Förra veckan skrev jag här på InBeijing om Skatteverkets beslut att ändra namnform på Taiwan till ”provins i Kina”. Ett beslut som enligt uppgift gjordes efter inrådan av Utrikesdepartementet.
Sedan dess har namnändringen skapat stor debatt. Fallet har uppmärksammats i såväl svensk som taiwanesisk och annan utländsk media. Taiwanesiska myndigheter har protesterat, och svenska riksdagsledamöter har ställt skriftliga frågor till utrikesminister Margot Wallström angående Taiwans status.
Svensk-Taiwanesiska Vänskapsföreningen startat en namninsamling som på mindre än en vecka dragit över 14 000 underskrifter.
Som jag skrev förra veckan så är Skatteverkets namnändring sannolikt ett resultat av Kinas upptrappade aktiviteter för att isolera Taiwan internationellt, eftersom landet under senare år visat ett allt mindre intresse för att kasta in handduken och låta sig styras från Peking.
På bara några få månader har exempelvis allt från hotellkedjor till flygbolag pressats att byta namnform på Taiwan till ”provins i Kina” på sina bokningssajter. I bakgrunden finns ett ständigt närvarande hot om svårigheter att operera på den viktiga kinesiska marknaden om kraven inte hörsammas.
I slutet av februari sällade sig British Airways (BA) till den samling av flygbolag som på senare tid ändrat namn på Taiwan online. Lufthansa, Qantas och Delta Airline hade alla gjort likadant under bara de senaste månaderna.
Men nu i veckan uppgav BA att man ändrar sin förändring, och alltså återgår till att benämna Taiwan som ”Taiwan”, utan något tilläg som indikerar att landet tillhör Kina.
Beslutet ska ha kommit efter en våg av protester, främst via mail från taiwanesiska internetanvändare. Taiwan News rapporterar:
Unlike other companies bending under significant pressure to list Taiwan as part of China, a popular U.K.-based airliner has decided to remove ”China” after ”Taiwan” and, reportedly, apologized for causing offense in the returned emails that protested the name change.
(…)
According to Liberty Times, several Taiwanese netizens wrote emails to the British Airways explaining that Taiwan is a sovereign state and should not be listed as part of China. The airline was said to have politely responded to the complaints and took away ”China” after ”Taiwan” in its both Chinese and English-language web pages.
Det är alltså möjligt för allmänhet och civilsamhälle att påverka. Om British Airways, ett privatägt kommersiellt flygbolag, är redo att lyssna på den allmänna opinionen så borde även den svenska myndigheten Skatteverket så vara.