OBS: Artikeln presenteras i samarbete med MadEye Digital
Oavsett om du drömmer om att starta eget i Kina, hemma i Sverige eller enbart online finns det en hel del ting att ha i åtanke. Ett framgångsrikt företag kräver trots allt en driven entreprenör, och det blir du inte på en dag eller två. Men du kan dina chanser att lyckas med hjälp av den här överskådliga artikeln, som listar tre viktiga saker att ta i beaktande inför uppstarten.
Har du ekonomin som krävs för att förverkliga din affärsidé?
För att din idé ska bli till verklighet behöver du ett kapital som åtminstone håller dig flytande under uppstartsfasen. Det finns såklart inget perfekt tillfälle att starta eget, du måste högst sannolikt göra uppoffringar och genomföra förändringar i din livsstil oavsett. Men du bör åtminstone ha en tillräckligt stabil buffert så att din nya verksamhet inte går i konkurs bara några månader efter starten, särskilt i dessa tider av ekonomisk oro.
Förutom en buffert innehållandes cirka 5-6 nettolöner inför uppstarten kan ett företagslån övervägas för att få lite hjälp på vägen. Med ett företagslån får du nämligen möjlighet att täcka driftskostnader, nödvändiga inköp och annat under uppstarten och kan således klara dig med lånat kapital tills du har en stabil inkomstkälla. Det är dock viktigt att teckna ett bra lån-företag behöver idag lån med låg ränta och rimliga villkor för att kunna dra nytta av lånat kapital.
Är din affärsidé tillräckligt unik för att bli framgångsrik?
I och med det ganska massiva antalet verksamheter som finns i vårt avlånga land är konkurrensen tuff. Det räcker inte med att du erbjuder en eftertraktad lösning till ett problem – inte om det redan finns hundratals andra aktörer som erbjuder samma produkt eller tjänst. För att lyckas i dagens konkurrenskraftiga miljö behöver du en unik affärsidé, en affärsidé som sticker ut från mängden och som erbjuder konsumenter något de inte kan få genom en annan aktör.
Det är naturligtvis praktiskt taget omöjligt att inte låta sig inspireras av ett annat företag (medvetet eller omedvetet), men ju mer unik din affärsidé är, desto bättre. Dessutom behöver din affärsidé naturligtvis inte uteslutande vara unik för den produkt eller tjänst du erbjuder. Sättet du når ut till kunderna och den målgrupp du riktar dig till kan också känneteckna en unik affärsidé. Med det sagt finns det många olika sätt att få din affärsidé att sticka ut från mängden och således bana väg för framgång!
Har du självdisciplin nog att gå “all in”, hela tiden?
Om ditt företag ska lyckas behöver du vara villig att gå all in. Du kan inte bara ägna dig åt företagandet när det passar dig och sedan låta saker och ting gå som de gör för att du inte orkar anstränga dig. Du uppnår inte framgång om du inte är en målinriktad entreprenör på heltid.
Givetvis betyder självdisciplin och hårt arbete inte att du behöver gå in i väggen för att lyckas. Du måste fortfarande prioritera ditt välmående och dina relationer. Det handlar om balans och att kunna strukturera dina arbetsdagar för att nå den framgång du drömmer om utan att bli utbränd i processen.