Kina hotar nu Tyskland och dess bilindustri med konsekvenser vid förbud mot Huawei

Förra veckan skrev jag här på InBeijing om hur den kinesiska ambassadören i Danmark hotade Färöarnas myndigheter med ett slopat handelsavtal om Huawei inte fick kontrakt på att bygga ut områdets telenät.

Nu i helgen kom uppgifter om hur Kinas ambassadör i Tyskland utfärdat liknande hot, denna gång med udden riktad mot den tyska bilindustrin. Bland andra South China Morning Post uppmärksammar händelsen:

The Chinese ambassador in Berlin has stirred up a fresh controversy over the tech giant Huawei after he threatened “consequences” if it was excluded from Germany.

Wu Ken’s comments – in which he pointed to the importance of the Chinese market to Germany’s car industry – came amid an intense debate about the company’s role in building 5G networks, which the United States has warned poses a security threat.

Ambassadören sade att Kinas regering inte kommer stå passiva och bara se på om Huawei blockeras från den tyska marknaden.

Uttalandet kom under ett evenemang anordnat av tidningen Handelsblatt, där ambassadören passade på att påminna åhörarna om att en fjärdedel av de 28 miljoner bilar som såldes i Kina i fjol kom från tyska tillverkare.

Han sade vidare att Huawei inte har någon skyldighet att lämna över data till kinesiska myndigheter. Detta trots att två nyligen instiftade lagar kräver att varje företag, organisation och kinesisk medborgare måste överlämna information till polis och utredare vid efterfrågan.

South China Morning Post framhåller även hur Angela Merkels regering har fått utstå kritik för att böja sig för kinesiska påtryckningar efter att hon uteslutit ett förbud mot Huawei.

Det har lett till att parlamentariker från hennes egen koalition nu försöker få till ett förbud genom ett lagförslag som utesluter ”opålitliga” företag från att delta i utbyggnad av 5G i Tyskland.

Tumultet sker efter att Huawei tidigare denna månad vann en upphandling med Tysklands andra största mobiloperatör Telefonica Germany, vilket innefattar utbyggnaden av företagets 5G-nät. Något som en rad tyska parlamentariker nu alltså försöker stoppa.

Även Bloomberg rapporterar om hoten, och påminner om att Kina är Tysklands största handelspartner med en bilateral handel på 200 miljarder euro förra året.

Kina är den största marknaden för Volkswagen, BMW och Daimler som tillverkar Mercedes-Benz. Den förstnämnda biltillverkaren har hittills i år haft över en tredjedel av sin globala försäljning i Kina.

Bloomberg publicerar även grafik över vilka länder som i dagsläget använder respektive har ett förbud mot Huawei vad gäller 5G-nät.

I grafiken listas även vilka länder som sannolikt eller mindre sannolikt kommer förbjuda Huaweis utrustning i sina 5G-nät. Sverige listas som ”On the fence”, alltså det mellersta av fem alternativ som innebär att det är svårt att avgöra huruvida ett förbud kommer träda i kraft eller inte:

Hoten är anmärkningsvärda eftersom ambassadörerna knappast skulle ha framfört dem om de först inte förankrats hos kinesiska myndigheter. Är Huawei verkligen ett helt vanligt, fristående privatföretag om Kinas regim alltid lägger sin vikt bakom dess utbyggnad av känslig infrastruktur i utlandet?

Det är också värt att notera hur hoten mot Tyskland inte är lika precisa eller detaljerade som i fallet med Färöarna. Å andra sidan sker hoten denna gång helt öppet, vilket även kan ses som en varning om ekonomiska konsekvenser för alla regeringar som inte tillåter Huawei att vara med och bygga ut det nationella 5G-nätet i respektive land.