Arbets och operativsystemet för flygplatsparkering

OBS: Artikeln presenteras i samarbete med EasyLink

Det första syftet med flygplatser var att koppla samman land- och flygresor. Det var ofta här resenärer släpptes av innan de gick ombord på ett flygplan till sina olika platser. Betalparkering kom till i mitten av 1950-talet i Cleveland. Flygplatser blev livliga knutpunkter eftersom flygresor blev det populäraste transportsättet. Som ett resultat inkluderade flygplatsdesignen alltmer parkeringsplatser. I takt med att antalet resenärer ökade ändrades de typer som fanns tillgängliga. I denna samtida tid gav passageraravgifter flygplatserna huvuddelen av deras intäkter. Denna affärsmodell har utmanats av ekonomiska trender och säkerhetsproblem under de senaste två decennierna. Flygplatser är nu mer än bara plats för att överföra människor som ett resultat. För att diversifiera sina intäktsströmmar erbjuder många flygplatser nu tjänster, butiker och restauranger. Flygplatsers parkeringsplatser tvingas anpassa sig till nya passagerarrörelsemönster när användning, säkerhet och teknik fortsätter att utvecklas.

Hur flygplatsparkering fungerar

Ett trottoarkantsutrymme nära slutpunkten krävs för just denna zon. Dessutom ger det fordon tillgång till flygplatsentrén på mindre än 13 eller 15 minuter. Privata bilar, betjänter, skyttlar, taxibilar och samåkningsfordon som Uber och Lyft använder alla eller är avsedda att använda denna typ av utrymme. Detta område framför terminalen trafikeras också av transit på vissa flygplatser. I samåkningsåldern blir upphämtningszoner mer komplicerade. Taxi- och limousineställ, med först till kvarn-modellen, tappar förare till organisationer som Uber och Lyft. Denna samåkningstjänst fungerar mer som en privat hämtning för passagerare. Det är möjligt att planera upphämtningsområden så att olika typer av trafikanter inte bråkar. Trafiken måste noggrant övervakas och planeras för att hantera zoner för varje typ av marktransport.

Mobiltelefon väntar mycket

En banbrytande utveckling inom luftterminaler är telefonpartiets del. I zoner för upphämtning av passagerare förkortar dessa parkeringsplatser fordonens uppehållstid. Tills deras sällskap har stigit iland och hämtat sina väskor väntar bilar som kommer för att hämta passagerare en bit bort från huvudflygplatsen. Resenären sms:ar eller ringer när han är redo för upphämtning. Bilar behöver inte vänta vid trottoarkanten på grund av denna gratistjänst. Å andra sidan kan dessa parkeringsplatser konkurrera med flygplatsens korttidsparkering.

Korttidsparkering eller terminalparkering

I de flesta fall erbjuder ett parkeringsgarage i flera nivåer nära terminalen korttidsparkering. Den tar ut den högsta avgiften per timme för parkering. Människor som går in i terminalen för att möta sitt sällskap vid ankomsten eller de som eskorterar dem som de släpper av väljer ofta det här alternativet.

Långtidsparkering utanför området eller avtalsparkering

För dem som vill parkera utanför området under hela resan, erbjuder långtidsparkering utanför området rabatterade parkeringsplatser. Denna parkering är inte ansluten till flygplatsen. Medan på plats biluthyrning finns ett eller flera biluthyrningsföretag som tillhandahåller hyrbilar på flygplatsen.

Här på Parkos Arlanda erbjuder vi långtidsparkeringstjänster för våra blivande kunder. Genom att reservera en parkeringsplats kan du vara säker på att få en plats. Du kommer aldrig mer behöva uppleva stressen och smärtan av att komma till en full parkeringsplats. Du kan välja parkeringsplats och parkeringsbolag på Arlanda i lugn och ro genom oss. Efter att du har bokat kan du vara säker på en plats, och på så sätt fortsätta din resa utan stress. Du kan också sortera och lära känna de förstklassiga tjänsterna vi tillhandahåller efter recensioner och pris. Recensionerna kommer från tidigare kunder som använt parkeringen. Endast kunder som har använt Parkos kan ge feedback så att du kan vara säker på dess äkthet. Här finns även länken till vår hemsida