Förra månaden skrev Kinamedia närmare om EU:s nya tullar på kinesiska elbilar, som ska implementeras i dag. Samtidigt kommer nu uppgifter om att EU-kommissionen senare denna månad ska införa en ny importskatt på varor från kinesiska plattformar som Temu och Shein, för att hindra ett växande inflöde av ”undermåliga produkter” från Kina.
Det är Financial Times som rapporterar att den nuvarande gränsen som innebär att varor värda under 150 euro som importeras till EU är befriade från importskatt ska slopas. Detta kopplas samman med de enorma mängder produkter som säljs till unionen från de kinesiska plattformarna, vilka utgjorde en stor del av de 2,3 miljarder varor under denna gräns om i fjol importerades till EU.
Förutom Temu och Shein riktas denna nya skatt enligt Financial Times även mot AliExpress. Företag som Amazon förväntas inte drabbas i samma utsträckning, då plattformen främst säljer varor som redan finns i Europa via europeiska återförsäljare.
Dessutom drar de kinesiska företagen nytta av internationellt subventionerade fraktkostnader via FN-myndigheten Universal Postal Union, som fortfarande klassificerar Kina som ett utvecklingsland. Det innebär att Temu eller Shein kan skicka varor från Kina till väst till ett lägre pris än vad inhemska aktörer betalar för frakt mellan europeiska länder eller amerikanska delstater.
Utvecklingen har medfört ökningar av den internationella kostnaden för flygfrakt. Wall Street Journal intervjuade i veckan chefer vid DHL som uppger att de kinesiska e-handelsföretagens expansion de senaste två åren gör att de nu tar upp över 30 procent av utrymmet på flera fraktlinjer från Asien:
Shipping volumes from China’s manufacturing hubs in the south in particular are surging, triggering growing competition for aircraft space. Prices out of the airfreight-heavy region in June were up about 40% from a year ago during what is normally a slack season before business accelerates for the end-of-year holiday shopping period.
Airfreight is typically dominated by small, high-value items such as smartphones and laptops as well as perishables such as fish and flowers. Temu and Shein are swamping air routes with low-cost clothing and household goods that they are shipping to consumers in Europe and North America.
Som exempel ges att flygfrakten från Hongkong ökat med 30 procent från i fjol, och att det nu är dubbelt så dyrt med flygfrakt från södra Kina till USA jämfört med 2019 – förutom för de kinesiska plattformarna som alltså får denna frakt subventionerad.
Samtidigt som uttrycket ”undermåliga produkter” kan låta nedsättande, så har rapporterna om farliga produkter i Europa enligt Financial Times ökat i takt med de billiga importerna från Kina. Denna ökning inkluderar inte livsmedel utan rör varor som kosmetika, kläder och leksaker.
Exempelvis köpte industrigruppen Toy Industries of Europe nyligen nitton leksaker från Temu och fann att ingen av dem levde upp till EU-standarder och arton utgjorde en direkt fara för barn.
Om gränsen på 150 euro tas bort så kommer varor från Temu, Shein och AliExpress beskattas med så mycket som 30 procent beroende på regleringarna i enskilda medlemsstater, alldeles oavsett hur billiga de är. Detta skulle enligt analytiker vara ett hårt slag, då deras affärsmodell är ”byggd på” att utnyttja kryphål för att undvika tullar och andra former av skatter.
Det är oklart när dessa nya skatter kan komma att träda i kraft. De måste först diskuteras och godkännas av EU-parlamentet; en process som förväntas inledas vid dess sammanträde senare denna månad. Vidare drivs frågan av EU-kommissionen som ju delvis ska bytas ut efter förra månadens EU-val.
Kinamedia har tidigare skrivit om riskerna med att handla via Temu. Dessa inkluderar främjande av tvångsarbete, risken att ett företag som måste lyda Kinas regim får tillgång till din data samt underminering av företag som följer reglerna kring skatter och arbetsregler.
Till detta bör även en säkerhets- och miljörisk tilläggas, då Wall Street Journal uppger att efterfrågan på global flygfrakt ökade med 12,7 procent under årets första fyra månader vilket kopplas samman med de miljardtals billiga produkter som skeppas från Kinas fabriker till väst via de populära e-handelsföretagen.