Big data är big business i Kina

OBS: Artikeln presenteras i samarbete med Awise

Du har säkert hört termen “big data” vid det här laget. I dag är det en fullt vedertagen term för digital information som samlats in i så stora mängder att den inte går att behandla manuellt eller med de vanliga tekniska metoder man tidigare brukat använda för databaser. När man pratar om big data menar man alltså inte någon särskild typ av information – utan en särskilt stor volym av information. Så stor att det krävs särskilda teknologiska verktyg för att hantera den. I dag sker det allt oftare med hjälp av AI.

Man skulle kunna argumentera för att mängden “information” som funnits i världen alltid varit gigantisk. Och det är på ett sätt sant. Men i och med de senaste årens utveckling inom informationsteknologi har det blivit möjligt att samla in och lagra information på ett sätt som aldrig tidigare skådats. All denna informationsinsamling kan naturligtvis användas på olika sätt. Information är inget värt i sig – det är vad man gör med den som är den stora vattendelaren. Företag som är experter på analys och behandling av big data, som lettiska Lendiscore, påminner gärna själva om att det blir allt vanligare med bedrägerier på nätet.

Ett ögonblick på TikTok – evigt liv i Kinas “big data”

Det är omöjligt att prata om big data och informationsinsamling idag utan att samtidigt nämna Kinas inflytande på marknaden. En av de största källorna till informationsinsamling idag är nämligen all den information som samlas in via appar som kinesiskt ägda TikTok. För att kunna använda de flesta av de sociala medie-appar som är populära i dag krävs i allmänhet att användaren godkänner en viss nivå av informationsinsamling.

Just TikTok är den sociala medie-app som haft störst tillväxt under 2024. Beroende på hur noggrann du varit med att klicka i eller ur rutor när du godkänt användarvillkoren kan TikTok-appen på din telefon spåra dig via din GPS, analysera vilket sorts innehåll du verkar uppskatta, samla in alla dina kontakter i telefonboken och kanske till och med läsa av information från ditt tangentbord.

Även om du bara öppnar TikTok-appen då och då ger du det kinesiska ägarbolaget Bytedance tillgång till mer information om dig själv och dina vänner än vad du kanske tänker på. Och eftersom det i princip inte finns någon gräns för hur mycket data som kan lagras finns det ingen anledning för teknikjättarna att någonsin göra sig av med din personliga information. Även data som verkar helt oanvändbar i dag kan ju visa sig vara en guldgruva i morgon, beroende på vad som sker i framtiden.

Kinas makt över “big data” – hur länge till?

Men vad används all den här “stora datan” till egentligen? Till allt möjligt. Både sådant vi vet om, som till exempel att skräddarsy algoritmer inuti apparna och se till att du får riktad reklam från företag som ser dig som din målgrupp, och till sådant vi inte alls vet någonting om. Det finns många exempel på hur algoritmer och analys av big data använts till att påverka utgången av demokratiska val, både i Europa och USA. I stormakter som Ryssland, Kina och USA finns många incitament hos vissa parter att påverka den politiska opinionen i en viss riktning.

Det kan till och med vara läge att prata om allt detta som en sorts informationskrig. Sociala mediers makt över informationsinsamling och opinionspåverkan är inte något som tas lätt på i maktens korridorer. USA, som på många sätt ser Kina som en tydlig antagonist i världspolitiken, överväger just nu att förbjuda TikTok om Bytedance inte byter ägarstruktur. En anledning är att de vill stoppa den enorma mängd informationsöverföring som sker från USA till Kina via den populära appen. Big data är big business – och big politics.