Bild: Unsplash

Kinas liveshoppingmarknad växer och inspirerar

OBS: Artikeln presenteras i samarbete med ICS-Digital

I västvärlden är konceptet ”liveshopping” fortfarande ganska nytt men i Kina vet de flesta redan vad det är. Sedan 2016 har liveshopping utvecklats till det nya sättet att konsumera i Kina och det är numer en viktig del av landets ekonomi. I juni 2022 noterades det att 468 miljoner kineser var uppkopplade på olika liveshopping-plattformar. Det motsvarar hela 44,6 procent av Kinas internetanvändare.

Enorm tillväxt på kort tid

Liveshopping introducerades på Alibabas marknadsplats Taobao 2016. Därefter dök fler plattformar upp. 2019 var det ett etablerat sätt att handla och försäljningen har bara ökat. Mellan 2017 och 2020 uppmätte den kinesiska liveshoppingmarknaden en årlig tillväxttakt på 280 procent. 2020 var den värd 171 miljarder US-dollar. Mellan 2021 och 2022 ökade liveshoppingaktiviteterna ytterligare. Douyin, som är landets namn för TikTok, registrerade över 9 miljoner livestreams och en försäljning på minst 10 miljarder varor per månad. 

Det finns tre stora fördelar med liveshoppingens framväxt. Det har först och främst blivit en viktig del för att stärka handeln och främja efterfrågan. Det säljs alltifrån råvaror till konsumtionsvaror som mat och kläder. Det har för det andra stärkt servicesektorn. 2022 kunde över 461 miljoner kineser arbeta hemifrån. För det tredje har det stärkt handeln med andra länder. Det har blivit enklare för internationella köpare att upptäcka och handla kinesiska varor. 

Liveshoppingens dragningskraft

Vad är liveshopping? Liveshopping innebär att en säljare, influenser eller företag presenterar sina produkter under en livestream. Användare och potentiella köpare kan koppla upp sig på streamen och se presentationen live. De kan ställa frågor direkt och be om att få se produkten i en annan vinkel. Det blir en personlig och social shoppingupplevelse på distans. 

En liveshoppingupplevelse kan både vara informativ och underhållande. Personen som håller liveeventet kan vara dess skapare, en kändis eller annan förtroendegivande personlighet. Det är vanligt att tittare erbjuds speciella rabatter eller att nya kunder kan ta del av välkomsterbjudanden. Detta är ett inslag som liknar det som används i casinobranschen. Till exempel erbjuds nya spelare hos Hajper en Hajper bonus. Den finns i två versioner: en casinobonus och en oddsbonus. Bonusarna är anpassade för olika spel och ger därmed spelarna möjligheten att välja det erbjudandet som passar dem. Det kan ges flera rabatter och erbjudanden under ett liveshoppingevent. Olika rabatter kan gälla olika produkter samt för nya eller befintliga kunder. 

Bild: Unsplash

Resten av världen följer efter

Allt fler nationer har upptäckt fördelarna med liveshopping och de har sakta börjat att följa Kinas exempel. Enligt eMarketer väntas den amerikanska liveshoppingmarknaden växa från 36 till 50 miljarder US-dollar under 2023. 2021 uppgav 4 av 10 svenskar att de visste vad liveshopping var. 

I Sverige är det framför allt företag som har börjat sända liveshoppingevent. De använder plattformar som Showroom eller Streamify för att skapa egna kanaler. Samtidigt har liveshopping på sociala medier ökat och framför allt bland influensers och mindre företag. Marknaden är fortfarande liten men den väntas växa under 2023. 

Kina ligger långt fram i utvecklingen och liveshopping ser ut att fortsätta blomstra. Det tros inte kunna ersätta behovet av fysiska butiker men det har en stark dragningskraft. Det ser framför allt till att fler kan köpa produkterna de vill ha, oavsett om de bor i städer eller på landsbygden.