Yi Peng 3 ligger fortfarande kvar i Kattegatt efter att för en dryg månad sedan ha förstört två undervattenskablar i Östersjön. Men det kan nu komma och lämna snart, efter en upplösning gynnsam för kinesiska myndigheter. (Bild: Skärmdump VesselFinder.com)

Svensk polis tillåts ombord på Yi Peng 3 men får inte utreda fartyget

20 december, 2024

Det var nu över en månad sedan som det kinesiska fartyget Yi Peng 3 försökte lämna Östersjön så snabbt det bara kunde, efter att ha skadat två undervattenskablar genom att dra sitt ankare över 160 kilometer längs med havsbotten.

Som jag tidigare skrivit om både här på Kinamedia och i Affärsvärlden, så stoppade den danska flottan fartyget som tvingades ankra i Kattegat.

I slutet av november uppmanade statsminister Ulf Kristersson vidare Yi Peng 3 att röra sig mot svenska vatten för att samarbeta med utredningen av kabelbrotten, som ägde rum i vatten tillhörandes Sveriges ekonomiska zon.

Sedan dess har intensiva diplomatiska samtal ägt rum bakom stängda dörrar för att övertyga kinesiska myndigheter att tillåta detta. Samtidigt har det utåt varit relativt tyst om saken, och vi har fått ytterst få användbara signaler för att tolka utvecklingen.

Kina har upprepat att man samarbetar med länderna kring Östersjön för att lösa situationen. Förra veckan meddelade kustbevakningen att man upphör bevaka Yi Peng 3 på plats, då resurserna behövs på annat håll. Sedan 10 december är det ”teknisk bevakning” som gäller, samt kontakt med danska och tyska myndigheter som fortsatte med den fysiska bevakningen av fartyget.

Under gårdagen rapporterades så att svensk polis har tillåtits gå ombord på Yi Peng 3, tillsammans med ”representanter” från Finland, Tyskland och Danmark. Detta skedde efter att Danmark hjälpt till att arrangera ett möte mellan de berörda länderna tidigare i veckan, sade den danska utrikesministern Lars Løkke Rasmussen.

Enligt Lars Løkke Rasmussen arrangerades mötet för att bryta det dödläge som varat i en månad, och han uttryckte i går även sina förhoppningar om att Yi Peng 3 skulle kunna segla vidare efter att de fyra länderna slutfört ”inspektionen” av fartyget.

Så långt låter allting i sin ordning, och det framstår i det närmaste som att Kina har gett med sig. Men som så ofta annars så finns djävulen att hitta i detaljerna.

Deutsche Welle framhåller hur svensk polis har bjudits att gå ombord på Yi Peng 3 för att ”observera” en utredning som utförs av kinesiska myndigheter. Polisen har dock inte tillåtelse att bedriva någon utredning på egen hand:

Swedish police were invited aboard a Chinese vessel in the Baltic Sea on Thursday in order to observe a probe being carried out by Beijing into two severed undersea cables.

(…)

”Representatives of the Chinese authorities are conducting investigations aboard the vessel and have invited the Swedish authorities to take part in an observer role,” Swedish police said in a statement, adding:

”No investigative measures will be taken by the Swedish Police Authority aboard the vessel.”

Detta är alltså något helt annat än det krav som Ulf Kristersson ställde på att Yi Peng 3 åter ska röra sig mot svenska vatten för att samarbeta i utredningar om hur kabelbrotten har skett. I själva verket framstår det som missvisande att det alls handlar om en ”inspektion”, som Lars Løkke Rasmussen uppger.

Deutsche Welle undviker mycket riktigt att använda ordet ”inspektion” och använder istället rubriken ”Swedish police board Chinese ship to observe cables probe”. Svensk polis tillåts alltså observera då kinesiska myndigheter utreder sitt eget fartyg, vars oskuld man redan från dramats början har upprepat vid flera tillfällen.

För den som försöker binda samman de röda trådarna är det tydligt att kinesiska myndigheter vägrat svensk polis tillgång till fartyget, och än mindre tillåtit det att återvända till svenska vatten där kabelbrotten inträffade. Istället har Kina gått med på eller mer sannolikt föreslagit en kompromiss, där svensk polis får kliva ombord på fartyget under uppsyn av kinesiska myndigheter.

Vi har flera exempel på utfallet då utländska aktörer bjuds in att observera utredningar som sköts av kinesiska myndigheter. En liknelse är då FN, efter flera års intensiva förhandlingar om att få tillgång till Xinjiang för att undersöka övergrepp mot regionens etniska minoriteter, slutligen fick skicka dit sin högkommissarie för mänskliga rättigheter våren 2022.

Men som högkommissarien Michelle Bachelet sade just innan resan så tillät inte kinesiska myndigheter någon utredning eller undersökning. Hon varnades att alls åka till Xinjiang under dessa villkor, och mycket riktigt så utnyttjades hennes blotta närvaro i regionen av Kina för att hävda att man visst samarbetar och inte alls stänger ute internationella observatörer från regionen.

Om detta utfall appliceras på Yi Peng 3, så kommer kinesiska myndigheter använda den svenska närvaron på fartyget som bevis för att man samarbetar och följer internationella bestämmelser. Samtidigt kan vi vänta oss ett resultat från den egna utredningen som i värsta fall menar att det inte finns bevis för fartygets inblandning i kabelbrotten, och i bästa fall drar slutsatsen att det hela var en olycka.

Men i själva verkat har Kina redan urholkat den maritima världsordningen genom att inte ge svenska myndigheter tillgång till Yi Peng 3, vilket Elisabeth Braw i veckan förklarade närmare i Timbros nättidning Smedjan.

Det går rentav att argumentera för att svenska – samt danska, finska och tyska – myndigheter gör Peking en rejäl tjänst genom att acceptera detta upplägg.

Kina kan nu peka på hur utländsk polis minsann har tillåtits ombord för ”inspektion”. Samtidigt kontrolleras processen till fullo av kinesiska myndigheter, varpå skeppet sedan kan lämna Östersjön med alla bevis och framför allt hela besättningen utan möjligheten att förhöra dem.

Kinamedias nya artiklar direkt till din inkorg

Gör som 768 andra, prenumerera du med.

Lyssna på Kinamedia: Nya kalla kriget

App Icon Apple Podcasts

Translate article