Bild: Pexels

Kina – möjligheternas exportmarknad?

OBS: Artikeln presenteras i samarbete med Awiseco

Kinas befolkning uppgår 2022 till 1,4 miljarder människor. En hisnande mängd potentiella konsumenter, med andra ord, för den svenska företagare som vill nå ut internationellt med sina varor eller tjänster. Detta är också en möjlighet många svenska företag faktiskt tar: svensk export till Kina uppnådde 68 miljarder kronor under 2021. Ändå talas det relativt tyst i media om Kina, åtminstone ur en export synpunkt.

Kinas politiska position är naturligtvis inte okomplicerad. Den svenska regeringen beskriver Kina som “en enpartistat utan allmänna och fria val”, vilket i praktiken innebär att Kina är en diktatur. Men med tanke på den enorma import som Sverige och EU gör varje år med Kina som avsändare, är det inte detta faktum som gör Kina till en något undanskymd exportmarknad. Det står var och en fritt att slå sig in på den enorma marknaden i öst.

Export till Kina kräver lokala kunskaper om marknaden

Alla som sysslar med internationell handel vet dock hur viktigt det är att ha en grundlig förståelse för sin nya marknad. De kulturella skillnaderna mellan Kina och Europa är betydande, och inte helt lätta att navigera i för företagare som vill bryta ny mark i Asien. Inte heller är Kina ett enkelt och homogent land – de kinesiska provinserna skiljer sig mycket åt både kulturellt och ekonomiskt.

Ett grundkrav för att kunna nå den kinesiska marknaden är att samarbeta med lokala aktörer och företag som specialiserar sig på internationell SEO. Framgångsrik marknadsföring av varor och tjänster på en utländsk marknad kräver stor lyhördhet för kulturella uttryck och stora kunskaper om de specifika förutsättningarna för marknaden ifråga.

Digital marknadsföring mot en sluten marknad – Google och VPN

När det kommer till SEO och digital marknadsföring är den politiska situationen i Kina något man inte kan ignorera. Den kinesiska staten tillåter ingen användning av internationella tjänster som Google och Instagram, utan hänvisar istället medborgarna till egna varianter som till exempel sökmotorn Baidu. För att nå de kinesiska konsumenterna behöver man alltså anpassa allt sitt SEO-arbete efter de lokala sökmotorerna.

Däremot inte sagt att en hög placering på Google är helt irrelevant för att komma i kontakt med kinesiska konsumenter. VPN-tjänster (Virtual Private Network) är mycket populära i Kina, och ger kineser tillgång till plattformar som Facebook och andra sociala medier trots det statliga förbudet. För att verkligen nå den stora majoriteten kinesiska konsumenter är det dock viktigt att specialisera sig digitala marknadsföring och rikta in sin SEO direkt mot den kinesiska marknaden.

Sälja till Kina utan etablering på plats

Förutom de marknadsföringsmässiga utmaningarna i att nå en helt ny marknad, är det viktigt för företag som vill sälja till Kina att noga hålla sig uppdaterad kring de ekonomiska förutsättningarna för handel i landet. Många ekonomiska experter pekar på att företag som haft tillgångar på plats i Kina har haft svårt att få ut dem ur landet.

Det finns alltså all anledning att undersöka möjligheterna för export till Kina, snarare än att satsa på en fysisk etablering på plats. I dag finns stora möjligheter att nå den kinesiska marknaden via internationell SEO och tekniska lösningar som VPN. Det är dessutom värt att minnas att även en liten del av den totala kinesiska befolkningen utgör en enorm marknad med svenska mått mätt.