2016 kunde Peter Dahlin ses avge ett framtvingat erkännande på CCTV. Nu har hans organisation Safeguard Defenders sett till att CGTN blivit av med sitt sändningstillstånd i Storbritannien.

Storbritannien drar in licensen för Kinas största utländska tv-kanal

/

China Global Television Network (CGTN) är den utländska armen av Kinas jättelika statliga tv-nätverk China Central Television (CCTV). Det välfinansierade CGTN är tillika ett av de viktigaste verktygen i regimens ambition att sprida kommunistpartiets världsbild och budskap utomlands genom landets statliga medier.

Men CGTN är ingen vanlig tv-kanal, utan bryter som organisation tvärtom mot en hel rad regler som krävs för att få sändningstillstånd i Europa. Dels ägs och kontrolleras kanalen av ett utländskt politiskt parti, det vill säga Kinas kommunistparti. Dels har man inte bara visat utan även producerat en rad så kallade “framtvingade erkännanden”, inklusive av europeiska medborgare som svenske Gui Minhai och brittiske Peter Humphrey.

Med anledning av dessa omständigheter lämnade rättsorganisationen Safeguard Defenders i februari i fjol in en anmälan mot CGTN till The Office of Communications (Ofcom) i Storbritannien, som inkluderade en utredning av tv-kanalens ägarskap.

Till saken hör att London sedan 2019 är det nya europeiska högkvarteret för CGTN, där man investerat tiotals miljoner kronor i nya produktionslokaler och planerade anställa omkring 350 journalister. Till saken hör även att svensken Peter Dahlin – som 2016 själv tvingades avge ett framtvingat erkännande på CCTV – är ordförande för Safeguard Defenders.

Under torsdagen denna vecka meddelade så Ofcom att man fattat beslut i frågan. Myndigheten drar in CGTN:s sändningstillstånd med omedelbar verkan, och kommer inte heller låta kanalen ansöka om en ny licens vilket CGTN själva har föreslagit, eftersom förhållandet kring dess ägarskap fortfarande kvarstår.

Safeguard Defenders har lämnat in ett flertal anmälningar mot CGTN till Ofcom, varav myndigheten redan har avslagit flera. Den anmälan som man nu agerar på genom att dra in sändningstillståndet är en anmälan som rör kanalens ägarskap, eftersom sändningstillstånd enligt brittisk lag inte får innehas av tv-kanaler som tillhör utländska partier.

På sin egen hemsida, förklarar Safeguard Defenders veckans beslut enligt följande:

The issue, illegal licensing, stems directly from an investigation carried out by Safeguard Defenders and filed as a complaint on 25 February 2020, almost a year ago. The key issue is that the UK broadcasting law forbids licensing TV stations controlled or owned by political parties.

Ofcom and many other TV regulators around the world have been seemingly unaware of the massive reorganization of Chinese State media in 2018, which in effect made them, even on paper, Party media, including CGTN. Safeguard Defenders’ investigation provided proof from the Chinese government, the Chinese Communist Party, CCTV (the parent company of CGTN), and even from CGTN itself, that it was directly controlled by an organ of the CCP.

Technically, Ofcom strips the license from CGTN because the formal license holder, Star China Media Limited is not the entity that maintains editorial control, as proven by the Safeguard Defenders investigation.

Safeguard Defenders framhåller samtidigt hur det i slutet av fjolåret kom till organisationens vetskap att CGTN planerar för en framtida europeisk bas av produktioner och sändningar i Bryssel. Detta sades delvis bero på att kinesiska mediechefer insett att det kan bli svårt att ha sitt Europahögkvarter i London i framtiden, vilket veckans dom från Ofcom alltså tydligt visar.

Vidare utreder Ofcom fortfarande ett par av Safeguard Defenders övriga anmälningar mot CGTN, vilket inkluderar att tv-kanalen har producerat och sänt framtvingade erkännanden inte bara av kinesiska utan även europeiska medborgare.

Om CGTN skulle fällas även på dessa punkter, innebär det att kanalen de facto lagförs för brott mot mänskliga rättigheter i Storbritannien. Något som potentiellt skulle göra det svårare för CCTV och CGTN att få nya sändningstillstånd i andra västerländska demokratier, eller ens behålla de befintliga.

Safeguard Defenders poängterar också hur CGTN under utredningen ageras “aggressivt” och “fientligt” mot brittiska myndigheter. Ofcom uppger att man gett CGTN nog med tid för att ändra registreringen vad gäller sitt ägarskap, men att kanalen inte har hanterat dessa uppmaningar seriöst nog för att undvika att få sitt tillstånd indraget.

Detta betydande bakslag för CGTN och statliga kinesiska mediers utlandsexpansion, har likaledes fått ett aggressivt bemötande av landets diplomater. Under gårdagen sade utrikesministeriets talman Wang Wenbin att beslutet är politiskt och baserat på “ideologiska fördomar”.

Wang uppmanade vidare Storbritannien att genast korrigera sina misstag, och varnade samtidigt att Kina förbehåller sig rätten att “vidta nödvändiga åtgärder” till svar som så inte sker.

En rad personer har pekat ut att BBC – vars sändningar redan censureras i Kina – nu riskerar straff i form av utvisade journalister eller andra restriktioner som försämrar deras redan kringskurna arbetsmiljö i Kina.

BBC har nämligen redan denna vecka fått motta mycket ilska från kinesiska diplomater och medier, sedan man i onsdags publicerade flera vittnesmål om systematiska våldtäkter och sexuell tortyr i Xinjiangs fångläger, vilket jag skrev närmare om här på InBeijing under gårdagen.

Under gårdagen konstaterade jag samtidigt att dessa nya uppgifter inte fått något större utrymme i svenska medier. Detsamma gäller CGTN:s indragna sändningstillstånd. Trots att det rör sig om en svensk aktivist (Peter Dahlin) som sparkat ut en av världens största tv-kanaler från Storbritannien, efter att den visat framtvingade erkännanden av fängslade svenskar (Gui Minhai), så kan jag knappt hitta någonting alls skrivet om detta i Sverige.

Avslutar därför genom att länka till några internationella medier, samt återge några reaktioner från Twitter:

UK pulls license of Chinese state-owned broadcaster CGTN” (CNN)
U.K. Regulator Revokes License for China-Backed Broadcaster” (New York Times)
U.K. Ends Chinese TV License, Stoking Tensions With Beijing” (Bloomberg)
China threatens retaliation after UK regulator cancels state TV licence” (The Telegraph)