Elon Musk vill att Taiwan blir en del av Kina för att hindra att konflikt utbryter mellan länderna. (Bild: Daniel Oberhaus, CC BY-SA 4.0 , via Wikimedia Commons)

Elon Musk föreslår att Taiwan ska bli en del av Kina

Teslas grundare Elon Musk skapade i veckan stora rubriker världen över när han plötsligt på Twitter uttryckte åsikten att omröstningar bör hållas i delar av Ukraina som därefter kan tillfalla Ryssland, samt att Ukraina ska vara ”neutralt” som en del av bredare fredsöverenskommelse.

Knappt hade Musk hunnit svara på kritiken efter dessa uttalanden, innan han gav ett liknande förslag gällande Taiwans status och Kinas anspråk på landet i en intervju med Financial Times (betalvägg) i fredags.

Hans ”rekommendation” för att lösa situationen är att förvandla Taiwan till en ”särskild administrativ zon” under ett ”mer skonsamt avtal” än det som Hongkong fick när staden återlämnades till Kina.

Själva intervjun är alltså bakom betalvägg, men dess innehåll har stor spridning och reciterats i flera större medier. Såhär återges Elon Musk i The Guardian:

The world’s richest person told the Financial Times in an interview published on Friday: “My recommendation … would be to figure out a special administrative zone for Taiwan that is reasonably palatable, probably won’t make everyone happy. And it’s possible, and I think probably, in fact, that they could have an arrangement that’s more lenient than Hong Kong.”

Musk made the suggestion when asked by the newspaper about China, where his Tesla electric car company operates a large factory in Shanghai. The Shanghai factory accounted for about half of Tesla’s global deliveries last year.

I intervjun framhåller Elon Musk en konflikt om Taiwan som ”oundviklig”. Han varnar samtidigt att inte bara hans eget företag utan även Apple och hela den globala ekonomin kommer drabbas svårt, och minska med så mycket som 30 procent om konflikten blir verklighet.

Musk har vid flera tillfällen framhållit sin beundran för Kina, där Tesla åtnjuter en rad subventioner och allehanda fördelaktig behandling som innebär att företaget nu tillverkar omkring hälften av alla sina bilar i landet.

Kommentarerna har givetvis rönt stor uppskattning i Kina. Bland annat prisas Musk av den kinesiska ambassadören i USA och landets statliga medier enligt följande:

Uttalandet har dock inte väckt samma beundran från alla håll. Det fick skarp kritik från såväl Taiwans regeringsparti DPP som det största oppositionspartiet KMT kritiserade; bland annat uppmanade irriterade taiwanesiska parlamentariker till en bojkott mot Tesla.

Särskilt i ljuset av de senaste årens utveckling i Hongkong så uttalandet för många som helt utan fingertoppskänsla, och skapade bland annat följande reaktioner på Twitter:

Det inflytande som Kina skaffat sig över världens rikaste man kan även komma att användas på andra vis. I intervjun med Financial Times uppgav Elon Musk att Peking ogillade att han aktiverat Starlink i Ukraina och därmed gett landet tillgång till internet via satellit under det pågående kriget mot Ryssland.

Vidare sade Musk även att Peking har bett honom att lova att aldrig möjliggöra användningen av Starlink i Kina, vilket alltså skulle ge den kinesiska befolkningen tillgång till ocensurerat internet bortom regimens kontroll.

Det framgår inte av intervjun huruvida Musk har avgett ett sådant löfte, men det är enkelt att föreställa sig vad som skulle hända med Teslas produktion i Kina om detta skedde.