Under söndagen skadades ännu en undervattenskabel i Östersjön, denna gång en datakabel mellan Gotland och Lettland. Svenska myndigheter har gått ombord på ett fartyg med maltesisk flagg vid namn Vezhen som misstänks ligga bakom sabotaget.
Vezhen hade två dagar tidigare lämnat den ryska hamnen Ust-Luga, vilket är samma hamn som Yi Peng 3 utgick från innan det kinesiska fartyget förstörde två kablar i Östersjön i mitten av november.
Säpo leder nu en utredning mot Vezhen, som ligger ankrat utanför Karlskrona och där bevakas av kustbevakningen. Fartyget ingår i det bulgariska rederiet Navibulgars flotta, men för den som tittar närmare på ägare och bakgrund så går spåren återigen till Kina.
En snabb googling på fartyget visar att det byggdes i Kina år 2022:
For what it's worth Vezhen, the Malta flagged ship seemingly involved in the latest sabotage of cables in the Baltic Sea, was built three years ago by Jiangsu Yangzi Xinfu Shipbuilding in eastern China. https://t.co/HkpBNUee9D
— Jojje Olsson (@jojjeols) January 27, 2025
Detta är i sig inte nödvändigtvis anmärkningsvärt, då Kina de senaste åren satsat på sina skeppsvarv som tack vare statliga subventioner nu kan bygga fartyg billigare och snabbare än de flesta västerländska konkurrenter.
Men i kombination med att fartygets ägare är den kinesiska staten så går det inte att bortse från kopplingarna till Kina.
Den finska tidningen Helsingin Sanomat rapporterade under gårdagen att Vezhen genom ett komplicerat upplägg med flera dotterbolag de facto ägs av Hai Kuo Shipping 2015B, vilket i sin tur ägs av ICBC Leasing som är ett statligt kinesiskt företag kopplat till Industrial and Commercial Bank of China:
2/2 Sourcehttps://t.co/bfctqa0Ubo
— Sari Arho Havrén (@SariArhoHavren) January 27, 2025
Ägarskapet är relevant främst av två anledningar. Till att börja med är det alltså den kinesiska staten som svenska myndigheter kommer behöva kommunicera med om kontakt med fartygets ägare blir nödvändig.
Detta gick ju inte särskilt bra i fallet med Yi Peng 3. I slutet av november sade Ulf Kristersson att han uppmanat det kinesiska fartyget – som då låg ankrat i Kattegat – att röra sig mot svenskt vatten för att underlätta samarbetet kring en utredning av de kabelbrott som hon orsakat.
Samtalen som fördes med Kina resulterade i att svensk polis i slutet av december visserligen tilläts gå ombord på fartyget. Men inte för att utreda händelsen på egen hand, utan blott för att observera en utredning som utfördes av kinesiska aktörer.
Efter detta lämnade Yi Peng 3 Östersjön, vilket ledde till kritik från utrikesminister Maria Malmer Stenergard om en bristande samarbetsvilja från Kina som inte tillät statsåklagaren som ansvarade för utredningen att gå ombord på fartyget eller tala med besättningen.
Fallet med Vezhen skiljer sig från Yi Peng 3 i och med att fartyget fortfarande befann sig i Sveriges exklusiva ekonomiska zon när det ertappades efter kabelbrottet, och därmed kunde bordas av svenska myndigheter utan samma byråkratiska och diplomatiska process som förra gången.
Det bulgariska rederiet Navibulgar uppger att Vezhen kan ha orsakat skadan – vilket även ses av skador på fartygets ankare – men förnekar uppsåt. I en eventuell framtida diskussion om ersättning och andra potentiella följder är det alltså sannolikt att en sådan dialog åter behöver föras med kinesiska myndigheter.
Vidare är ägarskapet relevant då det åter visar på Kinas inblandning i denna sorts aktiviteter. Vid sidan av Yi Peng 3 har vi New New Polar Bear som i oktober 2023 klippte gasledningen Balticconnector mellan Finland och Estland samt skadade två närliggande undervattenskablar med sitt ankare.
Och för den som lyfter blicken från Östersjön finns flera relevanta händelser bara de senaste veckorna som visar på hur kinesiska aktörer satt denna form av hybridkrigföring i system.
I gårdagens upplaga av Kinamedia nyhetsbrev skrev jag om hur de två kablar som förser den taiwanesiska ögruppen Matsu med internet åter är förstörda. Senaste det skedde var i februari 2023, då ögruppens 12 000 invånare var utan internet i ett par månader efter att kinesiska fartyg saboterat samma kablar.
För tre veckor sedan skrev jag i Kinamedia nyhetsbrev #250 om hur ett fartyg flaggat i Kamerun klippte en undervattenskabel just norr om Taiwans huvudö. Taiwanesiska myndigheter uppgav dock att fartyget i själva verket är kinesiskt, då det ägs av ett företag i Hongkong vars ordförande är kinesisk medborgare.
Detta fall påminner alltså om Vezhen på flera vis; ett fartyg som utför sabotage som är flaggat i ett mindre land men som har kinesiska ägare.
I Kinamedia nyhetsbrev #251 uppmärksammade jag vidare en rapport från Newsweek om kinesiska patentansökningar för verktyg att förstöra undervattenskablar på ett mer billigt och effektivt vis.
Dessa verktyg från kinesiska forskare och ingenjörer påminner om ett ankare till utseendet, men är särskilt utformat för att klippa ledningar och kablar även under havsbotten.
Även om kinesiska myndigheter i varje enskilt fall med fartyg som New New Polar Bear och Yi Peng 3 verkar lyckas undkomma såväl ansvar som ersättning, så framkommer ett allt tydligare mönster för alla med ambition att koppla samman de röda trådarna.
Att kinesiska staten äger Vezhen är förvisso inte att likställa med att Kinas regering är direkt inblandat i incidenten.
Men när nu ännu ett fartyg som har kinesiska ägare av allt att döma saboterar infrastruktur i Östersjön, kan det vara värt att åter lyssna på avsnittet om Yi Peng 3 i vår podd där vi diskuterar sannolikheten att ryska och kinesiska aktörer tillsammans utför dessa dåd: