Bild: NIH Image Gallery, CC BY-NC 2.0 via Flickr

Om Kinas smutskastning mot Dalai Lama och hans tunga

I början av april 2023 påbörjades en ny global smutskastningskampanj mot Dalai Lama, tibetanernas andlige ledare, på sociala medier.

Dalai Lama tvingades 1959 fly sitt hemland som ockuperats av Mao Zedongs Kina, och lever sedan dess i exil i Indien. Han förblir en djupt älskad figur i Tibet, men den kinesiska regimen har gjort det straffbart att ens inneha en bild på honom.

Ända sedan han flydde till Indien har den kinesiska regimen angripit och svartmålat honom på olika sätt. Denna omgång handlar det dock om ett nytt grepp: Man försöker nu framställa honom som pedofil.

Som den kvinnliga tibetanska aktivisten Lhadon Tethong påpekade häromdagen, i en Facebook-konversation med sex tibetaner i exil, handlar det förstås till stor del om att distrahera världen från vad som pågår i det Kina-ockuperade Tibet.

FN:s rättsliga experter har i veckan utfärdat en varning om hur kinesiska myndigheter nu griper mängder av både barn och vuxna i Tibet, för att radera ut deras kultur och förvandla dem till en kinesisktalande råarbetskraft — allt efter modell från det pågående folkmordet mot uigurerna i Xinjiang.

Bland andra aktivisten Jigme påpekar enligt videon nedan att det också kan vara fråga om en slags hämndreaktion för den framgångsrika ceremonin i Dharamsala i mars, när Dalai Lama formellt utsåg en mongolisk pojke född i USA till den tibetanska buddhismens tredje högsta reinkarnerade ledare.

Ceremonin visar på den tibetanska buddhismens livskraft och globala närvaro, till och med efter att Kina försökt utrota den i decennier. Detta lär ha chockerat de kinesiska kommunistledarna.

Nu lyckades hursomhelst propagandacentralen i Beijing i ett slag få igång ännu en kampanj emot Dalai Lama, med stort genomslag, till och med i Sverige. Hur gick det till?

Råmaterialet kom från en alldagligt tillfälle i Dharamsala, Dalai Lamas hem i exil, i februari. Vid sidan av andra möten hade en indisk mamma, en humanitär aktivist som arbetar med de tibetanska flyktingarna, lyckats boka in att hennes åtta år gamla son, bland många andra, skulle få träffa Dalai Lama och bli välsignad av honom personligen.

Sedan gick det en dryg månad. Just under denna tid lär det kinesiska propagandamaskineriet – som på senare år lagt stora resurser på att förbättra förmågan till global manipulering av sociala medier – ha hållit arbetsmöten för att diskutera hur man skulle kunna motarbeta eller blockera omvärldens kommande kritik mot de upptrappade människorättsbrotten i Tibet.

Och så hittade man ett guldkorn: Ett stycke video från Dharamsala i februari, som man kunde klippa ut en bit av, och framställa det som att Dalai Lama ville tungkyssas med den åtta år gamla pojken. Han räcker ut tungan mot honom och säger till och med, på sin haltande engelska, “Sug på min tunga!” till pojken, som sitter i hans knä.

Sagt och gjort. Propagandamännen återuppväckte ett av sina sovande mediekonton, och skickade ut filmen anonymt, med insinuationerna om pedofili. Meddelandet länkades vidare av tusentals andra bot-konton, samt av det nätverk med pålitliga pro-regim-megafoner, som man sedan tidigare etablerat.

Inom bara två dagar hade man miljontals träffar, och det bara fortsatte med massor av elaka memes och anklagelser. Mängder av människor med endast den vagaste uppfattning av Dalai Lama, Tibet eller Kina hördes plötsligt uttrycka sitt fördömande!

Själv hörde jag om alltihop för första gången från en annars välupplyst indisk akademisk kollega, som resolut fördömde Dalai Lama och sade att “Nu har han gått för långt. Dalai Lama borde ha förstått att såhär gör man inte, det förstör hans rykte.”

Men hon sade också något som gjorde mig mycket nyfiken: “Deras läppar rörde faktiskt inte varandra, trots att pojken satt i knät på honom. Men ändå!”

Så vad var det han sade egentligen? Svaret är synnerligen intressant, och handlar om tibetansk folkkultur. Det visar sig att i Tibet är det sed att mata sina barn med munnen — en sed som tydligen lever kvar inte minst i Dalai Lamas gamla hemtrakter, Amdo.

Mot den bakgrunden har det sedan uppstått ett slags stående skämt som äldre tibetaner ofta tar till när de har slut på godbitar eller godis att ge sitt barnbarn, vare sig de matat dem med munnen eller inte: De sticker ut tungan och säger till barnet, du får äta den här, min tunga, för jag har inget annat kvar.

Att Dalai Lama sade “suck” (sug) istället för ”eat” (ät) var kanske för att han tänkte på godis, inte mat — som det egentligen handlar om i den ursprungliga formuleringen på tibetanska: che le sa, “ät min tunga”. Och det visar sig att det finns mycket mer video från tillfället ifråga, som ytterligare utesluter minsta tanke på att det skulle varit något sexuellt i detta.

Man ser Dalai Lama prata och skoja med pojken; Dalai Lama berättar om hur han som liten ofta bråkade med sin storebror och då använde sitt huvud som tillhygge, och så borrar han på skoj in sitt huvud i pojkens axel, för att visa hur det gick till.

Han satte sedan sin panna mot pojkens panna — ytterligare en traditionell gest, som kallas oothuk, och som ungefär motsvarar att skaka hand i väst – plus både handskakning och kramar, när Dalai Lamas tolkar väl förklarat konceptet ”kram”.

Pojken har själv intervjuats efteråt, liksom hans mamma (som satt med hela tiden, på ett par meters avstånd) och båda avvisar emfatiskt att något otillständigt skulle ha förevarit trots att pojken faktiskt blev pussad både på kinderna och dessutom mitt på munnen (en puss som barn traditionellt ska få av äldre, och som kallas po), strax innan Dalai Lama sträckte fram tungan: signalen att mötet var slut.

Tvärtom var familjen överlycklig att ha fått spendera denna stund med Dalai Lama. Den indiske pojken hade frågat, på engelska, om han kunde få en kram (“hug”), men det förstod inte Dalai Lama — i Tibet kramas man ju inte, och skakar heller inte hand. Så det fick bli det bästa ett tibetanskt barn kunnat få: oothuk, po, och che le sa.

Det visar sig alltså att storyn var avsiktligt klippt och skuren och planterad, för att svartmåla Dalai Lama. Vi måste erkänna skickligheten i det kinesiska draget: De flesta människor på sociala medier runtom i världen, inte minst i väst, känner inte till bakgrunden om vad tungan betyder i tibetansk kultur, eller vem Dalai Lama är, eller hur det ser ut i Tibet.

Man känner däremot till att katolska präster både anklagats och dömts för pedofili. Sexuellt våld är ständigt på tal; det behövde propagandisterna inte ens påminna om. Summa summarum så lyckades man framgångsrikt skada Dalai Lamas och tibetanernas globala rykte, och samtidigt dra uppmärksamheten från sina egna människorättsbrott i Tibet.

Dalai Lamas kontor utfärdade till och med en ursäkt för “den skada hans ord åsamkat” trots att detta bums gjorde många tibetaner ännu mer frustrerade med hela incidenten. Det förekom till och med spontana demonstrationer både i Dharamsala och uppe i Ladakh i indiska Himalaya till Dalai Lamas stöd.

De flesta ansåg inte alls att det fanns anledning att be världen om ursäkt, inte ens taktiskt. Journalisten Tenzin Pema menar till och med att det är omvärlden som bör be Tibet om ursäkt.

Ett minne dök upp från mitt eget antropologiska fältarbete hos Wa-folket i gränstrakterna mellan Kina och Myanmar. En ung kvinna satt ett stycke bort med sin bebis, och började plötsligt mata sin son med munnen. Jag tror aldrig jag hade sett något sådant förut – jag är ju uppvuxen med flaskor och muggar med sugrör – och jag sänkte blicken: Det hela verkade så otroligt privat … och sexuellt.

Men sexualiseringen fanns förstås enbart i mitt eget sinne. Ingen lokal person skulle finna detta det minsta sexuellt, eller konstigt. Så gör ju folk.

På samma sätt kan vi se hur reaktionen mot Dalai Lama motiverades av ett slags globaliserad Hollywood-moral: Det räckte för propagandan att säga bu — sen fyllde allas hjärnor kvickt på, med den “rätta” tolkningen.

Det är för övrigt samma fenomen som med Donald Trump och hans berömda talarskicklighet: När han ska säga något riktigt konspiratoriskt eller diskriminerande säger han bara halva meningar, och låter massan fylla i resten, och de älskar det, eftersom det inger en känsla av rättfärdighet.

I fallet med Dalai Lama handlar det förstås snarare om en vänster-woke-massa på sociala medier än om ett högernationalistiskt klientel, men utfallet är kliniskt fritt från fakta på exakt samma vis.

Notera att i förlängningen, i tibetansk kultur, har gesten med tungan också blivit till en slags hälsning, som är ganska känd till och med utanför Tibet — ungefär som de nya zeeländska maoriernas tungor!

Men notera samtidigt, att en sådan ytlig kännedom uppenbarligen inte räckte till för att folk skulle hejda sig och säga, “Vänta nu, ska vi tro på det här om att Dalai Lama är pedofil, eller finns det något mer bakom den här storyn om hans tunga?”

De flesta gick istället direkt på Hollywood-normerna som folk fått sig itutade både i USA och i Sverige. Och det var vetskapen om detta beteende som gjorde den kinesiska regimens experter på manipulation av sociala medier så framgångsrika i detta fall.

Genomslaget blev oerhört mycket bättre än producenterna av materialet för påverkan hade kunnat drömma om.

Ta till exempel utfallet i svenska Aftonbladet som kortfattat och utan analys, berättade för läsarna att Dalai Lama är “i blåsväder,” och sedan dessutom citerade den djupt okunniga amerikanska popstjärnan Cardi B och hennes generalangrepp på sådana som våldför sig på barn (som om Dalai Lama hör dit).

Detta var allt, i Aftonbladets rapportering i frågan! Ingenting om de nya koncentrationslägren i Tibet. Konkurrenten Expressen kör på samma linje. Nu firar man förstås, både hemma i Peking och på kinesiska ambassaden i Stockholm. Så lätt är det att manipulera folk, från Cardi B till Fruängen!

Flera bättre insatta skribenter med indiska referensramar (se bland annat Gill, Noor och Kumar i den rekommenderade läsningen nedan) skriver om de lärdomar vi kan dra av denna monumentala skräckhistoria. Stor skada är redan skedd — tibetanerna tar sig för pannan.

Deras lidande går knappt att föreställa sig, och till det skall nu fogas Kinas framgångsrika smutskastningskampanj, som tibetanerna tvingas bevittna hur omvärlden okritiskt sväljer.

På medellång sikt tror jag det handlar om två saker: För det första att Kinas gigantiska, högteknologiska maskineri för inflytande och påverkan blir alltmer välslipad, kraftfull och effektiv världen över.

Den blir ständigt bättre på att spela på våra fördomar, i kombination med vår okunskap, som i det här fallet. Att försvara sig emot dess aktiva “opinionsbildning” blir en allt större utmaning — inom en snar framtid långt värre än Putins Ryssland.

För det andra, medierna, och särskilt då de sociala medierna, håller på att begrava vår civilisation med sin centrala affärsidé, det vill säga att publiken online attraheras med ständigt mer skandalösa lögner och liknande “clickbaits”, så att de stannar på sajten och kan ompaketeras till måltavlor för annonser.

Problemet är redan nu mycket större än bara den profithunger som undergräver våra demokratier.

Om inte de demokratiska länderna inför en strängare uppsyn över åtminstone Facebook, Youtube, Twitter och andra liknande plattformer så kommer dessa, liksom våra tidningar och TV, att lätt bli kapade som verktyg i händerna på Kinas formidabla propagandamaskineri.

REKOMMENDERAD LÄSNING:

Gill, Kaveri: “Opinion: Campaign Against Dalai Lama has Deeply Hurt Tibetans’ Sentiments: The Urge to Provide Click-Bait Content on Social Media Dominates Our Lives” (The Week, 19 april 2023)

Kumar, Utpal: “The Dalai Lama ‘Tongue’ Saga Exposes the Fallacy and Faithlessness of [the] Modern Mind.” (First Post, 16 april 2023)

Millward, James A: ”China’s Reincarnation Monopoly Has a Mongolia Problem: The twin lines of the Dalai Lama and the Jebtsundamba Khutughtu have shaped geopolitics for centuries” (Foreign Policy, 23 april 2023)

Noor, Dilshad: “In the Guise of Dalai Lama, China Targeted India and the Global Buddhist Summit” (DFRAC, 26 april 2023)

Students for a Free Tibet: “China’s Defamatory Video: What Happened, Why it Matters & What We Can Do Now. A Live Discussion with Tibetan Activist Leaders” (28 april 2023)

Tenzin Pema: ”World Owes Tibetan Community Apology for Attacking Pure Acts of Love” (Business World, 13 april 2023)

Tibet Rights Collective: ”Know more about the #Tibetan phrase ’Che Le Sa’” (13 April 2023)

United Nations News: “China: ’Vocational training’ programmes for Tibetans carry risk of forced labour” och ”China: “Vocational training” programmes threaten Tibetan identity, carry risk of forced labour, say UN experts” (27 april 2023)