De kinesiska Àgarna har i tysthet och under ljusskygga former sÄlt sin Àgarandel i hamnen i Duisburg, som Àr Europas största inlandshamn. (Bild: alex.ch, CC BY-SA 2.0 via Flicks)

Tysklands ”kinesiska stad” omvĂ€rderar Kina och klipper med Huawei

24 maj, 2023

FÄ europeiska lÀnder har fÄtt sÄ mycket kritik för sin eftergivenhet till Kina som Tyskland, och ingen tysk stad har förlitat sig lika mycket pÄ kinesiska pengar för sin utveckling som Duisburg.

I ett försök att stÀlla om sin ekonomi tog den gamla industristaden i det vÀsttyska Rehnlandet redan 2014 emot Kinas ledare Xi Jinping, som under besöket inspekterade ett tÄg som anlÀnt via en nybyggd jÀrnvÀg frÄn Chongqing i centrala Kina, med hopp om att 80 procent av all tÄgtrafik mellan Kina och Europa skulle anlÀnda till Duisburg.

Vidare köpte den statliga kinesiska rederijÀtten Cosco andelar i Duisburgs hamn, och spelade en central roll i planerna att göra den till Europas största inlandshamn.

Som grĂ€dde pĂ„ moset undertecknade Duisburg 2018 ett memorandum med Huawei om att ansvara för allt frĂ„n logistiken i hamnen till nya serviceportaler för myndigheterna och ett ”nervsystem” i staden i form av ett internet of things drivet med företagets 5G.

Allt detta kunde ske dels för att tyska myndigheter – i likhet med svenska – utövar relativt stort sjĂ€lvbestĂ€mmande i beslut gĂ€llande investeringar. Dels fanns inte heller samma skepsis mot Kina i Angela Merkels Tyskland, som i mĂ„nga andra lĂ€nder dĂ€r Huawei förbjöds samtidigt som Duisburg gav företaget kontroll över stadens tekniska infrastruktur.

Duisburgs stagnerande ekonomi och höga arbetslöshet skulle helt enkelt komma pĂ„ rĂ€tt köl tack vare Pekings pengapĂ„sar, och Huaweis teknologi ombesörja förvandlingen till en ”serviceinriktad smart stad”.

Duisburgs borgmÀstare Sören Link tecknar ett samarbetsavtal med Huawei under ett besök vid företagets högkvarter i Shenzhen, hösten 2018. (Bild: Huawei)

I veckan har det dock uppmÀrksammats hur Duisburgs myndigheter nu avbryter samarbetet med Huawei och omvÀrderar relationen med Kina.

Samarbetsavtalet med Huawei frÄn 2018 har just löpt ut, och sedan tagits bort frÄn myndigheternas hemsida. Enligt uppgifter frÄn lokala politiker till South China Morning Post sÄ kommer man i nulÀget inte att förnya avtalet, delvis pÄ grund av Kinas nÀra relation med Ryssland.

Duisburg Ă€r den enda tyska staden som har en ”Kina-kommissionĂ€r”. Denne uppger nu för Washington Post att ”allmĂ€n opinion och politisk opinion har förĂ€ndrats”. Duisburg inte lĂ€ngre vill anvĂ€nda ”Tysklands kinesiska stad” som sin slogan.

Sanktioner mot Huawei och sanktioner mot Moskva komplicerar pÄ olika vis samarbetet med Huawei och Kina. Dessutom uppges Duisburg tveka med tanke pÄ att den nya regeringen i Berlin efter Merkel hÄller pÄ att författa en Kinastrategi att förhÄlla sig till, samtidigt som Àven EU Àr i fÀrd med att utarbeta ett nytt förhÄllningssÀtt i relationen till Kina.

Men förutom politiska tvivel sÄ handlar Duisburgs tvivel Àven om svikna förvÀntningar.

Exempelvis sÀger stadens tidigare Kina-kommissionÀr Johannes Pflug, som nu ansvarar för ett affÀrsnÀtverk mellan Duisburg och Kina, till Washington Post att tÄgen frÄn Kina endast kom att utgöra en brÄkdel av aktiviteten i stadens hamn, trots flÄdig invigning och upprepade löften om stora volymer.

Antonia Hmaidi, analytiker vid tyska tankesmedjan Merics som sjÀlv Àr frÄn Duisburg, menar att hajpen kring Kina i Duisburg varit överdriven och att de kinesiska aktörerna inte har levererat i enlighet med sina löften. Majoriteten av tÄgen som kom till stadens hamn ÄtervÀnde enligt henne tillbaka till Kina tomma.

Vid sidan av löften som inte infriats sĂ„ verkar det utbredda samarbetet med Kina Ă€ven har bringat en hel del obehagligheter för Duisburg. Lokala politiker vittnar om hur möten mellan ”pĂ„stĂ„dda kinesiska diplomater” och stadens sĂ€kerhetstjĂ€nstemĂ€n fick stĂ€llas in pĂ„ grund av rĂ€dsla för spionverksamhet.

Vad gÀller Duisburgs hamn sÄ har Cosco i tystnad nyligen avyttrat sin 30 procent stora Àgarandel i en av terminalerna dÀr. Kommentarer frÄn hamnens vd ger i en intervju med Washington Post vid handen att detta beror pÄ kontraktsbrott:

Markus Bangen, the chief executive of the Duisburg port, said contractual terms prevented him from commenting on the specifics, but he implied that Cosco was asked to leave. “There are rules in our contracts, and you have to follow these rules,” he said. “If you don’t do so, it’s like in soccer, there’s a yellow card. Sometimes the second yellow card, but then follows the red card: You’re kicked out.”

Johannes Pflug sÀger Ä sin sida rakt av att Duisburgs hamn begick ett misstag, och att staden nu Àr mer klarsynt.

Att Tysklands ”kinesiska stad” nu gör en helomvĂ€ndning i sitt samarbete med kinesiska aktörer tjĂ€nar som en tydlig temperaturmĂ€tare pĂ„ Europas omvĂ€rdering av relationen till Kina, som enligt analytiker tidigare prĂ€glats av naivitet inför de fördelar som landets stora marknad kan föra med sig.

Duisburg skulle ocksĂ„ kunna tjĂ€na som ett varnande exempel – eller i alla fall ett exempel vĂ€rt att studera – för lokala myndigheter i Sverige och andra europeiska lĂ€nder som utan vidare eftertanke kastar sig in i omfattande samarbeten med aktörer som stĂ„r under Pekings kontroll.

Kinamedias nya artiklar direkt till din inkorg

Gör som 765 andra, prenumerera du med.

Translate article

Kinamedias nya artiklar till din inkorg helt gratis

Gör som 765 andra, prenumerera du med.