Kinas blommarknad växer kraftigt när medelklassen blir rikare

Kinas blomstrande blommarknad

OBS: Texten är skriven av Julia Wang

I takt med att den kinesiska befolkningen blir rikare har efterfrågan på produkter som tidigare ansågs vara lyx, ökat kraftigt. Tiden då pengarna bara räckte för att täcka basala behov såsom mat, husrum och transport är idag ett minne blott för stora delar av den kinesiska medelklassen.

En bransch som märkt av detta är marknaden för blommor. Både historiskt och kulturellt har blommor spelat en viktig roll i Kina. Vid stora högtider och festivaler har det länge varit ett populärt inslag i dekoreringen av byggnader och gator. Framförallt har röda blommor som till exempel rosor och pioner, varit särskilt populära eftersom de anses vara lyckobringande och ge tur. Att skicka blommor har också varit en uppskattad gest i den kinesiska kulturen då det symboliserar lycka, välgång och kärlek.

År 2023 beräknas den kinesiska marknaden för blommor uppgå till 194,4 miljarder yuan (ca 295 miljarder kr) enligt ”Report on Merger and Reorganization Opportunity Research”. Marknaden har under de senaste åren vuxit med i snitt 20–30% per år och estimeras fortsätta växa i samma sensationella takt. I dagsläget utgör fysiska återförsäljare fortfarande runt 70% av marknaden, men de digitala kanalerna växer kraftigt och tar marknadsandelar.

I Sverige har vi kunnat köpa blommor online sedan lång tid tillbaka. De dominerande aktörerna, Interflora och Euroflorist, började erbjuda beställningar på nätet redan år 1995. Vidare har vi jämförelsetjänster som BästBlombud.se där man enkelt och snabbt kan hitta vilka blombud som levererar till våra svenska städer och orter. Man kan därför säga att den svenska marknaden för blommor och blombud online, ligger väldigt långt fram i ett internationellt perspektiv.

I kina utgör den digitala marknaden för blommor runt 30% enligt flera analytiker, men växer snabbt. Marknaden kan delas in i flera prissegment, där främst företagen The Beast och Roseonly dominerar den högre kategorin. För dessa återförsäljare är det inte ovanligt med buketter som kostar mellan 990 – 5 999 yuan (ca 1 500 – 9 100 kr). Köparna, ofta relativt välbärgade så kallade ”millennials och gen-z:s, nås primärt genom effektiv marknadsföring via populära kanaler såsom WeChat, Tmall (ägs av Alibaba-gruppen) och Douyin (den kinesiska versionen av den i väst omåttligt populära appen Tiktok!). Influencers och egna företagsrepresentanter lyckas där framgångsrikt sälja blommor via livesändningar, en slags nutida interaktiv liveversion av klassiska TV-Shop om man ska dra en parallell till Sverige och väst.

En av de kanske största drivarna bakom den explosionsartade tillväxten av kinas blommarknad är försäljningen av blommor i de lägre prisklasserna. Här har flera innovativa och framgångsrika bolag lanserats såsom exempelvis FlowerPlus och Reflower, där man kombinerar onlineförsäljning med abonnemangserbjudanden. Med detta upplägg kan kunder kan få hem en bukett fräscha blommor varje vecka för en kostnad på motsvarande 99 yuan (ca 150 kr) i månaden. Andra starka aktörer som har varit helt avgörande för den snabba utvecklingen av blomförsäljning online är JD, Taobao och Tmall som alla håller väldigt låga priser.

Att blommarknaden i Kina kommer att fortsätta att växa inom de närmaste åren är det nog få som motsäger sig. En av de största utmaningarna kommer fortsatt vara kvalitet och logistik. I dagsläget produceras den största delen av alla inhemska blommor i de olika provinserna Yunnan, Guangdong och Liaoning. För att kunna erbjuda en jämn kvalitet över tid kommer fortsatta investeringar i kylda och snabba transporter att behövas. Om 5 år kommer försäljningen online med största sannolikhet ha vuxit rejält och till och med eventuellt gått om den fysiska försäljningen.