Donald Trump från ett av sina kampanjmöten tidigare i år. (Bild: Liam Enea, CC BY-SA 2.0 DEED via Twitter)

Demokrater och EU-byråkrater samtycker med Trumps prat om ”blodbad”

Ett visst mått av intellektuell ohederlighet kunde märkas i medier när Donald Trump i helgen varnade för ett ”blodbad” om han inte segrar i det amerikanska presidentvalet i november.

Liksom bland journalister och analytiker världen över, så förekom en rad sensationalistiska tolkningar av uttalandet även i Sverige.

Visst kan ordvalet uppfattas som dramatiskt och olyckligt. Men för alla som lyssnar en minut på den del av talet under Trumps valmöte i Ohio i helgen där ordet ”blodbad” förekommer, så framstår kontexten och referensen till landets bilindustri som självklar:

Den häftiga kritiken mot Donald Trumps uttalande kan framstå som något missriktad, då det gäller en av få frågor där meningsmotståndare i form av både demokrater och EU-byråkrater faktiskt håller med honom.

I artikeln ”Trump’s attacks on Chinese cars strike a chord — with both parties” framhåller Politico hur en grupp demokratiska senatorer bara nio dagar innan talet uppmanat Joe Bidens regering att öka importskatten på bilar som tillverkas i Kina.

Tidningen citerar vidare en handfull demokratiska senatorer och kongressledamöter som efter Trumps tal framhåller nödvändigheten att bli ”så aggressiva som möjligt” samt med ”stränga regler” förhindra att billiga kinesiska elbilar konkurrerar ut USA:s inhemska biltillverkning.

När Donald Trump blev president var importskatten på bilar från Kina blott 2,5 procent. Han ökade sedan skattesatsen med 25 procentenheter, så att den blev något högre än importskatten på 15-25 procent som gäller för de flesta västerländska bilar som exporteras till Kina.

Uttalandet i helgen om en skatt på ”100 procent” för kinesiska bilar kan verka draget ur rockärmen. Men det finns rentav de som vill se ännu högre skatter eller andra hinder mot de statligt subventionerade kinesiska bilarna, som enligt analytiker i Politicos artikel är mellan 44 och 179 procent dyrare att tillverka i USA än i Kina.

Som jag skrev på Kinamedia för ett par veckor sedan, så har nu även EU börjat registrera elbilar som importeras från Kina. Detta i syfte att kunna beskatta dem retroaktivt i väntan på resultatet av en utredning kring statliga subventioner som EU-kommissionen lanserade i höstas.

Det tar i regel längre tid för EU att besluta i frågor om skattehöjningar för kinesiska varor, då flera intressen inom unionen drar åt olika håll. Men då kinesiska bilar endast beläggs med 10 procent skatt vid import till EU i dag, så är det svårt att se något annat utfall av den pågående EU-utredningen än att importskatten hamnar närmare de nivåer som Donald Trump införde under sin tid som president.

Eller som Jens Eskelund, ordförande i EU:s handelskammare i Kina, citerades säga i South China Morning Post denna vecka: ”Jag har svårt att föreställa mig att Europa bara kommer sitta tysta och se på den tilltagande avindustrialiseringen av Europa”, med hänvisning till industriell överkapacitet i Kina gällande bland annat elbilar.

Såväl demokrater som EU-byråkrater och en hel rad europeiska politiker på nationell nivå håller i sak alltså med Donald Trump om att inhemska bilindustrier står inför ett blodbad om kinesiska elbilar med ”artificiellt låga priser” tillåts ”överskölja” marknaderna, som EU-kommissionens ordförande Ursula von der Leyen i fjol beskrev utmaningen.

Att hitta någon form av gemensam lösning på denna utmaning vore på många vis mer relevant än att låta diskussionen fastna vid Donald Trumps ordval.

Med detta sagt står det inte helt klart att Donald Trump är tuffare mot Kina än Joe Biden, eller har en bättre Kinapolitik än honom. Fördelar och nackdelar behandlades för några veckor sedan i artikeln ”Föredrar Kina Joe Biden eller Donald Trump som USA:s president?” här på Kinamedia.

Sedan dess har Trump motsatt sig ett förbud mot TikTok, som kan bli konsekvensen av det lagförslag som en stark bipartisansk majoritet röstade för i USA:s kongress tidigare denna månad. Biden har å sin sida sagt att han kommer skriva under lagen om också senaten godkänner den.

Om Trump framstår som tuffare gällande kinesiska elbilar, så kan alltså Biden framhålla att han minsann är tuffare än sin utmanare när det kommer till TikTok – låt vara att Biden sedan förra månaden själv använder appen som en del av sin kampanj.