Denna artikel publicerades 29 augusti i The Wire China under rubriken âWind Warsâ. Den Ă€r skriven av Luke Patey, och översatt till svenska enligt avtal med The Wire China.
Jens Pedersen har sedan lĂ€nge haft en enkel tumregel för att mĂ€ta sitt företags förutsĂ€ttningar gentemot kinesiska konkurrenter: âVi kan inte tĂ€vla med nĂ„gonting som gĂ„r att frakta i en 40 fot [drygt tolv meter] stor container.â
Pedersens bransch Àr vindkraft. Hans företag, Welcon, Àr baserat pÄ den danska landsbygden och tillverkar de torn av stÄl som hÄller uppe moderna vindturbiners maskinhus och rotorblad.
Vindkraftstorn Ă€r ofta nĂ€rmare 100 meter höga med en vikt om 500 ton, och gĂ„r dĂ€rmed inte ner i containrar pĂ„ 40 fot. Ăven dĂ„ de monteras isĂ€r sĂ„ innebĂ€r transporterna av de enorma delarna stora utmaningar lokalt. Rondellerna vid Welcons kontor mĂ„ste ibland delas av, sĂ„ att de lastbilar som transporterar segment av tornen eller rotorblad kan köra rakt igenom. Att flytta sĂ„dana byggnadsverk över kontinenter Ă€r förstĂ„s nĂ„gonting helt annat.
âDet Ă€r helt enkelt inte vettigt att lĂ„ta delar av dessa torn fraktas över hela vĂ€rlden,â sĂ€ger Pedersen.
ĂndĂ„ besitter Kina konsten att trotsa all grundlĂ€ggande logik inom den globala industrin. Samtidigt som Welcon har försett norra Europa med vindkraftstorn i decennier, sĂ„ har företaget nyligen fĂ„tt konkurrens av torntillverkare som befinner sig över 10 000 nautiska mil bort, i Ăstasien. Inflödet av importerade lĂ„gpristorn frĂ„n Kina â fraktade sjövĂ€gen i flera delar och sedan staplade pĂ„ varandra pĂ„ byggplatserna â har pressat europeiska producenter av vindkraftstorn att dumpa priserna för att förhindra att deras produkter stĂ„r oanvĂ€nda
Welcons danska kollegor Valmont har varnat lokala politiker för att jobb stÄr pÄ spel om man inte hanterar pressen frÄn Asien. De danska bolagen har sett hur kÀmpande portugisiska och tyska torntillverkare nyligen blivit uppköpta av sina kinesiska och koreanska konkurrenter. I en historia som pÄminner om sÄvÀl transportindustri som telekom, utmanar Pekings statligt stödda bolag nu den globala konkurrenskraften inom Ànnu en europeisk industri.
För Pedersen och hans europeiska motparter framstÄr inflödet av kinesiska vindkraftstorn som sÀrskilt nedslÄende. De importerade tornen Àr inte bara dÄliga för affÀrerna, utan underminerar ocksÄ sjÀlva syftet med vindenergi som bransch.
âVi gjorde en studie och kom fram till att frakten av endast 20 torn frĂ„n Kina till Europa motsvarar det ett helt Ă„rs föroreningar frĂ„n vĂ„r fabrik,â sĂ€ger Pedersen. âVi Ă€r verksamma inom grön industri. Om det Ă€r nĂ„gon som ska vĂ€rna om miljön sĂ„ Ă€r det vi.â
Pedersens frustration spĂ€ds pĂ„ av faktumet att detta dilemma grundar sig i tidigare försök frĂ„n EU:s hĂ„ll att bekĂ€mpa kinesiska subventioner. 2016 införde EU Ă„tgĂ€rder för att motverka prisdumpning och subventioner mot kinesiskt stĂ„l, som underminerade de europeiska stĂ„lpriserna. NĂ€r de inte lĂ€ngre kunde köpa billig stĂ„lplĂ„t frĂ„n Kina, missgynnades Welcon och andra torntillverkare prismĂ€ssigt. Kinesiska torntillverkare â liksom de i Sydkorea, Turkiet och Vietnam som fortfarande har tillgĂ„ng till billigt kinesiskt stĂ„l â kunde nu lĂ€gga sig mellan 10 och 15 procent lĂ€gre i pris Ă€n europeiska konkurrenter.
âVi Ă€r bĂ€ttre pĂ„ att tillverka torn Ă€n vĂ„ra kinesiska konkurrenter. Men nĂ€r de kan köpa stĂ„lplĂ„t för en avsevĂ€rt lĂ€gre kostnad sĂ„ spelar det ingen roll hur bra vi Ă€r,â sĂ€ger Pedersen. âEU:s system Ă€r helt enkelt inte utformat för att hantera lĂ€nder som inte tĂ€nker som oss. De leker med oss hur lĂ€tt som helst.â
Genom etablerandet av European Wind Tower Association 2018 gick Welcon och dess motparter i Danmark, Spanien och Portugal ihop för att tillsammans driva sin sak i EU. I oktober 2020 tillsatte EU-kommissionen en formell utredning gÀllande pÄstÄendena. Ett uttalande Àr att vÀnta under de kommande mÄnaderna, och kan innebÀra antingen att torntillverkarnas krav avslÄs eller att tullar mot konkurrerande importer frÄn Kina införs.
âDet mĂ„ste till en politisk lösning,â sĂ€ger Pedersen. âVi i branschen kan inte fixa detta sjĂ€lva.â Han jĂ€mför vindkraftstornens situation med striderna kring solpaneler för tio Ă„r sedan. PĂ„ den tiden, nĂ€r europeiska tillverkare upplevde en enorm tillströmning av subventionerade kinesiska solpaneler, startade den europeiska industrin en mĂ„l om anti-dumpning gentemot Kina. EU-kommissionen tog sĂ„ smĂ„ningom stĂ€llning för dem, men det var för sent â de en gĂ„ng sĂ„ framstĂ„ende europeiska tillverkarna av solpaneler hade i princip redan utplĂ„nats.
âVi försöker undvika att gĂ„ samma öde till mötes,â sĂ€ger Pedersen. âDet finns ingen anledning att Kina ska tillĂ„tas utplĂ„na den europeiska vindindustrin, och sedan utöva kontroll av tillgĂ„ngen pĂ„ grön energi i Europa.â
Vindindustrin förvÀntas vÀxa betydligt under de kommande Ären dÄ mÄnga lÀnder ökar sina anstrÀngningar för att motverka klimatförÀndringarna. Den globala marknaden för vindkraftstorn uppgick till nÀstan 25 miljarder dollar 2019 och förvÀntas överskrida 45 miljarder dollar Är 2027.
För att bidra till uppfyllandet av Parisavtalets klimatmÄl, mÄste andelen vindenergi öka frÄn 6 procent av den globala energiförsörjningen Är 2018 till 35 procent Är 2050. De Ärliga investeringarna i sÄvÀl onshore- som offshore-turbiner mÄste tredubblas till över 200 miljarder dollar per Är fram till 2030, för att dÀrefter vÀxa med över 300 miljarder dollar per Är under Äterstoden av perioden fram till Är 2050.
Med andra ord kommer de företag â och nationer â som driver förnyelsebar teknik och industriell utveckling framĂ„t kunna skörda stora ekonomiska fördelar, samtidigt som de pĂ„ köpet fĂ„r betydande geostrategiskt och geopolitiskt inflytande. Kina har givetvis för avsikt att leda den gröna revolutionen. Landet mĂ„ vara den största utslĂ€pparen av koldioxid pĂ„ planeten, men Ă€r ocksĂ„ det land som investerar mest i förnyelsebar energi â man passerades Europa 2013 â samt vĂ€rldens största producent av vind- och solenergi.
Dessutom förvĂ€ntas Kinas produktion av förnyelsebar energi öka ytterligare efter att president Xi Jinping meddelat ambitionen att skapa en âekologisk civilisationâ, och utfĂ€rdat löften om att Kina ska vara koldioxidneutralt Ă„r 2060. Kinesiska myndigheter höjer samtidigt blicken och vill förvandla Xis utrikespolitiska prestigeprojekt, de nya sidenvĂ€garna, till ett grönt projekt. Detta ska ske genom att Kinas fördelar inom vind- och solkraft anvĂ€nds som hĂ€vstĂ„ng för omfattande projekt inom infrastruktur och förbindelser.
Enligt internationella analytiker sĂ„ handlar de europeiska vindtorntillverkarnas klagomĂ„l om mycket mer Ă€n bara de 4 000 jobb man hoppas kunna rĂ€dda. Om europeiska tillverkare gĂ„r under, betyder det att Ă€nnu en lĂ€nk i den gröna leverantörskedjan tas över av Kina. Somliga menar att stora europeiska aktörer som Vestas och Siemens Gamesa stĂ„r pĂ„ tur. FrĂ„gan som hĂ€nger i luften Ă€r om EU kan skapa en gemensam strategi för att bemöta Pekings stöd till landets statsĂ€gda och privata företag â som vĂ€xer sig starkare för varje dag som gĂ„r âför att pĂ„ sĂ„ vis förbli konkurrenskraftigt i den framtida globala ekonomin.
âDetta Ă€r ett mönster som upprepats inom flera branscher,â sĂ€ger Seung-Youn Oh, docent som forskar pĂ„ kinesisk nĂ€ringslivspolitik vid Bryn Mawr College. âKinas regering vĂ€ljer inte bara ut en handfull företag och ger dem allt. Dessa nya vindtorns- och turbintillverkare överlevde den stenhĂ„rda konkurrensen mellan hundratals vindföretag pĂ„ den inhemska marknaden. Varje kinesiskt storföretag har vuxit fram pĂ„ bekostnad av tusentals konkurrenter som tvingats i konkurs. Men Kina kan ta kostnaden som dessa misslyckanden innebĂ€r, och kan sĂ„ smĂ„ningom stĂ€lla in siktet pĂ„ den globala marknaden.â
Kinas medvind
Det tros ha varit under Qin-dynastin (221 f.Kr. till 206 f.Kr.) som Kina uppfann den första enkla vÀderkvarnen, avsedd för jordbruk. Tekniken kom senare till det medeltida Europa, via Persien, pÄ 1100-talet. Ursprunget bakom den moderna multimegawatt-vindturbinen kan dÀremot spÄras till den danska landsbygden. Under tidigt 70-tal gick en grupp danska lÀrare, som ville uppvisa ett alternativ till kÀrnkraft, ihop för att designa och uppföra en vindturbin pÄ tvÄ megawatt som de kallade Tvindkraft.
Danmark utvecklades till en ledande aktör inom vindkraft under större delen av 1900-talets andra hÀlft. Men Kinas rekordsnabba tillvÀxt inom sektorn har dragit till sig uppmÀrksamhet.
âDet Ă€r extraordinĂ€rt,â sĂ€ger Rasmus Lema, docent i utvecklingsekonomi vid Aalborg University i norra Danmark. âInom loppet av tio Ă„r gick Kina frĂ„n att inte alls kunna tillverka turbiner, till att kunna producera en som hĂ„ller vĂ€rldsstandard.â
Enligt Bloomberg New Energy Finance har den kinesiska vindindustrin vuxit sÄ snabbt att Kinas ledande vindturbintillverkare, Goldwind, under 2020 för första gÄngen passerade danska Vestas i fÀrdigstÀlld kapacitet rÀknat i gigawatt.
Andra rankningar placerar fortfarande Vestas som pĂ„ en förstaplats â med amerikanska General Electric tĂ€tt bakom. Men efter att knappt ha mĂ€rkts bland vĂ€rldsledande aktörer för tio Ă„r sedan, innehar kinesiska vindturbintillverkare nu 10 av 15 platser pĂ„ den globala topplistan för installerad vindkraftkapacitet.
Förklaringen Àr Pekings beslut att ge vindindustrin strategisk prioritet, menar Feng Zhao, strategidirektör vid Global Wind Energy Council, en branschorganisation med sÀte i Bryssel.
â2004 var över tre fjĂ€rdedelar av alla turbiner som installerades i Kina producerade av vĂ€sterlĂ€ndska turbintillverkare,â sĂ€ger han. âMen en dramatisk Ă€ndring har Ă€gt rum frĂ„n och med 2008, nĂ€r kinesiska myndigheter började frĂ€mja lokalproducerade turbiner och komponenter genom subventioner.â
För att stĂ€rka den egna marknadens position, överlĂ€t Kinas regering ansvaret för regleringar till myndigheter pĂ„ provinsnivĂ„ och delade ut omfattande subventioner tillsammans med anslag för forskning och utveckling. Ăn viktigare sĂ„ frĂ€mjades den inhemska industrin genom utlĂ€ndska samarbeten tack vare krav pĂ„ samriskbolag och andra regler som gynnade lokala aktörer.
âKina Ă€r inte unikt i att anvĂ€nda krav som gynnar lokala aktörer,â sĂ€ger Lema, âmen de införde dem vid exakt rĂ€tt tidpunkt med extra initiativkraft och extra kapacitet för att utveckla marknaden.â Det var en skicklig kombination och gemensam utformning av miljö- och nĂ€ringspolitik.
2010 sjönk europeiska och amerikanska tillverkares marknadsandelar i Kina till att bli ensiffriga. Samma Är blev Kinas vindkraftsindustri störst i vÀrlden. Förra Äret stod den för över hÀlften av vÀrldens nybyggda kapacitet av vindkraft.
Tack vare en kombination av reverse engineering och internalisering av teknik genom utlĂ€ndska licenser och förvĂ€rv, besegrade Goldwind, Envision och andra kinesiska turbintillverkare inte bara de utlĂ€ndska konkurrenterna pĂ„ hemmaplan. Kina lyckades dessutom etablera en stark position i utvecklingen av komponenter som anvĂ€nds genomgĂ„ende i vindindustrins försörjningskedjor â frĂ„n turbinblad till vindtorn.
Samtidigt Àr det viktigt att notera en sak gÀllande den kinesiska vindkraftens framvÀxt.
âDet kan se ut som om de kinesiska bolagen tar över,â sĂ€ger Ilaria Mazzocco, forskare vid tankesmedjan MacroPolo. âMen det beror mycket pĂ„ att de vĂ€xer i takt med den kinesiska marknaden.â
Jan Hylleberg, VD för den danska branschorganisationen Wind Denmark, hĂ„ller med: âOm man gör en global rankning i dag utan rĂ€kna med Kina, sĂ„ skulle de kinesiska turbintillverkarna hamna vĂ€ldigt lĂ„gt.â
Faktum Àr att utan Kina sÄ kontrollerar de ledande amerikanska och europeiska vindturbintillverkarna över 90 procent av den globala marknaden. SÄvÀl Mazzocco som Hylleberg gör bedömningen att kinesiska vindturbintillverkare kommer fortsÀtta vÀxa utomlands, men inte nödvÀndigtvis komma att dominera globalt pÄ samma vis som inom solkraftsindustrin.
”Solpaneler Ă€r i princip bara en handelsvara,â sĂ€ger Mazzocco. âDe produceras i stor skala i fabriker och fraktas över hela vĂ€rlden, dĂ€r utvecklare â inte tillverkare â installerar dem. Vindkraft Ă€r ett helt annat paradigm. Det Ă€r en utvecklad industri med sofistikerad teknologi dĂ€r en stor del av tillverkningen redan sker utanför Kina.â
Hon tillĂ€gger att med tanke pĂ„ hur andra marknader vĂ€xer i storlek â till exempel Indien och Sydamerika eller offshore-marknader i Europa och USA â sĂ„ Ă€r det möjligt att den kinesiska andelen av den globala marknaden inte förblir densamma.
Men eftersom hela marknaden förvÀntas vÀxa sÄ kraftigt tror Feng, vid Global Wind Energy Council, att kinesiska tillverkare av vindkraft kommer drivas till framgÄng av kinesiska aktörer inom energiutveckling och kinesiska policybanker, som China Development Bank, en ledande aktör i utrullningen av Kinas nya sidenvÀgar.
âOm de gĂ„r samman och konkurrerar som en enhet, sĂ„ Ă€r Kinas företag och banker mycket mĂ€ktigare Ă€n de europeiska vindturbintillverkarna som kĂ€mpar ensamma, sĂ€rskilt pĂ„ tillvĂ€xtmarknaderâ sĂ€ger han.
Goldwinds vd Wu Gang har sagt att han Ă€r beredd att ge allt för att hans företag ska bli âinternationellt ledandeâ, samtidigt som nĂ€rvaron av kinesiska tillverkare av vindkraft stadigt ökar runtom i vĂ€rlden: Goldwind och Envision har exempelvis redan nu en finansiering god nog för att kunna ge sig in i Argentina och Brasilien.
Bortom konkurrensen pÄ tillvÀxtmarknaderna menar internationella analytiker dessutom att Kina kan vinna mark i den globala vindindustrin tack vare sina teknologiska framsteg.
âFram till i dag har tĂ€vlingen i stort sett handlat om vem som kan bygga den största turbinen,â sĂ€ger Stine Haakonsson, docent vid Copenhagen Business School. âMen nu rör vi oss nedströms i vĂ€rdekedjan, till teknologier bortom turbinen.â
Detta Äterspeglas klarast i det pÄgÄende skiftet frÄn onshore- till offshore-turbiner, som förlitar sig mer pÄ big data och smart styrning av vindparker för att sÀnka kostnaderna för turbinunderhÄll. Haakonsson menar att Kinas framstÄende position inom artificiell intelligens och maskininlÀrning ger dem ett potentiellt försprÄng.
âOm du har den rĂ€tta mjukvaran kan du nĂ€stan höra avvikelser i en turbin och omedelbart förstĂ„ vad som Ă€r fel,â sĂ€ger hon. âDu kan vara proaktiv snarare Ă€n reaktiv.â
Agatha Kratz, bitrÀdande ordförande vid analysföretaget Rhodium Group, och Janka Oertel vid tankesmedjan European Council on Foreign Relations, menar att den hÀr sortens teknologiska försprÄng Àr inbakade i den kinesiska affÀrsmodellen.
Genom att anvĂ€nda âhemmamarknadens fördelarâ som hĂ€vstĂ„ng, kan kinesiska storbolag som Huawei och jĂ€rnvĂ€gsgiganten CRRC skapa ekonomiska ekosystem i en skala som genererar omfattande intĂ€kter. Dessa möjliggör i sin tur för bolagen att genomföra tunga investeringar i forskning och utveckling. SĂ„ smĂ„ningom leder det till att de utvecklar högkvalitativa produkter och vinner trovĂ€rdighet, samtidigt som kinesiska företag underminerar sina utlĂ€ndska konkurrenter genom lĂ€gre prissĂ€ttning.
âEuropeiska beslutsfattare fokuserar i hög grad pĂ„ subventioner i Kina som en avgörande faktor för snedvridning [av marknaden],â sĂ€ger Kratz. âMen Ă€ven om man rĂ€knar bort alla subventioner sĂ„ befinner vi oss fortfarande i knipa.â
”Död genom tusen skĂ€rsĂ„r”*
De kommande striderna om vindkraften Àr inte första gÄngen som europeisk industri stÀlls inför svÄr konkurrens inom den globala ekonomin. Under vÄren 1983 samlades sjutton av Europas mÀktigaste företagsledare i Paris för att diskutera hotet frÄn amerikanska och japanska konkurrenter. Mötet organiserades av Peter G. Gyllenhammar, dÄvarande vd för Volvo. Deltog gjorde Àven ledare frÄn bolag som Siemens, Philips och Royal Dutch Shell. Sammankomsten markerade grundandet av det informella forumet European Round Table of Industrialists (ERT).
Trots att ERT inte Ă€r sĂ€rskilt vĂ€lkĂ€nt i Europa, blev forumet en av de mest inflytelserika intressegrupperna för affĂ€rsvĂ€rlden inom europeisk politik. DĂ„ den ofta stod i tĂ€t kontakt med politiska och byrĂ„kratiska ledare i Europa, omformade gruppens stĂ„ndpunkter inom nĂ€ringspolitik Europas ekonomiska landskap â sĂ€rskilt genom att verka för bildandet av den europeiska inre marknaden samt fri rörlighet för varor, tjĂ€nster och personer.
I dag ingÄr över 50 av Europas största bolag i ERT, som representerar fem miljoner jobb och över tvÄ biljoner dollar i intÀkter. Men Kina innebÀr en alldeles ny utmaning för Europas industrimagnater. Till att börja med leds ERT Äterigen av en Volvo-ordförande, men Volvo Cars har sedan dess köpts upp av den kinesiska biltillverkaren Geely. För mÄnga europeiska företag Àr den kinesiska marknaden dessutom oupplösligt förbunden med tillvÀxt.
âVi Ă€r övertygade om att vi mĂ„ste fĂ„ de pĂ„gĂ„ende affĂ€rsförbindelserna med Kina att fungera,â sĂ€ger Jacob Wallenberg, ordförande för ERT:s kommittĂ© för handel och marknadstilltrĂ€de samt ordförande för Investor AB, ett svenskt konglomerat med andelar i Ericsson, ABB, AstraZeneca och andra europeiska multinationella bolag. âAlla medlemmar i ERT som leder ett globalt bolag finns pĂ„ plats i Kina. De har Kina som sin största alternativt nĂ€st största eller tredje största marknad. De Ă€r fullstĂ€ndigt indragna.â
Detta stÀmmer sÀrskilt pÄ senare tid, i och med den ekonomiska chock som COVID-19-pandemin skapat. DÄ Peking snabbt fick kontroll över viruset, blev Kinas ekonomiska ÄterhÀmtning en vÀlsignelse för europeiska företag. Europeiska handelskammaren i Kina fann att över 40 procent av dess medlemsföretag sÄg en ökning av sina intÀkter under 2020, och över hÀlften uppgav att vinstmarginalen i Kina lÄg över deras globala genomsnitt.
âEuropeiskt nĂ€ringsliv har en extrem positivt syn pĂ„ Kina,â sĂ€ger Jens Eskelund, medlem av verkstĂ€llande utskottet vid EU:s handelskammare i Peking. âNĂ€r man pratar med mĂ„nga företag hĂ€r sĂ„ framhĂ„lls Kina som en ljuspunkt i deras verksamhet, och har sĂ„ varit under ett bra tag.â
ĂndĂ„, noterar Eskelund, Ă€r europeiska multinationella företag inte naiva vad gĂ€ller de utmaningar som de stĂ€lls inför i Kina. Hinder för marknadstillgĂ„ng, pĂ„tvingade tekniköverföringar och intrĂ„ng i immateriella rĂ€ttigheter fortsĂ€tter. Forskning och analyser visar att Kina upprĂ€tthĂ„ller, och i vissa sektorer utökar, restriktioner och kontroller kring utlĂ€ndska investeringar vilka i dag Ă€r tre och en halv gĂ„nger vĂ€rre Ă€n genomsnittet i OECD och det tredje högsta bland alla G20-lĂ€nder.
”Det Ă€r sannerligen död genom tusen skĂ€rsĂ„r,â sĂ€ger Eskelund angĂ„ende europeiska företags nackdelar gentemot Kina. âDet finns inget enskilt politiskt initiativ som subventioner, utan sett över hela vĂ€rdekedjan kan det röra sig om en rad olika mindre initiativ som sammantaget skapar en vĂ€ldigt betydelsefull konkurrensfördel.â
EU har Ä sin sida försökt nagga dessa problematiska företeelser i kanterna. Det numera politiskt stoppade investeringsavtalet mellan EU och Kina var ett drag för att tackla Ätminstone nÄgra av de utmaningar som europeiska företag i Kina stÀlls inför, genom att ge nytt marknadstilltrÀde och luckra upp krav för joint ventures inom nyckelindustrier sÄ som bilindustrin.
PÄ hemmaplan införde EU 2019 nya hinder för utlÀndska förvÀrv av högteknologi och avancerad tillverkning. Bryssel arbetar ocksÄ pÄ att utöka sin försvarsrepertoar med nya verktyg för att stÄ emot utlÀndska subventioner och pÄtryckningar, samt regler för offentlig upphandling pÄ EU:s marknader.
âI framtiden kommer historiker betrakta dessa defensiva Ă„tgĂ€rder som ett första steg i insikten att vi stĂ„r inför en utmaning frĂ„n Kina,â sĂ€ger Patricia Schetelig, bitrĂ€dande chef för internationella marknader vid Federation of German Industries. âNĂ€sta steg Ă€r att fundera pĂ„ hur vi kan agera proaktivt för att frĂ€mja konkurrenskraften hos EU och vĂ„ra företag.â Hon nĂ€mner strĂ€van efter nya handels- och investeringsavtal i Asien och StillahavsomrĂ„det samt EU:s industripolitiska agenda som tvĂ„ exempel.
Men bara historikerna kommer veta om dessa Ă„tgĂ€rder implementerades i tid för att ge Europas industrier en Ă€rlig chans. NĂ€r det kommer till att följa internationella handelsregler, visar exempelvis Ohs arbete vid Bryn Mawr College att Kina ofta respekterar VĂ€rldshandelsorganisationens regler gentemot nationen â men att det handlar om en âbekvĂ€mlighetens följsamhetâ. Under den flera Ă„r lĂ„nga övergĂ„ngsperiod som rĂ„der innan en handelsregel införs, sĂ„ bidrar Kina genom subventioner och annat statligt stöd till att öka konkurrenskraften hos kinesiska företag och underminera dess internationella konkurrenter.
Som Pedersen vid Welcon menar: nÀr EU:s regler för kinesiska vindtorn vÀl trÀder i kraft kan det redan vara för sent.
âVi Ă€r för lĂ„ngsamma i Europa,â sĂ€ger han. âKina ligger ett steg före oss nĂ€r de sĂ€ljer sin stĂ„lplĂ„t till tredje lĂ€nder.â Med andra ord, Ă€ven om fallet om prisdumpning som Welcon och European Wind Tower Association driver röner framgĂ„ng, sĂ„ stĂ€lls de europeiska företagen inför vindtorn byggda av billig kinesisk stĂ„lplĂ„t som kommer in i EU frĂ„n Sydostasien och Turkiet. Detta form av ekonomisk press, menar Pedersen, Ă€r ett tydligt tecken pĂ„ att EU behöver utveckla en mer holistisk förstĂ„else för vad ekonomisk framgĂ„ng betyder nĂ€r det kommer till unionens relation med Kina.
De affĂ€rsmĂ€ssiga uppfattningarna hos Europas storföretag stĂ„r sannerligen i kontrast mot de mindre bolagens, vilka tillsammans stĂ„r för över hĂ€lften av den europeiska ekonomins BNP. Eskelund, vid EU-kammaren, förklarar att beroende pĂ„ vilken bransch ett europeiskt företag verkar inom – och huruvida det rör sig om ett stort, börsnoterat bolag eller ett mindre, privatĂ€gt familjeföretag – sĂ„ ser balansen mellan möjligheter och utmaningar frĂ„n Kina olika ut.
âDet Ă€r det geniala i den kinesiska modellen,â sĂ€ger han. âVissa europeiska bolag tillĂ„ts blomstra, men en hel del nĂ€rstĂ„ende företag och förmĂ„ner â som anstĂ€llningar, skatter och utvecklingsfrĂ€mjande faktorer â stannar i Kina.â
Denna klyfta inom europeisk industri Ă€r tydlig i striden om vindkraft. Europeiska tillverkare av vindturbiner som Vestas och Siemens Gamesa â vilka fortfarande dominerar i stora delar av vĂ€rlden â har dragit fördelar av inflödet med billigare torn. Deras branschorganisationer, sĂ„ som Wind Europe, arbetar aktivt emot Pedersen och vindtorntillverkarnas sak.
âVi motsĂ€tter oss Ă„tgĂ€rder mot prisdumpning riktade mot importen av kinesiska vindtorn av stĂ„l,â sĂ€ger Joshua Gartland, senior rĂ„dgivare vid Wind Europe. Gartland menar att det snarare Ă€r generellt försĂ€mrad lönsamhet i branschen, utmaningar kring leveranstider samt kapacitetsproblem som ligger bakom svĂ„righeterna för tillverkare av vindkraftstorn. âJag tror inte att det Ă€r sĂ„ enkelt som Wind Tower Association sĂ€ger.â
Den rÄdande situationen dÀr Europa skyddar sin industri pÄ hemmaplan och samtidigt tÀvlar med Kina utomlands Àr allt annat Àn enkel. Europeiska beslutsfattare mÄste finna balansen mellan att försvara och frÀmja intressen hos sÄvÀl industrimagnater som smÄföretagare.
Men nÀr det kommer till Europas revolution inom grön energi, sÄ vidhÄller Pedersen att vindtorntillverkarnas öde kan innebÀra början pÄ slutet. Om de gÄr under, kommer Vestas och Siemens Gamesas vara nÄgra av ytterst fÄ kvarvarande bolagen som stÀlls inför den kinesiska konkurrensen.
âVad som sedan kommer ske Ă€r att Kina börjar subventionera hela projekt,â sĂ€ger Pedersen. âDĂ„ kommer du fĂ„ se de europeiska turbintillverkarna komma klagandes.â
* ”Död genom tusen skĂ€rsĂ„r” Ă€r en metafor med den gamla kinesiska avrĂ€ttningsmetoden ćéČ, som ofta anvĂ€nds för att beskriva en lĂ„ngsam och plĂ„gsam död.
Luke Patey Ă€r forskare vid Danish Institute for International Studies och institutet för energistudier vid Oxford University. Han Ă€r författare till boken How China Loses: The Pushback Against Chinaâs Global Ambitions, och har tidigare skrivit för bland annat The New York Times, Financial Times, The Guardian, The Hindu, Foreign Affairs and Foreign Policy.
Texten Àr översatt av Petra Lindblom och redigerad av Jojje Olsson.