Tidigare i november besökte Tysklands förbundskansler Olaf Scholz som förste europeiska statschef Kina efter den partikongress dÀr Xi Jinping förra mÄnaden sÀkrade en tredje mandatperiod som landets ledare.
Ăven Pakistans premiĂ€rminister besökte samma vecka Kina i hopp om stöd för sitt översvĂ€mmade och ekonomiskt plĂ„gade land.
Men den ledare som allra först Äkte till Kina efter partikongressen var Nguyen Phu Trong, generalsekreterare för Vietnams kommunistiska parti och dÀrmed de facto landets mÀktigaste ledare, som pÄ Xi Jinpings inbjudan besökte landet i tre dagar frÄn 30 oktober.
Xi underströk deras ideologiska samhörighet dĂ„ han under besöket sade till den vietnamesiske partiledaren att de âaldrig skulle lĂ„ta nĂ„gon blanda sig iâ deras utveckling och kallade Vietnam för Kinas âkamrat och broderâ.
Professor Carl Thayer, expert pĂ„ Sydostasien, förklarar för Radio Free Asia att mötet var viktigt för bĂ„da sidor dĂ„ det âunderstryker legitimiteten hos deras enpartiregimer, socialistiska ideologi och utvecklingsriktningâ.
De tvÄ ledarna bjöd pÄ en hjÀrtlig förestÀllning dÄ de inför medierna leende omfamnade varandra utan munskydd.
Men Àven om Kina och Vietnam ideologiskt sett stÄr nÀra varandra som tvÄ av en handfull kvarvarande kommunistiska stater i vÀrlden, sÄ Àr den bilaterala relationen dem emellan minst sagt spÀnd.
Ett konfliktfyllt kamratskap
Enligt Utrikespolitiska institutet har Vietnam ârelativt avspĂ€ndaâ relationer till de flesta lĂ€nder, Ă€ven till USA som Vietnam lĂ„g i krig med pĂ„ 1960- och 70-talet.
Men Kinas invasion Är 1979 som svar pÄ Vietnams störtande av de Kinastödda röda khmererna i Kambodja sitter som ett stÀndigt historiskt skavsÄr, Àven om den bilaterala relationen normaliserades 1991.
Ăn mer aktuella i dag Ă€r deras tvister i Sydkinesiska havet. DĂ€r har Kina upprepade gĂ„nger inkrĂ€ktat pĂ„ Vietnams exklusiva ekonomiska zon, liksom de gjort mot övriga lĂ€nder i detta havsomrĂ„de.
Sydkinesiska havet innehÄller stora tillgÄngar pÄ naturgas och olja och Àr en av de viktigaste sjöfartslederna i vÀrlden. OmrÄdet Àr strategiskt viktigt för demokratier som Sydkorea och Japan, vilka bland annat importerar en stor del av sin olja den vÀgen.
Sedan Xi Jinpings blev Kinas ledare 2012 har landet byggt konstgjorda öar pÄ rev bland Spratlyöarna och Paracelöarna utanför Vietnams kust, dÀr de sedan byggt militÀrbaser för att öka sin militÀra rÀckvidd i omrÄdet.
Rapporter i juni antydde dessutom att Kina genomgÄtt ett avtal om militÀr nÀrvaro pÄ marinbasen i Ream pÄ Kambodjas sydspets. Detta har spÀtt pÄ Vietnams oro kring Kinas nÀrvaro i Sydkinesiska havet dÄ en sÄdan nÀrvaro skulle kunna skÀra av Vietnams sjöfart. BÄde Kina och Kambodja har förnekat rapporterna.
Konflikten har starkt pÄverkat den vietnamesiska befolkningens uppfattning om Kina. Enligt en opinionsundersökning av Pew Research Center 2017, stack Vietnam ut som det land i regionen Asia-Pacific som var mest negativt till Kinas ekonomiska utveckling.
64 procent av alla vietnameser sĂ„g Kinas ekonomiska tillvĂ€xt som nĂ„got dĂ„ligt för Vietnam, och bara 26 procent var positiva. Hela 80 procent sĂ„g Kinas uppgĂ„ng som ett âstörre hotâ mot regionen medan enbart 5 procent inte sĂ„g det som nĂ„got hot.
I en artikel för Carnegie Endowment for International Peace frÄn 2020 beskrevs relationen som den vÀrsta sedan 80-talets efterdyningar av Kinas invasion.
Banden mellan de tvÄ kommuniststaterna Àr alltsÄ allt annat Àn hjÀrtliga. Men det som nu har gjort relationen mer angelÀgen för Vietnam Àr Rysslands invasion av Ukraina. Ryssland var framförallt Vietnams viktigaste strategiska partner och har sedan Är 2000 försett Vietnam med nÀra 80 procent av dess vapenmateriel.
Rysslands inflytande blev uppenbart dÄ Vietnam avstod frÄn att rösta om ett gemensamt fördömande av Rysslands invasion av Ukraina i FN:s generalförsamling, och till och med röstade mot att utvisa Ryssland ur FN:s rÄd för mÀnskliga rÀttigheter.
StĂ€llningstagandet fick USA:s utrikesminister Anthony Blinken att stĂ€lla in sitt Vietnambesök â ett besök som kunnat bana vĂ€g för ett senare besök av Joe Biden och ett eventuellt strategiskt partnerskap, vilket lĂ€r vara extra aktuellt i och med att hotbilden frĂ„n Kina ökat efter invasionen.
En vÀpnad konflikt mellan Vietnam och Kina har till och med bedömts som mer trolig Àn en kinesisk invasion av Taiwan, pÄ grund av deras redan existerande territorialkonflikter.
Pressen pĂ„ Vietnam att minska beroendet av ryska vapen har ocksĂ„ ökat sedan invasionen av Ukraina, och Vietnam riskerar finansiella sanktioner frĂ„n USA genom den amerikanska lagstiftningen ”Countering America’s Adversaries Through Sanctions Act”.
NÀr stabiliteten i det strategiska partnerskapet med USA minskar, finns det dÀrmed ett behov för Vietnam att hÄlla en god ton gentemot Kina.
Medan Kina fick ideologiskt stöd av Vietnam, fick generalsekreterare Trong tillfĂ€lle att under besöket understryka vikten av fred och stabilitet kring deras land- och havsgrĂ€nser för att undvika att konflikterna âpĂ„verkar den allmĂ€nna utvecklingen av relationen mellan de tvĂ„ lĂ€ndernaâ.
à terupprÀttande av ekonomiskt utbyte
Ekonomisk stabilitet under global ekonomiskt tumult Àr en annan anledning till besöket, dÄ Kina Àr Vietnams största handelspartner. Xi Jinping utlovade under de tvÄ ledarnas möte att tillsammans bygga stabila leveranskedjor.
VÀrldens leveranskedjor har visserligen ÄterhÀmtat sig till stor del efter krisen som uppstod under pandemin, men Kinas fortsatt hÄrda restriktioner har pÄverkat Vietnam sÀrskilt hÄrt eftersom de importerar mycket av sina rÄvaror frÄn Kina.
NĂ€r Kina stĂ€ngde grĂ€nsen till Vietnam under tre veckor i början pĂ„ Ă„ret blev tusentals lastbilar strandade i Vietnam. Landets handelsdepartement fördömde Kinas strĂ€nga Ă„tgĂ€rder som âoverkillâ, och sa att nedstĂ€ngningen orsakat stora handelsförluster.
Samtidigt Ă€r Vietnam det land som Kina förlorat mest av sin tillverkningsindustri till, nĂ€r lĂ€nder diversifierat sina importer bort frĂ„n Kina pĂ„ grund av dess nolltolerans mot Covid-19. Vietnam ses alltmer som ett alternativ till Kina som âvĂ€rldens fabrikâ. Men Kina hindrar utvecklingen genom att försvĂ„ra leveranserna av rĂ„varor till Vietnam.
Det frĂ€msta resultatet av mötet var följaktligen en viljeförklaring att âförbĂ€ttra samarbetet för att sĂ€kerstĂ€lla leveranskedjor … och frĂ€mja sĂ€kra, stabila produktionskedjor och leveranskedjor mellan de tvĂ„ lĂ€nderna.â
För Kinas del tjÀnar viljeförklaringen till att vÀrna om den egna industrin. Frederick Burke pÄ advokatfirman Baker McKenzie förklarar för Bangkok Post att det troligen Àr ett sÀtt för Peking att förhindra att kinesiska producenter lÀmnar Kina.
En pragmatisk utrikespolitik
Carnegie Endowment for International Peace skriver att Vietnam har fĂ„tt beröm för sin förmĂ„ga att âdela uppâ sin politik gentemot Kina, genom att inte blanda ihop samarbeten kring Ă€mnen som handel och infrastruktur med deras maritima tvister.
Neutralitet och pragmatism prÀglar sÄledes till stor del Vietnams utrikespolitik.
I landets senaste vitbok över sitt nationella försvar frÄn 2019 hÄller Vietnam fast vid sina principer om att inte ingÄ i allianser, inte ha utlÀndska militÀrbaser pÄ sitt territorium, inte gÄ ihop med ett annat land mot ett tredje och att inte anvÀnda eller hota om att anvÀnda vÄld i dess internationella relationer.
Anledningen till att Vietnam inte ingÄtt ett strategiskt partnerskap med USA som de gjort med Ryssland och Kina tros vara för att inte komma pÄ kant med Kina, för att inte störa det strategiska samarbetet lÀnderna emellan.
Vietnam har ocksÄ starka band till bÄde Japan och Sydkorea, och Àven till EU som man ingick ett frihandelsavtal med 2020. Landet har dessutom strategiska partnerskap med fyra EU-lÀnder samt Storbritannien. NÀr tillförlitligheten till Ryssland som frÀmsta sÀkerhetspartner blivit alltmer skör, lÀr de strategiska partnerskapen med demokratiska lÀnder öka i intensitet och omfÄng.
Kina mÄ vara ideologiskt likasinnat men utgör ocksÄ det största militÀra hotet mot Vietnam. Konflikten mellan ideologi och sÀkerhet, samt balanserandet av övriga behov, syftar till att sÀkerstÀlla en pragmatisk hÄllning i vietnamesisk utrikespolitik.