Statliga kinesiska rederiet Cosco är ny storägare av Europas tredje största hamn. (Foto: Needpix)

Kina köper in sig i Tysklands största hamn

Man kan tycka att Tyskland om något land borde kunna lära från historien. Men minnet verkar vara betydligt mer kort än bra, då tyska myndigheter under gårdagen gav grönt ljus till det statliga kinesiska rederiet Cosco att köpa en fjärdedel av en terminal vid hamnen i Hamburg, som är Tysklands största och Europas tredje största.

Vid sidan av alla trötta jämförelser med andra världskriget, så jobbar Tyskland i nuläget som bekant med att göra sig kvitt beroendet av rysk gas.

Att samtidigt låta en annan aggressiv diktatur med territoriella anspråk köpa in sig i viktig tysk infrastruktur ser dock Berlin uppenbarligen inte som problematiskt – även om det ju faktiskt ser lite motsägelsefullt ut när de båda händelserna dyker upp bredvid varandra:

Skärmdump från min morgonläsning av Nikkei Asia

Affären kunde genomföras först efter att den godkänts av Tysklands kabinett. Reuters menar att detta skedde med hjälp av ministerium som leds av de tyska Socialdemokraterna, alltså samma parti som förbundskansler Olaf Scholz tillhör.

Samtidigt fanns utbrett motstånd mot affären, i synnerhet från det tyska utrikesministeriet som leds av Annalena Baerbock från Tysklands gröna parti, som är uttalat skeptiska till att öka det redan stora ekonomiska beroendet av Kina.

Bland andra Reuters noterar hur utrikesministeriet blev så ilsket att man under ett kabinettmöte om saken tog fram ett dokument med budskapet att Coscos investering innebär en “oproportionerlig ökning av Kinas strategiska inflytande på tysk och europeisk infrastruktur, samt på Tysklands beroende av Kina”.

Enligt dokumentet – som även ekonomiministeriet samt fyra ministerier som styrs av Scholzs liberaldemokratiska regeringspartner stod bakom – kan Kina i ett krisläge använda hamnen som ett politiskt verktyg mot Tyskland och Europa. Det framhölls även hur Tyskland inte får lov att investera i kinesiska hamnar.

Affären har diskuterats länge, och godkänns som av en händelse innan Olaf Scholz 3-4 november blir den första europeiska ledare att besöka Xi Jinping i Peking efter utbrottet av Covid-19.

Flera tecken pekar alltså på att Olaf Scholz – som tidigare varit borgmästare i Hamburg – och de tyska storföretagen håller på att vinna debatten kring inställningen till Kina mot Annalena Baerbock och aktörer inom politik och civilsamhälle som oroar sig över ökat kinesiskt inflytande.

Den del av hamnen i Hamburg som logistikföretaget HHLA – vars majoritetsägare är Hamburg stad – nu säljer till Cosco omfattar en av hamnens fyra terminaler.

Andelen på 24,9 procent är dock lägre än den 35 procent stora andel som Cosco till en början ville köpa, och som HHLA också var beredda att sälja. Den ger inte heller Cosco något att säga till om i frågor som rör förvaltning eller strategiska beslut.

Vad är då egentligen anledningen till förvärvet? De i Tyskland som stödjer affären hoppas att den kommer öka hamnens andel av Kinas handel med Europa; andelar som annars kan gå till andra europeiska hamnar där Cosco är delägare.

Der Spiegels korrespondent i Peking ger rentav uttryck för att utpressning ska ha förekommit, och ger följande förklaring till Kinas intresse av affären:

Kritiken mot Olaf Scholz har varit vidlyftig efter gårdagens beslut. Detta inte bara inrikes, utan även utifrån då Europakommissionen varnat Tyskland för att godkänna affären, bland annat med anledning av att kinesiska myndigheter skulle få tillgång till känslig information om hur Europas tredje största hamn sköts.

Men för Olaf Scholz är det viktigare att cementera handelsrelationen med Kina, än att lyssna på säkerhetsvarningar från såväl EU som sin egen regering eller att undvika agera nyttig politisk idiot åt Xi Jinping.

Mekanismerna bakom detta beskrivs ytterligare i artikeln “Olaf Scholz won’t dump China. Will Europe ever learn?” som publicerades av Politico just innan affären godkändes.

Det ska nu bli intressant att se vilka belöningar som väntar Scholz när denne, med en tysk handeldelegation i hälarna, tågar till Peking nästa vecka.