Företaget som sköter Stockholms tunnelbana tar myndigheters och polis parti under protesterna i Hongkong

8 september, 2019

Under de senaste veckorna så har MTR Corporation Limited, företaget som driver Hongkongs tunnelbana, hamnat i korselden då de beskyllts för att springa myndigheternas och polisens ärenden under de pågående protesterna i Hongkong.

Hongkongs tunnelbana – som går under namnet MTR (Mass Transit Railway) – är en av världens mest välanvända, särskilt vad gäller andel av befolkningen som dagligen åker i den; i en stad med 7,4 miljoner gör drygt fem miljoner resor med MTR varje dag.

Alla som har varit i Hongkong vet att MTR är stadens själva livsnerv. Det är därför knappast överraskande vare sig att tunnelbanan varit centrum även under protesterna, eller att företaget som driver systemet hamnat i kläm mellan demonstranter, polis och myndigheter.

Det är också tydligt hur MTR Corporation Limited främst valt att hörsamma order från myndigheter och polis. Detta har skapa ilska bland demonstranterna, som bland annat har beskyllt företaget för följande:

* Stängning av linjer och stationer i anslutning till demonstrationer
* Transport av poliser mellan stationer på annars avstängda tunnelbanelinjer
* Att i maskopi med polisen ha hindrat protester vid stadens flygplats
* Att ha fördömt demonstranternas, men inte polisens, våldsamheter
* Vägra ha lämnat ut övervakningsfilmer som dokumenterat polisvåld

Särskilt den sista punkten har orsakat mycket rabalder efter kravallpolisens extremt våldsamma stormning av stationen Prince Edward, som jag skrev närmare om här på InBeijing förra veckan.

Sedan dess har Prince Edward, Mongkok och andra närliggande stationer varit samlingsplatser för demonstranter som krävt ut övervakningsfilmer, lagt ner blommor för att hedra offren vid stormningen eller helt enkelt slagit sönder delar av utrustningen.

I artikeln ”Unrest breaks out in several Hong Kong districts, as MTR takes brunt of protesters’ anger” skriver Hong Kong Free Press att uppretade aktivister vandaliserade minst fyra stationer bara under gårdagen:

Throughout the afternoon, protesters staged sit-ins at various MTR-owned malls across Hong Kong, including Kowloon Bay’s Telford Plaza and Shatin’s Citylink Plaza.

The Hong Kong rail operator has been accused of colluding with the police and has been criticised for refusing to hand over CCTV footage of an incident in Prince Edward MTR station last Saturday. On the night in question, baton-wielding police stormed the platform and deployed pepper spray, making several arrests and leaving several injured. Netizens have since circulated an unverified rumour that there were deaths during the mass arrests.

On Saturday evening, some protesters vandalised turnstiles and ticket machines at stations including Sha Tin, Sha Tin Wai, Tai Po Market and Tseung Kwan O.

Vänligen notera att detta inlägg inte är ett ställningstagande vare sig för eller emot MTR eller demonstranternas vandalisering av företagets utrustning och egendom, vilket är en kontroversiell fråga även inom den pågående proteströrelsen.

Det är blott en konstaterande att då det privata företaget MTR ställs inför krav och tvingas välja sida mellan aktivister och kinesiska myndigheter, så verkar företaget utan att blinka lyda de kinesiska myndigheternas order.

I sammanhanget är det också högst intressant att MTR Corporation Limited genom ett dotterbolag vid namn MTR Nordic sedan 2009 är ansvarig för driften av Stockholms tunnelbana. Dess nuvarande kontrakt med Storstockholms Lokaltrafik (SL) sträcker sig till 2023.

Vad skulle detta då potentiellt kunna få för konsekvenser för Sverige? Med utvecklingen i Hongkong i åtanke, verkar det exempelvis sannolikt att MTR skulle lämna ut information även om svenska resenärer om kinesiska myndigheter så efterfrågade.

Skulle MTR kunna gå ännu längre för att blidka kinesiska myndigheter också på svensk mark? Det är i alla fall inte otänkbart att man tillfälligt kan stänga stationer även i Stockholm om det skulle finnas politiska anledningar att så göra.

Som Magnus Fiskesjö vid Cornell University noterar nedan, så skulle MTR exempelvis kunna försvåra för folk som i morgon vill ta sig till Mynttorget för att medverka vid en stöddemonstration just för protesterna i Hongkong, som är planerad till klockan 17 måndag eftermiddag:

Vänligen se nedan en samling tweets som med all tydlighet visar den ilska som MTR har dragit på sig från demonstranterna i Hongkong:

Kinamedias nya artiklar direkt till din inkorg

Gör som 768 andra, prenumerera du med.

Lyssna på Kinamedia: Nya kalla kriget

App Icon Apple Podcasts

Translate article