Detta Ă€r en översĂ€ttning av sammanfattningen som inleder den nya rapporten ”Financing & Genocide: Development Finance and the Crisis in the Uyghur Region” frĂ„n Atlantic Council.
Rapporten publicerades 16 februari och Àr skriven av den svenska uiguren Nyrola ElimÀ, tillsammans med forskarna Laura T. Murphy och Kendyl Salcito.
SAMMANFATTNING
VĂ€rldsbankens organ för privata investeringar, International Finance Corporation (IFC), har förbundit sig att upprĂ€tthĂ„lla de mĂ€nskliga rĂ€ttigheterna för befolkningar som pĂ„verkas av organets investeringsprojekt sedan Ă„tminstone 2012, dĂ„ man lanserade sin nya uppförandekod, sĂ„ kallade ”Performance Standards”.
Dessa Ätta standarder förpliktigar IFC att genomföra fullvÀrdiga riskbedömningar och förvaltningsplanering inför sina projekt, liksom omfattande översyn av arbetsförhÄllanden, avfallshantering, motverka föroreningar, skydda biologisk mÄngfald, garantera sÀkerheten för lokala samhÀllen, vÀrna urfolks kulturella rÀttigheter, och erbjuda skydd mot ekonomiska följder eller fysisk fördrivning.
IFC Àr den avdelning inom VÀrldsbanksgruppen som arbetar med den privata sektorn. De övriga avdelningarna inom VÀrldsbanksgruppen (IBRD och IDA) kan endast bevilja lÄn direkt till regeringar, men IFC fungerar annorlunda och kan bevilja lÄn till privata företag.
Som undersökningar i denna rapport visar, sÄ har IFC ett flertal betydelsefulla investeringar i den uiguriska autonoma regionen Xinjiang (XUAR eller den uiguriska regionen) i Kina, dÀr ursprungsbefolkningar utsÀtts för vad parlamentariker i flera lÀnder, juridiskt sakkunniga och andra föresprÄkare har faststÀllt vara ett folkmord.
Det finns allvarliga indikationer pÄ att ett flertal av IFC:s klienter aktivt deltar i Kinas förtryck av uigurerna, vilket innefattar tvÄngsarbete, tvÄngsförflyttningar, utplÄning av den uiguriska kulturen och miljöförstöring. IFC:s misslyckande vad gÀller att skydda samhÀllen och miljöer som pÄverkas av dess finansiering i Xinjiang gör institutionen delaktig i förtrycket av uigurer, kazaker och andra medborgare tillhörande minoriteter i regionen.
UNDERSĂKNINGSRESULTAT
IFC har för nÀrvarande uppskattningsvis 486 miljoner dollar i direkta lÄn och kapitalinvesteringar i fyra bolag med verksamhet i den uiguriska regionen:
Chenguang Biotech Group Co., Ltd. (æšć çç©ç§æéćąèĄä»œæéć Źćž)
Camel Group Co., Ltd. (éȘé©ŒéćąèĄä»œæéć Źćž)
Century Sunshine Group Holdings, Ltd. (äžçșȘéłć éćąæéć Źćž)
Jointown Pharmaceutical Group Co., Ltd. (äčć·éć»èŻéćąèĄä»œæéć Źćž)
Bolagsredovisningar, reklamkampanjer, regeringsdirektiv, statliga medier samt andra offentligt tillgÀngliga informationskÀllor avslöjar att dessa fyra bolag har:
* Direkt deltagit i och dragit nytta av statsstödda program för tvÄngsarbete.
* Direkt deltagit i och dragit nytta av statsstödda program för tvÄngsmÀssigt beslagtagande av land.
* Deltagit i program som krÀver att medborgare tillhörandes etniska minoriteter avlÀgger ed till det kinesiska kommunistpartiet och utsÀtts för indoktrinering.
* Rekryterat arbetare genom öppet rasistiska/diskriminerande anstÀllningsförfaranden.
* Tilldelat arbetare frÄn etniska minoriteter farliga arbetsuppgifter utan sÀkerhetsutrustning.
* Medverkat till miljöförstöring av samhÀllen tillhörande urfolk och andra drabbade.
* Medverkat till förstörelsen av kulturarv.
* Misslyckats med att fullt ut tillÀmpa IFC:s krav pÄ tillsyn och bedömning enligt organisationens uppförandekod.
Trots att IFC reste till regionen för att utreda förhÄllandena 2019, tvÄ Är in i Kinas dÄ vÀldokumenterade system för massövergrepp, fortsatte man att bevilja ny finansiering till projekt i den uiguriska regionen 2020. Beredvilligheten att upprÀtthÄlla finansieringen i den uiguriska regionen, utan nÄgon direkt tillsyn, underbygger i sjÀlva verket förtrycket i regionen.
Denna rapport blottlÀgger dessa upptÀckter, och ger en rad rekommendationer till IFC och andra institut för utvecklingsfinansiering. Med kÀllor i form av kinesiska statliga medier och propaganda, satellitbilder av IFC:s klienters verksamheter, projektdokumentation frÄn IFC, samt offentliga rapporter och bolagsredovisningar, presenterar denna rapport tillförlitliga bevis för att IFC:s finansiering bidrar till att företag begÄr grova övergrepp mot mÀnskliga rÀttigheter som uigurer i XUAR utsÀtts för, och utfÀrdar evidensbaserade rekommendationer till IFC och andra aktörer.
Rapporten framhÀver ocksÄ det sÀtt pÄ vilket dokumentbaserade due diligence-granskningar kan blottlÀgga de desinformationskampanjer som Kina bedriver för att rÀttfÀrdiga sitt förtryck, och avslöja företag som Àr nÀra sammanflÀtade med förtrycket i regionen. Detta kan vara anvÀndbart för företag som utreder sina leverantörer, eller för investerare som prioriterar standarder för miljö, samhÀlle och politisk styrning.
IFC:s uppförandekod Àr betydelsefull bortom de egna investeringarna. Uppförandekoden utgör en grund för de hÄllbarhetsstandarder och sociala standarder som antas av privata och offentliga banker, nÀr de beviljar finansiering till utvecklingsprojekt vÀrlden över (Àven om somliga banker tagit fram ytterligare interna standarder som stÀrker skyddsÄtgÀrderna).
Nyrola ElimÀ Àr forskare och analytiker av leveranskedjor. Rapporten finns att lÀsa i sin helhet via Sheffield Hallam University.
Texten Àr översatt av Petra Lindblom och redigerad av Jojje Olsson.