I dag meddelades att myndigheterna i Kina utfärdat böter på drygt 200 000 kronor samt en varning till 7-Eleven. Detta för att den japanskägda butikskedjan på sin hemsida haft en karta där Taiwan framstått som en självständigt land, snarare än som en del av Kina.
De lokala myndigheterna i Peking, som bötfällde 7-Elevens moderbolag Seven & I Holdings, hade också andra synpunker på kartan i fråga.
Bland annat ska delar av Sydkinesiska havet som Kina gör anspråk på inte ha inkluderats som kinesiskt territorium på kartan, och den omstridda ögruppen Senkaku benämnts med sitt japanska namn snarare än det kinesiska namnet Diaoyu. Klagomål framfördes även angående gränsdragningen kring Xinjiang, Tibet och Indien.
Bland annat Taiwan News framhåller hur Pekings myndigheter anser att detta utgör brott mot landets lagar om kartutformning. Böterna ska ha utfärdats redan förra månaden, men uppmärksammats först efter att de upptäckts på en sida med kreditinformation som är kopplas till Kinas regering:
According to Credit China, the convenience retailers reportedly displayed an incomplete map on its official website that showed Taiwan as an independent country and excluded islands in the South and East China Seas, Liberty Times reported. It also did not include the region of Aksai Chin, which China controls but is claimed by India.
The Dongcheng sub-bureau of the Beijing Municipal Commission of Planning and Natural Resources said 7-11 in Beijing violated Articles 15 and 37 of China’s ”Map Management Regulations” and fined the company as a warning.
Enligt Nikkei Asia ber Seven & I Holdings om ursäkt för det inträffade. Företaget säger att man accepterar böterna och varningen, samt ska göra sitt bästa för att samma sak aldrig mer återupprepas i framtiden.
Förklaringen till detta agerande är att 7-Eleven i januari 2020 hade 3 156 butiker i Kina; ett antal som sannolikt växt ytterligare sedan dess.
Kinamedia var en av få svenska medier som uppmärksammade de nya kartlagar som Kina drev genom i början av 2016. Lagen förbjuder individer och företag att tillverka, sälja eller ens uppvisa kartor som inte följer kinesiska lagar och regleringar.
Vad som av många då sågs som en löjlig byråkratisk fars, har sedan dess blivit ett kraftfullt verktyg för att tvinga flera multinationella företag att skriva under på Kinas territoriella krav eller riskera sin närvaro på landets lukrativa marknad.
För att nämna två svenska exempel, så ändrade SAS illa kvickt på Taiwans status som ett land på sin hemsida 2018, medan H&M förra året tvingades ändra på en ”problematisk karta” som ett steg i ledet för att upphäva bojkotten mot företagets butiker i Kina.
Det senaste exemplet mot butikskedjan 7-Eleven visar att utländska aktörer fortsätter riskera straff om de inte erkänner Kinas territoriella krav, samt att inget företag eller någon bransch är för obetydlig för att undslippa denna behandling.