I slutet av maj svartlistades chokladtillverkaren Marabous ägarföretag Mondelez International av Ukrainas nationella myndighet för förebyggande av korruption, med anledning av att bolaget fortfarande verkar i Ryssland och betalar skatt där.
Detta ledde i sin tur till att produkter från Marabou har bojkottats av myndigheter som Försvarsmakten, företag som SJ och ett stort antal svenska privatpersoner.
Alla som vill vara konsekventa måste även undvika bilar, aktier, sponsoravtal och annan koppling till Volvo Cars. För som Cornucopia var först med att skriva på svenska, så satte samma Ukrainska myndighet mot korruption denna vecka även upp företagets majoritetsägare Geely på samma svartlista.
Situationen blir särskilt prekär i Göteborg, där Volvo Cars som bekant har såväl sitt globala huvudkontor samt de produktionsanläggningar som ombesörjer att företaget är Sveriges största privata arbetsgivare. Dessutom meddelade elbiltstillverkaren Polestar nyligen att man ska etablera sitt framtida globala huvudkontor och designcenter vid Frihamnen i Göteborg.
Som jag konstaterade på Twitter i veckan så äger Volvo Cars, Geelys grundare Li Shufu och olika kinesiska investmentbolag tillsammans en majoritetsandel av Polestar, som nyligen även fått ett stort nödlån av sina kinesiska ägare:
I slutet av fjolåret fick Polestar ett nödlån på 18 miljarder kronor från Volvo Cars och "PSD Investment" med säte i provinsen Zhejiang, om någon undrade vilka som bestämmer över bolaget alltså.
Grattis Göteborg och Kina! https://t.co/yA1yGNwcXX
— Jojje Olsson (@jojjeols) June 20, 2023
Förra veckan meddelade Göteborgs stad att man med omedelbar verkan bojkottar Marabou genom att stoppa alla verksamheter från att köpa in Mondelez produkter. ”Vi ska inte stötta företag som har kvar sin verksamhet i Ryssland”, sade Eva Ternegren (MP), ordförande i stadens inköp- och upphandlingsnämnd.
Samtidigt – vilken bland annat dokumenterats föredömligt i Göteborgs-Posten – så har Göteborgs stad gett Geely flera snabbspår och flera fördelar i allt från mark till tillstånd och skattepengar, för att Volvo Cars skulle kunna etablera sig så fort som möjligt i staden.
Kommer Göteborgs stad nu fortsätta tillmötesgå Volvo Cars och underlätta för Polestars expansion, samtidigt som man svartlistar Marabou på exakt samma grunder?
Även Stockholms stad bojkottar sedan en tid tillbaka Marabou. ”Stockholmarnas skattepengar ska inte gynna bolag som är verksamma i Ryssland”, sade finansborgarrådet Karin Wanngård (S) i samband med beslutet.
Det lät dock annorlunda när Volvo Cars i december i fjol öppnade sin nya ”tech hub” med 700 nya jobbtillfällen i Stockholm. ”Nya jobb i Stockholm är inte bara bra för Stockholm utan för hela Sverige”, sade då utbildningsminister Mats Persson (L) som var på plats under invigningen.
Kommer Wanngård nu säga likadant om Volvo Cars, och kommer Persson ändra sin uppfattning om företaget efter att deras ägare svartlistats av ukrainska myndigheter? Om inte, varför ska det ena företaget bojkottas och det andra hyllas samt få fördelar?
Vidare har Svenska fotbollsförbundet denna vecka stoppat sitt 20 år långa samarbete med sponsorn Marabou. Så här säger marknads- och försäljningschef Helena Taube Rehnmark till Dagens Nyheter:
– Vi är mitt i en pågående dialog med Mondelez Sverige om vårt samarbete. I avvaktan på vad den leder till har vi stoppat pågående kampanjer och exponering, kopplat till samarbetet, skriver Taube Rehnmark i ett mejl till DN.
Hon förklarar att förbundet tar kritiken om att sponsorn indirekt bidrar till den ryska krigskassan på största allvar.
– Det är självklart att man måste ta ett sådant påstående på stort allvar. SvFF har sedan krigets utbrott på en rad sätt markerat mot Rysslands djupt orättfärdiga invasionskrig i Ukraina, skriver Taube Rehnmark.
Som ni kanske redan har gissat så sponsrar även Volvo Cars samma förbund. Enligt biltillverkarens hemsida är man ”stolt nationell partner till Svenska Fotbollförbundet”.
Om Svenska fotbollsförbundet vill behålla sin trovärdighet måste man nu antingen stoppa samarbetet med Volvo Cars, alternativt förklara varför svartlistade bilar men inte svartlistad mjölkchoklad utgör en rumsren sponsor.
Och samtidigt som Försvarsmakten bojkottar Marabou, så hyr Försvarsunderrättelsedomstolen en Volvobil till sin ordförande Kathrin Flossing.
Vidare levererar Volvo Cars bilar och annan utrustning till svenska myndigheter som Polisen och Tullverket. Detta trots att svenska forskare varnar myndighetspersonal att inte prata om ”hemligheter” när de åker i bilarna, på grund av kopplingen till Kina – nu är ägarbolaget Geely dessutom svartlistat.
Givetvis är det inte Kinamedias roll att avgöra vilka företag som ska bojkottas eller inte. Däremot har denna nyhetssida liksom andra medier som uppgift att peka ut motsättningar och dubbelmoral likt ovanstående.
Förresten varnade Kinamedia för två år sedan i texten ”Betydande politisk risk att investera i Volvo” för just detta. Där underströks bland annat hur Volvo Cars, på grund av Geelys nära relation till Kinas militär och grundaren Li Shufus dito till Xi Jinping och plats i Kinas parlament kan bli föremål för framtida sanktioner.
Det allra enklaste tillvägagångssättet för svenska myndigheter, städer, företag och fotbollslandslag eller andra organisationer hade varit att från början inte göra sig beroende av kinesiska aktörer – särskilt med tanke på Kinas stöd för den ryska invasionen av Ukraina.
Nu måste istället de som bojkottat en viss sorts choklad även våga äventyra svenska jobb, om de moraliska brösttonerna kring Marabou inte pinsamt ska falla platt till marken.