Del av den taiwanesiska ön Kinmen, som endast ligger några kilometer från den kinesiska staden Xiamen i provinsen Fujian. (Foto: Jojje Olsson)

Kina vill bygga snabbtåg till Taiwan och göra landet till ”utvecklingszon”

17 september, 2023

Tidigare i veckan rapporterade Kinamedia om hur Peking gradvis eskalerar de militära provokationerna kring Taiwan.

Efter de nya flygrutterna för kinesiska stridsflygplan och det rekordstora antal militära fartyg som siktades i Taiwans luftförsvarszon tidigare denna vecka, så har Kinas militär de senaste dagarna utöva vad som är sina största övningar någonsin i Stilla havet.

Övningarna omfattade över 40 militära fartyg och ännu fler stridsflyg. De syftade enligt kinesiska medier till att omringa Taiwan, vilket analytiker menar signalerar en ”ny strategi” för regionala konflikter.

Det är tydligt hur de upptrappade militära aktiviteterna avser att sätta press på Taiwan i samband med landets presidentval 13 januari. Med mindre än fyra månader kvar till valet, vill kinesiska myndigheter nu även erbjuda en morot för att göra piskan mer effektiv.

I veckan presenterade Kina således en plan för att integrera Taiwan med provinsen Fujian på andra sidan sundet.

Enligt planen – som presenterades av kommunistpartiets centralkommitté och Kinas statsråd – ska Taiwan ingå i en ”demonstrationszon för integrerad utveckling” tillsammans med Fujian, vilket ska erbjuda nya ekonomiska möjligheter för de så kallade taiwanesiska landsmännen.

Planen är svepande men innehåller ett par konkreta förslag. Exempelvis vill man främja etableringen av en utvecklingsfond för integrering och erbjuda mer ”avslappnade” former för resande.

Dessutom ska taiwanesiska företag uppmuntras att lista sig på börsen i Kina, samtidigt som delar av Taiwan ska kunna förses med elektricitet och naturgas från Kina.

I samband med att planen presenterades, sade en talesman för den kinesiska myndigheten med ansvar för Taiwanfrågor att relationerna över Taiwansundet nu befinner sig i ett ”kritiskt skede” och står inför ett ”viktigt beslut”.

På så vis vill Peking ge den taiwanesiska befolkningen uppfattningen att de nu kan välja mellan utökade militära risker eller en så kallad fredlig återförening” som i sig även medför nya ekonomiska möjligheter.

En särskilt intressant detalj i den nya planen för Taiwans integrering med Fujian är att den inkluderar en länk med snabbtåg. En kinesisk tjänsteman med ansvar för utvecklingsfrågor sade i veckan att man redan besitter den teknologiska och ingenjörsmässiga förmåga som behövs för att bygga snabbtåg till Taiwan ”så snart som möjligt”.

Vad man syftar på är sannolikt främst snabbtåg till öarna Kinmen och Matsu som bara ligger några kilometer från det kinesiska fastlandet – dock har Kina redan tidigare föreslagit en 150 kilometer lång järnvägstunnel från Fujian till Taiwans huvudö.

Föga förvånande så har taiwanesiska myndigheter avfärdat denna ambition – liksom själva planen om en ”demonstrationszon för integrerad utveckling” bestående av Taiwan och Fujian – som ”önsketänkande” samt ett misslyckat försök att vinna den taiwanesiska befolkningens stöd för kommunistpartiets sak.

Med tanke på de många orosmomenten inom Kinas ekonomi delade Taiwans myndighet med ansvar för Kinafrågor samtidigt ut en känga och framhöll planen som ett försök att förbättra Kinas eget försämrade affärsklimat.

Men även om Taiwans regering kategoriskt avfärdar planen så är initiativ likt dessa ofta framgångsrika för att förvirra och så split. Exempelvis noterar Taiwan News hur den ledande lokalpolitikern på ögruppen Matsu som sitter även sitter i det taiwanesiska parlamentet är positiv till planen.

Chang Yung-chiang, som tillhör oppositionspartiet Kuomintang (KMT), sade att bättre infrastruktur till Kina skulle underlätta för såväl affärer som i det vardagliga livet.

Matsu ligger cirka 200 kilometer från Taiwans huvudö, men knappt 20 kilometer från Kina – se nedan en karta som visar öarnas geografiska position:

Bild: Wikimedia

Dessutom kan Kina genom dessa utåt sett sympatiska förslag få stöd från aktörer i omvärlden som inte tvekar att offra Taiwan för att undvika en konflikt som kan skada dem ekonomiskt.

I en podcastintervju i veckan benämnde Elon Musk Taiwan som en ”integral del av Kina” och gjorde jämförelser i relationen mellan Hawaii och USA.

Något som Taiwans utrikesminister avfärdade på Musks egen plattform i följande skarpa ordalag:

Musks uttalande kom dessutom mindre än ett år efter att han föreslagit att Taiwan bör bli en ”särskild administrativ zon” av Kina med ett ”bättre avtal” än Hongkong, vilket Kinamedia då uppmärksammade genom såväl artikel som satir.

Vidare föreslog Singapores tidigare utrikesminister George Yeo i veckan under ett forum i Taipei att Taiwan borde överväga ett ”kinesiskt samvälde” som en lösning för att undvika konflikt med Kina.

Ett förslag som fick det taiwanesiska utrikesministeriet att anklaga Yao för att agera språkrör för Peking genom att sprida vidare dess propaganda.

Planerna om integration mellan Kina och Taiwan avfärdas alltså helt av regeringen i Taipei och sannolikt även av en stor majoritet av den taiwanesiska väljarkåren. Men den militära piskan blir ändå starkare med hjälp av en ekonomisk morot, alldeles oavsett huruvida moroten korresponderar med verkligheten.

Den nya planen ger även den taiwanesiska oppositionen ammunition att använda mot regeringspartiet Democratic Progressive Party (DPP) i valet i januari.

Som jag skrev i nyhetsbrevet Taiwan går till val #5 så har en av presidentkandidaterna redan föreslagit ett avtal med Kina samtidigt som han regelbundet avfärdar DPP som en samling krigshetsare.

Kinamedias nya artiklar direkt till din inkorg

Gör som 768 andra, prenumerera du med.

Lyssna på Kinamedia: Nya kalla kriget

App Icon Apple Podcasts

Translate article