Satir: Vem är det som kör egentligen?

Det var bara en dryg vecka sedan det först rapporterades att statliga kinesiska CRTG har vunnit ännu ett anbud på att bygga ut Stockholms tunnelbana. Detta trots kritiken och oron kring säkerheten som uppstod när bolaget för ett par år sedan tilldelades ett liknande kontrakt.

Som Kinamedia noterade förra veckan, är kinesiska bolag med nära band till landets stat och militär inte bara med och bygger tunnelbana för ett par miljarder kronor. De har även vunnit upphandlingar för säkerhetskontrollen vid Arlanda flygplats, och dominerar numera utbyggnaden av svensk vindkraft.

Utvecklingen får Niklas ”@KluddNiklas” Eriksson att i veckans satirteckning för Kinamedia fråga sig vem det egentligen är som kör. För som svenska ministrar visat vid flera tillfällen, så är man antingen naivt ointresserad eller hopplöst okunnig om de risker det medför att låta statliga kinesiska företag spela en viktig roll i vår kritiska infrastruktur.

Exempelvis var det bara ett par månader sedan som näringsminister Karl-Petter Thorwaldsson i SVT Agenda framförde ståndpunkten att det rentav är bra för svenskt näringsliv med kinesiska intressen som äger svenska företag.

Detta håller knappast arbetsgivarorganisationen Byggföretagens näringspolitiska chef Tanja Rasmusson med om. Hon konstaterade hopplöst i Dagens industri att det inte går att tävla med statliga subventioner, då CRTG låg 200 miljoner kronor lägre än Skanska i kontraktet på utbyggnaden av tunnelbanan som blev värt 618 miljoner kronor.

Detta verkar dock inte bekomma infrastrukturminister Tomas Eneroth eller ens statsminister Magdalena Andersson, då de tillsammans med ett sovande totalförsvar tuffar fram i den kinesiska statens nya tunnelbanevagnar – måhända på väg till den kinesiska säkerhetskontrollen på Arlanda, eller för att inspektera kinesisk vindkraft i skärgården?

Veckans teckning kan ses i fullstorlek via denna länk.

Alla Kludd-Niklas teckningar på Kinamedia finns samlade i avdelningen ”Satir”.