlorade sitt jobb för en ’like’ på Twitter som ogillades i Kina” (27 mars 2018)
”Hur det gick till när Skatteverket ändrade namn på Taiwan till ’provins i Kina’” (23 mars 2018)
”Kina fördömer Margot Wallströms uttalanden om Taiwan” (27 december 2018)
”Kina stänger ute Taiwan från Världshälsoorganisationen” (12 maj 2017)