Chloe Zhao mottar en Oscarsstatyett. (Bild: stillbild från sändningen av årets Oscarsgala.)

Censur i Kina när regissör född i Peking vinner pris på Oscarsgalan

28 april, 2021

Det blev ingen Oscarsstatyett för Kina på årets Oscarsgala. Nu när den är över kan man i alla fall konstatera att om där fanns ett pris att dela ut till den som varit bäst på att skjuta sig själv i foten, så hade det gått till det kinesiska kommunistpartiet (KKP).

All soft power kan man tycka är bra soft power. Men inte för KKP som redan för en månad sen visade indikationer på att årets vinnare av kategorin ”bästa regi”, Chloé Zhao född i Peking, inte kommer att firas med pompa och ståt i sitt hemland utan istället kommer beläggas med en digital munkavel.

I december förra året skapade hon i en intervju med en australiensisk tidning upprörda känslor då hon påstås ska ha sagt ”America is now my country”. (Tidningen kom senare med en rättning. Egentligen sa hon ”America is not my country”.)

När Chloé Zhao i slutet av februari vann en Golden Globe för ”bästa regi”, hade kinesiska nätanvändare lyckats gräva fram en äldre intervju från Filmmaker Magazine där Chloé Zhao pratar om sitt liv i Beijing och nämner att ”lögner fanns överallt”.

I början av mars kunde man fortfarande läsa artiklar som prisade hennes filmarbete och att hon var en förebild för den yngre generationen kineser. Men snart kom Chloé Zhaos namn – hennes kinesiska namn är Zhao Ting (赵婷) – att censureras, och så även titeln på hennes Oscarsnominerade film Nomadland.

I ett tidigt skede just efter Chloé Zhao tog emot sin Oscarsstatyett denna vecka, kunde man fortfarande se användare på den kinesiska mikrobloggen Sina Weibo gratulera henne. Men efter några timmar började titeln Nomadland (无依之地) och Chloé Zhaos kinesiska namn att försvinna från Weibo.

Användare av Sina Weibo började då istället att hylla filmen och regissören genom omskrivningar för att komma förbi censuren. Bland annat genom att skriva ”无1之地”, då det andra tecknet i den kinesiska originaltiteln uttalas likadant som siffran ett.

En personlig favorit är ”023456789”, som anspelar på det fonetiska uttalet av den kinesiska titeln som alternativt skulle kunna betyda: ”Platsen utan 1”.

Censuren var så pass omfattande att till och med delen ”People at birth, are inherently good” (人之初,性本善) från hennes segertal censurerades. Inget konstigt med det kan man tycka, förutom att en del av det talet är taget från den kinesiska litteraturklassikern ”The Character Classic” (三字经), som en majoritet av den kinesiska befolkningen har läst.

Om man ska tro den kinesiska statens engelskspråkiga tidning Global Times, som ges ut av partitidningen Folkets dagblad, så berodde det kyliga mottagandet i Kina inte på censur. Det berodde istället på att en annan Oscar var mer berömd för dagen. Nämligen en deltagare vid namn Oscar, som stod i rampljuset i det kinesiska Idol-liknande programmet CHUANG 2021.

Även om anledningen till censuren må kännas tunn, så handlar det förmodligen också om bristen på att kunna kontrollera innehållet i vad som skulle komma att sägas under Oscarsgalan.

Norrmannen Anders Hammer var också nominerad under kvällen, i kategorin ”bästa kortfilmsdokumentär” för sitt bidrag Do Not Split (不割席) som handlar om protesterna i Hongkong under 2019.

Dokumentären följer personer under protesterna och ger en intensiv skildring av den massiva polisapparatt som demonstranterna stod emot. En David-och-Goliath berättelse i modern tid.

Anders Hammers dokumentär är en samtida skildring av ett folk som står upp mot en av de största förtryckarna i vår tid. Den kan bland annat ses gratis online via Field of Vision.

Men vinnaren i denna kategori blev Anthony Giacchino med sin dokumentär Colette. I sitt tacktal sade han bland annat: “The protesters of Hong Kong are not forgotten”.

Det är ett komplicerat spel som Hollywood i ökad utsträckning ägnar sig åt, där man försöker underhålla en hel värld av olika människor samtidigt som man måste dansa till det kinesiska kommunistpartiets pipa.

Självcensur är det nya paradigmet. Det blir då komplicerat när det exempelvis uppdagas att pengarna bakom Over the Moon, nominerad till ”bästa animerade film”, kommer från det kinesiska bolaget CMC Capital Partners, vars vd Li Ruigang inte bara är medlem i kommunistpartiet utan också tidigare har varit aktiv som politiker inom regimen.

Bara någon dag innan Oscarsgalan ägde rum, så röstade det brittiska parlamentet för att klassificera övergreppen mot etniska minoriteter i Xinjiang som folkmord.

Det är nu ett år kvar tills nästa Oscarsgala. Vilka fler stater kommer innan dess att erkänna folkmordet i Xinjiang? Kommer Oscarsgalan att börja se över vart pengarna kommer ifrån, och utesluta bidrag som kommer i från stater som systematiskt förtrycker andra folkgrupper?

Det är också värt att fråga sig om Kinas hard power kommer prioriteras över landets soft power. För just nu gör man inga framgångar alls på den fronten.

För bara mindre än en vecka sen publicerade European Think Tank Network on China (ETNV) sin rapport ”China’s Soft Power in Europe: Falling on Hard Times”. Där konstateras det att bilden av Kina runtom i Europa är riktigt dålig, och allra sämst i Sverige.

Linus Fredriksson har ett långtgående intresse för kinesisk film och kultur. Han skrev sin kandidatuppsats i Kinesiska om nationalistisk film i Kina under 1940-talet, och sin magisteruppsats i Filmvetenskap om kinesisk sci-fi film. Linus kan kontaktas via mail.

Kinamedias nya artiklar direkt till din inkorg

Gör som 771 andra, prenumerera du med.

Lyssna på Kinamedia: Nya kalla kriget

App Icon Apple Podcasts

Translate article