Ett av de kinesiska stridsflygplan som under helgen tog sig in i Taiwans särskilda luftzon för identifiering i försvarssyfte. (Bild: Taiwans utrikesministerium via Twitter)

Kina skickar in rekordstort antal stridsflygplan i taiwanesisk luftzon

Det finns olika sätt att fira sin nationaldag på. Kina, vars nationaldag inföll 1 oktober, gjorde det genom att skicka in 38 stridsflygplan i Taiwans särskilda luftzon för identifiering i försvarssyfte (ADIZ).

Trots att den kinesiska militärens flygningar kring Taiwan ägt rum oftare och mer aggressivt på senare tid, så var detta ett större antal stridsflygplan än vad som någonsin tidigare under en och samma dag siktats i denna luftförsvarszon.

Taiwans försvarsministerium meddelade att man skickat upp eget flyg samt aktiverat missilsystem och utfärdat varningar via radio för att få de kinesiska stridsflygen att vända om.

Dagen därpå, alltså lördagen 2 oktober, tvingades man genomgå samma procedur på nytt då Kina skickade in ett nytt rekordstort antal stridsflyg i Taiwan ADIZ, närmare bestämt 39 stycken.

Det innebär att 77 kinesiska stridsflygplan flög genom luftzonen just sydväst om Taiwan på bara två dagar. Se nedan bland annat en tweet från landets utrikesminister Joseph Wu, som undertecknar de meddelanden han själv skriver med “JW”.

Det största antal kinesiska stridsflygplan som tidigare kränkt Taiwans ADIZ på en och samma dag är 28, vilket skedde i mitten av juni i år.

Bland de plan som siktats de senaste två dagarna finns bland annat Shaanxi Y-8 som kan användas mot ubåtar och Xian H-6 bombflygplan som kan bestyckas med kärnvapen. Även om dessa modeller tidigare också överträtt samma luftzon, så hör det inte till vanligheterna.

De senaste två dagarnas aktiviteter utgör alltså en klar upptrappning, sannolikt delvis för att statuera exempel i samband med den egna nationaldagen. Vidare är det också ett vis spänna musklerna på inför Taiwan nationaldag som infaller 10 oktober, och vars firande bland annat inkluderar uppvisning av taiwanesiska stridsflygplan.

Kinamedia har tidigare följt liknande intrång av kinesisk stridsflygplan i Taiwans ADIZ, exempelvis då detta redan förra sommaren skedde åtta gånger på bara två veckor.

Hittills under 2021 har antalet kinesiska inflygningar i denna zon redan satt ny toppnotering för ett helår. Kinamedia skrev i januari närmare om de aggressiva flygningar i samband med invigningen av Joe Biden som USA:s president.

Det är dock viktigt att notera att ADIZ inte är samma sak som Taiwans egentliga luftrum, utan snarare en slags buffertzon där okända flygfarkoster uppmanas uppge identitet och syfte. Liknande luftzoner hör till praxis i gränsförsvar världen över.

Hur stor är då risken att Kina försöker sig på ett anfall, eller att missförstånd i samband med flygningar av denna sort riskerar en väpnad konflikt? Och vad skulle resultatet av en sådan konflikt kunna bli?

I det långa reportaget “Vi taiwaneser har vant oss vid kinesiska hot” som publicerades i Expressen tidigare i somras undersöker jag dessa frågor närmare, bland annat genom intervjuer med analytiker och invånare här i Taiwan.