OBS: Artikeln presenteras i samarbete med Awiseco
Att hitta riktigt vassa säljare till företaget kan vara svårt. Detta trots att det idag finns väldigt många som är utbildade inom och arbetar med försäljning. Att det är så svårt att hitta bra säljare beror på flera olika saker, inte minst att olika kompetens passar mer eller mindre bra för olika företag. Det i sig innebär att en stor del av de säljare som finns på arbetsmarknaden förmodligen inte erhåller den kompetens just ditt företag söker och är i behov av, speciellt inte om ni är nischade eller söker en specifik typ av kunskap.
Det är dock inte omöjligt att hitta riktigt bra säljare, utan det kan bara krävas lite mer tid och engagemang för att hitta rätt. Och det kan det vara värt, för när ni väl hittar den bästa säljaren för er så kan det göra en enorm skillnad för företaget och dess utveckling – ert val kan mer eller mindre påverka hela företagets framtid.
Att rekrytera den bästa säljaren för företaget
För att du ska öka dina chanser om att rekrytera den bästa säljaren för företaget finns det vissa saker att tänka på. Nedan delar vi med oss av våra bästa tips när det kommer till rekrytering av säljare, oavsett om det gäller svenska säljjobb, säljjobb i Barcelona eller några andra arbetsroller i annat land.
Lägg tid och energi på processen – den bör prioriteras
Något som många företag gör fel då de vill hitta nya säljare är att de inte alls prioriterar processen. De lägger inte tillräckligt med resurser på att hitta dessa nya säljare, och underskattar alltså hur svårt det är att hitta riktigt vassa kandidater.
För att lyckas bör man lägga mycket tid, energi och resurser på rekryteringsprocessen, och komma ihåg att det kan ta lång tid. Det speciellt om du vill hitta några av de bästa!
Fokusera på att välkomna säljaren redan från start
Ett annat tips är att ni redan innan ni rekryterat en eller flera säljare ser till att ha en tydlig planläggning och tanke kring hur och med vad säljarna ska jobba. Detta kan ni då presentera på ett konkret sätt när ni söker nya anställda, vilket i sig kan öka chanserna om att de nappar.
En tydlig plan och struktur, där ni fokuserar på att välkomna säljaren redan från start, gör ett mycket gott intryck om att ni är seriösa, kunniga och har något bra att erbjuda. Med lite extra fokus på att få in den nya säljaren i företaget lägger ni också en bra utvecklingsgrund.
Potential är viktigare än utbildning och CV
Vi skulle även rekommendera dig att inte fokusera så mycket på olika CV:n, personliga brev och utbildningar. Utan det viktigaste är att ni hittar en säljare som har den potential som krävs för att passa in hos er, och för att göra ett bra jobb. Det vill säga, fokusera på den potentiella kandidatens egenskaper och att känslan finns där.
Att använda sociala medier vid rekrytering är smart
Jobbannonser och inlägg av olika slag i alla ära, men faktum är att det idag kan vara mycket lönsamt att använda sig av sociala medier vid rekrytering. Att dra nytta av sitt eget sociala nätverk då man ska rekrytera en ny säljare kan vara minst lika effektivt och givande.
Dessutom blir det mer personligt, och att rekrytera någon som man redan har koll på eller kanske till och med känner kan komma med väldigt många fördelar. Har du själv inte ett så stort nätverk inom företagsvärlden kan ditt privata nätverk vara lika bra. På sociala medier kan inlägg och publikationer också sprida sig rätt snabbt.
Skapa ett attraktiv platsannons
För att hitta och attrahera de bästa säljkandidaterna är det väl värt mödan att lägga ner tid och energi på att formulera en riktigt bra jobbannons. Utgå från att jobbannonsen i sig inte bara ska sälja in tjänsten utan även företaget i sig som arbetsgivare. Lägg fokus på att lyfta fram varför denna säljroll och verksamhet skiljer sig från andra på marknaden.
Inled platsannonsen med en intresseväckande mening som fångar säljarens uppmärksamhet. Fortsätt sedan med en beskrivning av tjänsten. Undvik att skriva sådant som redan står i alla andra platsannonser för säljare.
Här kan det istället vara klokt att fundera kring, fråga runt och göra research kring varför säljare i huvudtaget väljer att byta jobb. Med detta som underlag kan du effektivt formulera en beskrivning av tjänsten och verksamheten som attrahera toppsäljare som kanske trivs bra på sina nuvarande jobb, men är öppna för en ny tjänst.
Förenkla ansökningsprocessen
Genom att skapa en enkel och smidig ansökningsprocess är chansen större att du attraherar fler leads som du sedan kan bearbeta under rekryteringsprocessen.
Naturligtvis är det viktigt att kandidaten kan uppvisa att hen ansträngt sig med att skriva ett välformulerat CV och personligt brev men kom ihåg att i vissa fall kan andra kvaliteter och förmågor väga tyngre än när det kommer till själva säljarbetet.
Tydliggör vilka kvaliteter och egenskaper som är viktigast för rollen
De bästa säljarna är inte nödvändigtvis de mest erfarna säljarna och kom också ihåg att även de mest erfarna säljarna även började någonstans. Fundera kring vilka kvaliteter och egenskaper som faktiskt är allra viktigast för företagets kärnvärden och rollen i sig.
Några viktiga kvalifikationer för företagets kärnvärde kan vara hög arbetsmoral, god samarbetsförmåga, lätt att arbeta med och liknande. Ha dessa i åtanke under rekryteringsprocessen för att kunna bedöma huruvida personen passar ihop med företagets vision, mål, företagskultur med mera. Dessa är avgörande eftersom de ofta är redan inlärda beteendemönster som antingen kommer naturligt eller som är svåra att lära om, vilket i sin tur ökar risken för en felrekrytering.
Tydliggör sedan vilja personliga kvaliteter och egenskaper säljaren bör ha. Kanske har säljaren ingen tidigare erfarenhet av säljarbete, men visar sig vara en lyhörd och god kommunikatör med ett nyfiket sinne och en orädd approach inför att testa och ta sig an outforskad mark.
Dessa kandidater bör uppmärksammas eftersom de i många fall kan vara stjärnrekryteringar som är mer öppna för att lära sig än någon som kanske redan har ett flertal prestigefyllda affärer i bagaget, har arbetat flera år inom försäljning och “redan vet hur saker och ting ska göras”.
Tänk även på hur kandidaten bearbetar och tar till sig informationen som ges under rekryteringsprocessen och dennes förmåga att återge detta. En kandidat som uppvisar nyfikenhet och en god kommunikationsförmåga under intervjuprocessen kommer med stor sannolikhet även göra detta i säljsamtal med företagets kunder.