John Sudworth i en skärmdump från en drygt tio minuter lång video från Xinjiang, som BBC producerade sommaren 2019. Se hela inslaget längst ner i denna text.

“Hot och påtryckningar” efter video om Xinjiang får BBC:s korrespondent att lämna Kina

I dag meddelade ännu en av den krympande skaran utländska korrespondenter i Kina att han lämnar landet. Nämligen John Sudworth från BBC, som flyttar till Taiwan efter att ha utsatts för påtryckningar och hot från kinesiska myndigheter.

Flytten äger rum mindre än två månader efter att BBC belades med sändningsförbud i Kina, vilket Kinamedia rapporterade närmare om i mitten av februari. Blockeringen berodde enligt statliga kinesiska medier på kanalens “falska rapportering” i frågor som COVID-19 och övergreppen mot etniska minoriteter i Xinjiang.

Sudworth har varit baserad i Kina i nio år, men menar enligt BBC att det har blivit allt svårare att stanna kvar i landet. Något som beror på “övervakning, hot om juridiska påföljder, obstruktion och hot” mot honom själv och hans kollegor när helst de gav sig ut för att filma.

Enligt uppgift så skuggade civilklädd polis Sudworth med familj med till flygplatsen och incheckningen nu i veckan. Han planerar fortsätta rapportera om Kina på plats från Taiwan.

Även om andra journalister fortfarande finns kvar vid BBC:s byrå i Peking, så noterar kanalen att korrespondentens flytt är en del av en större trend.

Förra hösten lämnade två australiensiska korrespondenter Kina efter att först att gömt sig på ambassad och konsulat. Detta efter att den kinesiska säkerhetspolisen uppsökt dem och på ett hotfullt vis framfört risken för arrestering. Episoden var så dramatisk att Kinamedia skrev två artiklar om saken:

Diplomater eskorterar hem Australiens sista journalister i Kina efter hot från polis” (8 sep 2020)
Australiensisk journalist berättar om besök av polis och sin flykt från Kina” (9 sep 2020)

Fjolåret började övrigt med att tre stycken journalister från Wall Street Journal kastades ut från Kina efter en ledarartikel författad av redaktionen hemma i USA.

En dryg månad senare beordrade kinesiska myndigheter samtliga journalister från Wall Street Journal, New York Times och Washington Post med amerikanskt medborgarskap att med kort varsel lämna landet. Jag skrev även närmare om dessa två incidenter när de inträffade:

Tre av Wall Street Journals journalister sparkas ut från Kina efter kritisk ledarartikel” (20 feb 2020)
Journalister från New York Times, Wall Street Journal och Washington Post får 10 dagar på sig att lämna Kina” (17 mars 2020)

I artikeln “Global pressfrihet: Taiwan på plats 43, Hongkong rasar till 80 och Kina fortsatt i botten som 177:a” uppmärksammades här på Kinamedia hur Reportrar utan gränser i fjol rankade Kina fjärde sist i hela världen vad gäller pressfrihet. Taiwan var å sin sida det andra högst placerade asiatiska landet på listan.

Som Foreign Correspondents Club of China visade tidigare denna månad genom i en årlig rapport, så har villkoren för utländska journalister i Kina förvärrats ytterligare sedan dess:

En av de främsta orsakerna till den tuffare hanteringen av utländska medier, är att de ofta har publicerat rapporter om övergreppen mot etniska minoriteter i Xinjiang, som på senare tid varit den i särklass mest känsliga geopolitiska frågan för Kinas regim.

Innan BBC belades med sändningsförbud förra månaden, hade kinesiska utrikesministeriet krävt en ursäkt av kanalen just på grund av deras rapportering om övergreppen i regionen. Då ursäkten uteblev, så trädde sändningsförbudet i kraft.

Med anledning av detta så rekommenderar jag alla läsare att se det drygt tio minuter långa reportaget som John Sudworth och BBC producerade från Xinjiang sommaren 2019. Flera av klippen är riktigt obehagliga, men ger samtidigt en insikt i såväl metoderna som syftet med de politiska fånglägren för regionens etniska minoriteter:

UPPDATERING:

Foreign Correspondents’ Club of China publicerade tidigare i dag en intressant tråd på Twitter med mer information om John Sudworths flytt från Kina till Taiwan: