Newnew Polar Bear fotograferad 2020 när fartyget hette Baltic Fumar. (Bild: Public Domain via Wikipedia)

Kina medger att fartyg skadade gasledning i Östersjön

12 augusti, 2024

I oktober skrev jag här på Kinamedia om hur sabotaget av gasledningen Baltoncconnector mellan Finland och Estland påminner om de metoder som kinesiska fartyg vid upprepade tillfällen har förstört undervattenskablar utanför Taiwan.

Gasledningen hade skadats av en ankare som dragits längs med havsbotten. Samtidigt hade containerfartyget NewNew Polar Bear – som var flaggat i Hongkong och ägt av ett kinesiskt rederi – befunnit sig i området då skadan på ledningen upptäcktes, och dessutom gjort en märklig inbromsning just vid samma tidpunkt.

I dag rapporterade South China Morning Post hur kinesiska myndigheter utfört en ”intern undersökning” och underrättat regeringarna i Finland och Estland om att skadan orsakades av NewNew Polar Bear, men att det hela var olycka som berodde på en storm.

Dock ska Kina enligt uppgift inte ha överlämnat rapporten som utredningen resulterade i till myndigheterna i de berörda länderna. South China Morning Post citerar istället ”källor” med information om rapporten, som är på kinesiska och sägs ”cirkulera i olika ministerier” i Kina.

Efter incidenten i höstas påbörjade Finland och Estland en gemensam utredning, och efterfrågade samarbete från kinesiskt håll. Enligt finska myndigheter lovade Kina redan i november att samarbeta fullt ut, och Finlands president Sauli Niinistö hade ett ”konstruktivt samtal” med Xi Jinping om den skadade gasledningen.

En talesperson för estniska myndigheter säger till South China Morning Post att man ännu inte har fått något material av den form man efterfrågat, som skulle kunna vara av nytta för utredningen:

A spokeswoman for the Estonian prosecutor said the document had not been sent to that office and that it “can’t be used as evidence in an Estonian criminal investigation” in any case.

“We submitted a legal aid request to the Chinese authorities to gather evidence from the vessel and its crew,” said Kairi Küngas, its head of public relations.

“The Chinese authorities have not provided a response on executing the legal aid request as of yet.”

Inte heller finska myndigheter uppger att man har fått ta del av någon rapport efter den kinesiska utredningen, och säger vidare att den egna utredningen pågår och endast kan slutföras när tillräckligt med bevis samlats in.

För den som läser mellan raderna framstår det som sannolikt att Kina har utrett saken och sedan kommunicerat de påstådda resultaten till myndigheter i Finland och Estland på ett vis som vare sig är menat för att offentliggöra informationen eller diskutera saken vidare.

Enligt South China Morning Post har Kinas justitieministerium inte svarat på detaljerade förfrågningar från Finland och Estland, men gett signaler om en villighet att så göra ”vid ett senare tillfälle”. Det framstår nu som att man vill se att det hela glöms bort med hänvisning till att det inträffade var en olycka som berodde på dåligt väder.

Som jag skrev här på Kinamedia i oktober så har undervattenskablarna som förser den taiwanesiska ögruppen Matsu med internet skadats 30 gånger sedan 2017 av kinesiska sandmudderverk, fiskebåtar som trålat havsbotten med stålnät eller fraktfartyg som ”råkat” släppa ner sina ankare på fel plats.

Detta har i sin tur beskrivits som en del av Kinas hybridkrigföring i syfte att skapa splittring och oro.

Uppgifterna i South China Morning Post bekräftar att vi redan har det första likartade kinesiska sabotaget i Östersjön mot Balticconnector, som är en av Finlands viktigaste energikällor, samt ett par andra undervattenskablar som skadades vid samma tillfälle.

Kinamedias nya artiklar direkt till din inkorg

Gör som 770 andra, prenumerera du med.

Lyssna på Kinamedia: Nya kalla kriget

App Icon Apple Podcasts

Translate article