Magasinet Fokus publicerade just min artikel med bakgrund om den kinesiska affärsman som vill bygga Nordens största hamn i Lysekil.
Jag har följt detta kontroversiella fall noga under de senaste veckorna och även skrivit mer detaljerat om upphandlingens utformning här på InBeijing.
Flera medier och personer har under processens gång uttryckt frågetecken om vem det egentligen är som ligger bakom Sunbase International Holdings, som vill investera i Lysekil, och huruvida företaget har kopplingar till Kinas regim.
Men ingen verkar riktigt ha brytt sig om att undersöka saken. Därför kollade jag närmare på detta under gårdagen, och fann att relationen mellan Sunbase och Kinas myndigheter samt militär är mycket närmare än man kunnat ana:
Fokus kan nu avslöja att Sunbase, som är baserat i Hongkong, ägs och styrs av affärsmannen Gunter Gao Jingde som har en nära relation till såväl Kinas kommunistparti som militär. Han har sedan 1993 varit delegat i Kinesiska folkets politiska rådgivande konferens (CPPCC), Kinas överhus vars medlemmar utses av kommunistpartiet och varje år sammanträder tillsammans med landets lagstiftande organ.
(…)
Vidare äger Sunbase alla de 18 markområden som i Hongkong används av Kinas militär. Gunter Gao har även personligen finansierat utgivningen av flera militära böcker, varav en innehåller ett avsnitt skrivet av expresidenten Jiang Zemin. På Sunbase hemsida – där Gao beskriver sig själv som en »kinesisk patriot« – står att han givit detta stöd i syfte att »marknadsföra den ärorika bilden av Kinas militär som en kultiverad och kraftfull styrka«.
Vidare har Lysekils kommun försökt att driva på projektet i hemlighet. I Fokus skriver jag närmare om hur kommunstyrelsens ordförande Jan-Olof Johansson ljugit i Sveriges Radio.
Under ett samtal i Studio ett i P1 i tisdags svarade Johansson nej på en direkt fråga huruvida han skrivit under några papper angående, vilket inte stämmer eftersom jag personligen tagit del av de dokument som han nekade till att hans underskrift fanns på.
Johansson har även förminskat betydelsen av hamnen genom att hävda att hamnbygget är begränsat till Brofjorden och norra hamnen i Lysekil. I själva verket handlar det om en kaj vid Gullmaren som är 1 800 meter lång och 1 000 meter bred, även detta enligt en presentation av projektet som jag själv sett.
Enligt Magnus Sederholm, läkare med bakgrund i flottan som jag intervjuar i artikeln, är detta en ”gigantisk yta” som skulle slå sönder hela skärgårdsområdet.
Sederholm har dessutom kartlagt fyra stycken lobbyister som jobbar för att driva på planerna snabbt framåt i största hemlighet. En av dem är ett tidigare kommunalråd i Lysekil som avsattes 2014 bland annat för ekonomiskt fiffel, och det går givetvis inte att utesluta att det handlar om något liknande här.
Vad som håller på att ske är alltså att Lysekils kommunstyrelse ska låta en högt uppsatt profil inom Kinas kommunistparti bygga en strategiskt viktig hamn på vår västkust. Och detta utan att någon undersökningen av vare sig av säkerhetsriskerna eller eventuella miljöskador har skett.
Gao Jingde prisar Kinas infrastrukturprojekt ”den nya sidenvägen” i ett tal tidigare i år.
För alla som vill läsa mer om detta häpnadsväckande fall så ligger min artikel öppen och gratis utanför Fokus betalvägg.
Under morgondagen kommer jag här på InBeijing även att publicera kompletterande uppgifter i detta fall som inte fick plats i artikeln i Fokus. Samt även lägga upp de dokument som bevisar att kommunalrådets styrelseordförande Jan-Olof Johansson ljuger.
Stay tuned, och prenumerera gärna på InBeijing genom att fylla i din mail i rutan under rubriken ”PRENUMERERA” högst upp i högermarginalen. Det är helt gratis, och innebär att du får morgondagens och alla framtida inlägg direkt till din inkorg.