BBC blockeras i Kina efter vägran att be regimen om ursäkt

/

Kinesiska myndigheter meddelade vid midnatt lokal tid att BBC beläggs med sändningsförbud, vilket innebär att den brittiska tv-kanalen nu inte längre alls får sändas i Kina. Enligt ett officiellt uttalande beror detta på att BBC inte varit “rättvist eller faktabaserat” i sin förmedling av nyheter.

Statliga Global Times uppger att beslutet beror på en rad incidenter av “falsk rapportering”, inklusive Kinas hantering av COVID-19 och behandlingen av etniska minoriteter i Xinjiang. “Fake news”, menar Global Times, är inte tillåtet i Kina.

Särskilt stor ilska kunde ses gentemot BBC förra veckan, efter att man sänt flera vittnesmål om systematiska våldtäkter och sexuell tortyr i de fångläger i regionens Xinjiang där över en miljon etniska minoriteter spärrats in de senaste åren. Vittnesmål som jag skrev ingående om här på InBeijing.

Såväl BBC som Storbritanniens utrikesminister Dominic Raab har under dagen uttryckt sitt missnöje mot förbudet:

Kinesiska tv-kanalen China Global Television Network (CGTN) – den utländska avdelningen av China Central Television (CCTV) – ger i artikeln “BBC World News is ousted! Why?” en mer detaljerad förklaring till varför den brittiska tv-kanalen inte längre får sända i Kina:

In the early morning of February 12, China announced that it has barred BBC World News from airing in China as well revoked its license for one year. The organization’s ideological, biased, and agenda-driven reporting is no longer worth a credible news organization’s status.

In recent months, BBC has gone on a spree to spread explicit falsehood about China’s policy in the Xinjiang Uygur Autonomous Region.

(…)

Last week, China’s Foreign Ministry demanded apologies from BBC. But the organization replied with its shameless statement that its reporting is “fair and unbiased.”

Kinas utrikesministerium ville alltså få BBC att be om ursäkt för sin avslöjande rapportering från regionen Xinjiang, som även inkluderar uppgifter om tvångsarbete bland etniska minoriteter. Hade BBC bett om ursäkt, så skulle kinesiska myndigheter kunna driva linjen att kanalen själv medger att rapporterna från Xinjiang är falska.

Detta följer ett välbekant mönster. I slutet av 2015 svartlistades den franska journalisten Ursula Gauthier lämna Kina, efter att hon krävts på med vägrat avge en ursäkt för sina texter om situationen i Xinjiang.

Sändningsförbudet följer även på att brittiska myndigheter förra veckan drog in CGTN:s sändningstillstånd i Storbritannien, vilket jag skrev närmare om här på InBeijing.

Beslutet – som motiverades av kommunistpartiets ägarskap av kanalen – var extra kännbart, då CGTN nyligen gjort stora investeringar i produktionslokaler i London. Många fruktade därför att BBC skulle hamna i korselden för kinesiska myndigheters hämndaktioner.

Även om CGTN:s förlorade brittiska licens kan ha spelat in, så är det dock alltså tydligt att BBC:s rapportering från Xinjiang är den främsta anledningen till sändningsförbudet.

Som bland annat Politico noterar, så var BBC förvisso tidigare inte tillgängligt i en stor majoritet av alla kinesiska hushåll. Men det nya förbudet innebär att tv-kanalen nu inte ens kommer få sändas på hotell eller andra liknande byggnader eller sammanhang.

Se nedan några reaktioner från Twitter, som även ger vid handen att förbudet kommer påverka tillgängligheten av BBC i Hongkong: