Förra veckan förstördes två stycken undervattenskablar i Östersjön, varav en går mellan Sverige och Litauen. Incidenten inträffade i vatten som enligt internationell havsrätt tillhör Sveriges särskilda ekonomiska zon, och vid en tidpunkt som det kinesiska fartyget Yi Peng 3 rörde sig i samma område.
Som av en händelse hade Yi Peng 3 vid samma tillfälle även förlorat den AIS-signal som används för att identifiera fartyg.
Omedelbart efter det inträffade så skrev jag en artikel för Affärsvärlden, som den senaste veckan har varit den mest lästa på tidningens hemsida. Där konstaterades att ett kinesiskt fartyg även i fjol förstörde infrastruktur i Östersjön genom att släpa ett ankare längs med botten, samt hur Kina regelbundet använder samma metoder för att förstöra kablar kring Taiwan.
Artikeln mötte på sina håll skepsis och anklagelser om förutfattade meningar. Men utvecklingen sedan dess ger tydligt vid handen hur flera Östersjöländer nu misstänker medvetet sabotage från det kinesiska fartyget.
Då Yi Peng 3 förra veckan försökte lämna Östersjön så hindrades man att så göra av den danska flottan. Den senaste veckan har fartyget legat i Kattegat där det även omgärdas av större fartyg från svenska kustbevakningen och Tyskland.
Enligt uppgift förhandlar samtidigt ”Danmark och flera andra länder” med Kina för att få undersöka företaget och möjligen även förhöra besättningen:
“Danish broadcaster DR said on Monday that Denmark and several other countries are currently engaged in intense negotiations with China to allow [Yi Peng 3] to be examined and its crew to be potentially interrogated.” 1/https://t.co/1Ir4JLCTgp
— Sari Arho Havrén (@SariArhoHavren) November 26, 2024
Under gårdagen uppgav statsminister Ulf Kristersson vidare vid en pressträff att Sverige uppmanat det kinesiska fartyget – som nu befinner sig i vatten tillhörandes Danmarks särskilda ekonomiska zon – ska röra sig mot svenska vatten.
Förvisso sade Kristersson att ingen anklagelse ligger i denna uppmaning, som inte heller har att göra med den polisutredning som inletts angående förra veckans kabelbrott. Fartyget, önskar statsministern, bör röra sig mot svenska vatten ”så att vi enklare kan samarbeta i vad som har inträffat”.
Med ”vi” åsyftas sannolikt inte bara Östersjöländerna utan även kinesiska myndigheter, då Kristersson uppger att Sverige varit i kontakt med såväl fartyget som Kina med denna önskan. Vidare uppgav SVT i veckan med hänvisning till en svensk myndighetskälla att ”diplomatiska diskussioner pågår med flera olika länder, med målet att kunna utreda kabelbrotten ombord på det kinesiska fartyget.”
Nu väntar några spända dygn, eller snarare veckor eller månader. Under gårdagen uppgav Ulf Kristersson att ”Kina har ännu inte gett något svar på regeringens förfrågan” om Yi Peng 3. Och risken finns nog att sådant svar drar ut rejält på tiden.
Tidigare denna månad sade Estlands utrikesminister att Kina ännu inte har svarat på en förfrågan som estniska myndigheter gjorde för ett år sedan, angående juridisk hjälp med utredningen av det sabotage av en gasledning mellan Estland och Finland som det kinesiska fartyget New New Polar Bear i oktober i fjol gjorde sig skyldigt till.
Kinesiska myndigheter medgav i somras att gasledningen skadats av det kinesiska fartygets ankare, men att detta var en olycka som berodde på en plötslig storm i området. Uppgifter från finska meteorologiska institutet om att det inte var stormar i Finska viken den dagen har dock citerats av flera medier.
Kina hänvisade till en ”intern undersökning”, vars innehåll man inte velat delge vare sig Finland eller Estland. För att få saken ur världen räknar Kina helt enkelt med att de mindre länderna inte ska göra någon stor sak av det hela, utan nöja med denna förklaring som utväg för att undvika ett större diplomatiskt bråk.
Samma tendens märks denna gång. Vid sidan av att Kremls talesperson Dmitrij Peskov beskrivit det som ”skrattretande” att Ryssland skulle ha något att göra med kabelbrotten med anledning av att Yi Peng 3 löpte ut från en rysk hamn innan incidenten, så avfärdar även det kinesiska utrikesministeriet att fartyget skulle ha något att göra med kabelbrotten.
Vän av ordning kan då fråga sig varför Kina i så fall inte tillåter inspektion av fartyget och samtal med besättningen? Kanske är en av anledningarna att dessa ankare enligt uppgift verkar skadat:
The flukes of 🇨🇳 Yi Peng 3's port side anchor are clearly twisted at the tips.
“They are twisted in different directions, which may very well indicate that one side of the anchor has become stuck in something down on the bottom or in some rocks.”
“Everything points to the… https://t.co/DTjyosR1Xq pic.twitter.com/3wTscVmHeI
— Byron Wan (@Byron_Wan) November 25, 2024
Vän av ordning kan även fråga sig varför – vilket även framgår i tweeten ovan – ett ryskt militärfartyg har lagt ankar i Kattegat, till synes för att observera vad som sker med Yi Peng 3, om allting bara handlar om ett missförstånd:
🇷🇺warship Merkuri anchored in Kattegat Strait btwn Denmark & Sweden on Nov 21 arrived after🇨🇳ship Yi Peng 3 was held by Danish authorities to investigate damage to 2cables in Baltic Sea.Last time🇨🇳ship NewNew Polar Bear dragged an anchor & damaged subsea cable it was not detained pic.twitter.com/hWXOmrl71A
— Theresa Fallon (@TheresaAFallon) November 24, 2024
Efter att New New Polar Bear – som även det löpte ut från en rysk hamn – i fjol släpptes och sabotaget av gasledningen mellan Finland och Estland av allt att döma fick ske helt utan konsekvenser, så har finska medier denna gång varit på tårna.
Man har bland annat besökt den adress som rederiet Ningbo Yipeng Shipping Co. är registrerad på i Kina, och funnit att den är tom men ligger i zon som administreras av den kinesiska militären:
Yi Peng 3
Helsingin Sanomat visited Win Enterprise Ship Management and interviewed them briefly.They also visited the address of the owner, Ningbo Yipeng Shipping Co. Address was empty. It's currently marked as a “Military Management Zone”.
(pay wall)https://t.co/8Qxv5LjtGq
— Aino Fella 🇫🇮 (@AinoRautahuopa) November 23, 2024
Det kan i sin tur delvis förklara varför kinesiska myndigheter av allt döma fäster så stor vikt vid att ingen ombordstigning ska ske på Yi Peng 3, vilket vore mycket svårt utan kinesiskt godkännande.
Som Per Engström, sektionschef vid Nationella operativa avdelningen, säger till SVT så är bordning en ”våldshandling” som kräver vissa juridiska förutsättningar.
Flera analytiker har understrukit – liksom jag även skrev i Affärsvärlden – svårigheterna med att utarbeta en effektiv metod för att bemöta och motverka sabotage av undervattenskablar. Om det står utom rimligt tvivel att Yi Peng 3 ligger bakom kabelbrotten så kan man återigen skylla saken på en olycka, i hopp om att åter undkomma helt utan konsekvenser.
Experter framhåller även att en utredning för att finna den skyldige och klargöra alla omständigheter kan ta flera år; en process som ytterligare förlängs om kinesiska myndigheter liksom var fallet med New New Polar Bear inte vill samarbeta.
Det är därför viktigt att sätta dessa handlingar i en större politiskt kontext. Det är särskilt delikat att allt detta sker just nu, i en tid då Kina ser möjligheten att med allehanda morötter försöka locka europeiska länder närmare sig och bort från USA, med tanke på den i Europa impopuläre Donald Trumps kommande presidentskap.
Som jag tidigare skrivit i Kinamedia nyhetsbrev och Affärsvärlden, så är det sannolikt att Ulf Kristersson förbereder en resa till Kina som bland annat kan ”belönas” med visumfria inresor till landet för svenska medborgare. Detta efter att handelsminister Benjamin Dousa just varit i Kina i syfte att stärka det ekonomiska samarbetet med landet.
Förvisso har europeiska länder varit villiga att bortse från det mesta – inklusive kinesiskt stöd för den ryska krigsmaskinen och dess invasion av Ukraina – för att kunna fortsätta sitt lukrativa ekonomiska samarbete med Kina.
Vi kan bara förutsätta att regeringen just nu diskuterar om det verkligen sänder rätt signaler att närma sig en auktoritär stormakt diplomatiskt och ekonomiskt, samtidigt som dess fartyg regelbundet förstör infrastruktur i Östersjön och sedan vägrar samarbeta kring efterföljande utredningar.