Bild: Unsplash

Så här lockar nya casinon kunder

OBS: Texten presenteras i samarbete med Traffic Lab

Alla som driver någon form av företag eller affärsverksamhet vet att detta är svårt och att världen över lag är väldigt hårt konkurrensutsatt.

Det enda sättet att frodas är helt enkelt att marknadsföra sig på rätt sätt och konkurrensens finns idag inom alla branscher och på alla områden.

Från digital marknadsföring till matvaruhandel så måste alla involverade lära sig att locka uppmärksamheten hos sin målgrupp, för att på så vis klara sig eller till och med gå plus. Samma visa gäller även för nya svenska casinon som vill göra sig ett namn på den hårt konkurrensutsatta spelmarknaden i landet.

Företag i branschen, både nya och gamla och som bidrar med stora skattepengar till Sveriges ekonomi har precis rätt marknadsföringstrick i ärmarna. Något som hjälper den att skala sin verksamhet och nå ut till många svenska och potentiella spelentusiaster. Vi ska titta lite närmre på dessa knep samt se hur de bidrar till branschens försök att locka fler och fler kunder.

Lukrativa belöningar, bonusar och erbjudanden

Alla personer tycker om att få saker och ting utan kostnad, något som casinon vet är ett faktum. Många casinon kommer med olika system för belöningar eller andra typer av erbjudanden och detta är för att just locka till sig nya kunder. Casinon med svensk licens kan bara erbjuda en enda bonus per spelare, hushåll och licensinnehavare. Vilket innebär att nya svenska casinon lägger lite extra krut på att ha så attraktiva erbjudanden som möjligt och som fungerar inom den snäva ramen av regler och lagar som gäller i Sverige.

Ett exempel på en annan typ av gåva som casinon använder för att få sina kunder att spela mer, är hur verkliga casinon och då framför allt i USA och Las Vegas ger sina kunder gratisdrinkar. Vilken turist på glatt humör tackar nej till detta? Ett smart marknadsföringsknep som fungerar i staterna men antagligen aldrig skulle accepteras i Sverige. Så bonusar är helt enkelt ett incitament som nya casinon med den svenska licensen vet kommer locka till sig kunder.

Kanalisera mer uppmärksamhet till online casinot

En av de allra största fördelarna med spel på nätet och som gjort denna aktivitet såpass populär, är hur enkelt samt bekvämt det är att surfa in på ett nätcasino och börja spela. Kunderna kan göra i princip allt dessa kan på ett verkligt casino fast i ett digitalt format. Med den alltmer ökande populariteten hos live casinon, så går det även att få en snarlik casinoupplevelse hemifrån soffan som man kan få på ett landbaserat casino.

Många nya casinoföretag använder sig utav detta beteende för marknadsföring online och genom att utveckla ordentliga plattformar. Hemsidor och casinon som helt enkelt erbjuder kunderna ett stort utbud av spel med bra kvalité samt variation. Det är därför du ofta hittar hundratals om inte tusentals olika slots och spelautomater på nya casinon med svensk licens samt hundratals andra titlar och av annan typ.

Ett stort och varierande utbud samt andra innovativa funktioner är nyckeln till att underhålla, vilket i sin tur leder till att ett casino som försöker slå sig in i branschen satsar helhjärtat på att erbjuda detta helt enkelt.

Undersök konkurrensen på marknaden

Denna punkt borde kanske varit den inledande rubriken i artikeln eftersom en stor del av den forskning som gjorts inom marknadsföring, pekar på att marknadsföringsstrategi är väldigt, väldigt viktigt. En essentiell del av detta är att ta pulsen eller tempen på marknaden – det vill säga att ett casino kollar upp hur svenskarna spelar, vad de gillar att spela på, om de föredrar digitala spel framför live casinospel och så vidare.

Detta gör det möjligt för dem att rama in effektiva marknadsföringsstrategier för att på så vis locka fler kunder samt behålla äldre, något som i sin tur leder till mer vinst för företaget bakom casinot.

Ha koll på trender

Att ha koll på pulsen på marknaden eller vad kunder vill ha kan även göras genom att haka på aktuella trender i världen. Ofta är det någon film eller serie som får uppmärksamhet ett tag och som alla möjliga branscher använder för att locka till sig kunder.

Ni som kommer ihåg den koreanska Netflix serien ”Squid Game” kanske även la märke till att företag och entreprenörer inom alla möjliga branscher började skapa recept med kakorna från serien, göra olika Youtube Challenges med teman ifrån serien och så vidare. Detta är ett exempel på hur en bransch kan haka på något som är hett i världen just nu, för att marknadsföra sig själva och sin verksamhet.