Betydligt mindre material om känsliga frågor som Hongkongs proteströrelse och Xinjiangs etniska minoriteter finns att hitta på TikTok än på andra liknande plattformar, visar en ny rapport. (Bild: Nordskov Media, CC0 1.0 DEED via Flickr)

Här är ämnena som TikTok gömmer undan

Diskussionen om TikTok som en potentiell säkerhetsfara kretsar ofta kring frågor om spionverksamhet eller användardata. Men en minst lika bedräglig aspekt är möjligheten att filtrera plattformens innehåll.

Detta är fokus i en ny rapport från Network Contagion Research Institute vid Rutgers University i New Jersey, som undersökt innehållet i olika hashtaggar på TikTok och sedan jämfört med samma hashtaggar på Instagram.

Vanliga hashtaggar inom politik och populärkultur – som #Trump eller #TaylorSwift – innehöll ungefär dubbelt så många inlägg på Instagram som på TikTok. Men skillnaden var desto större gällande ämnen som är politiskt känsliga i Kina.

Hashtaggen #Uyghur eller #Uigur gav åtta gånger fler träffar på Instagram, #Tibet 30 gånger fler, #TiananmenSquare 57 gånger fler och #HongKongProtest var hela 174 gånger vanligare på Instagram än på TikTok.

Bland andra New York Times citerar rapportförfattarna säga att orsaken till diskrepansen mellan de två plattformarna sannolikt är medveten:

“We assess a strong possibility that content on TikTok is either amplified or suppressed based on its alignment with the interests of the Chinese government,” the report said. Joel Finkelstein, a founder of the Network Contagion Research Institute, said, “It’s not believable that this could happen organically.”

Rapporten har väckt nytt missnöje kring TikTok bland amerikanska kongressledamöter. Demokraten Josh Gottheimer från New Jersey menar att den åter visar hur plattformen är ett ”verktyg för att sprida desinformation och kväva innehåll som underminerar Kinas regering”.

En talesperson för TikTok menar dock att rapporten använder en bristfällig metodologi för att komma fram till en på förhand redan bestämd och falsk slutsats. Han förklarar statistiken med att hashtaggar är mindre vanliga på TikTok och att Instagram har funnits längre.

Rapportförfattarna uppger vidare att de gjorde studien på grund av kritik för att innehåll på TikTok som stöder Palestina har varit mycket vanligare än inlägg som stöder Israel sedan kriget i Gaza bröt ut i början av oktober.

I takt med att TikTok fortsätter växa så har plattformen också blivit en allt vanligare nyhetskälla världen över, vilket gör det möjligt att forma användarnas bild av aktuella händelser.

Som jag noterade i Kinamedia nyhetsbrev #194 för en månad sedan, så använder närmare en tredjedel av alla amerikaner i åldersgruppen 18-29 nu regelbundet TikTok som en del av sin nyhetskonsumtion.

Se grafik nedan från undersökningen i fråga av PEW Research:

Kinamedia har nyligen även skrivit närmare om hur TikTok används för att påverka det taiwanesiska presidentvalet nästa månad. Givet ovanstående trender är det inte svårt att föreställa sig hur plattformen även har en roll att spela i USA:s presidentval nästa år.

Som ett ironiskt sista tillägg: medan TikTok länge har kämpat med näbbar, klor och ljusskygga ägarstrukturer för att övertyga omvärlden om att man står utom kinesiskt inflytande, så skyllde statliga Global Times i veckan motståndet i USA på ”det faktum att TikTok ägs av en kinesisk entitet”: