Kinas nyfunna kärlek till elsparkcyklar har visat sig ha ett pris

OBS: Artikeln presenteras i samarbete med Elsparkcykeln

Trots att kinesiska elsparkcyklar och bilar ligger i framkant av elfordonsrevolutionen är de ökända för sin extrema tystnad.



Trafiken i centrala Shanghai skiljer sig en aning från trafiken i vilken annan storstad som helst då väldigt många åker runt på eldrivafordon.

Det har uppkommit en ny oroväckande fara med detta och denna fara uppkommer oftast i situationer som när du korsar gatan stirrandes på din telefon och en elsparkcykel flyger förbi dig. Eftersom många av dem drivs av elektricitet är dem också väldigt tysta av sig.

Elfordons tystnad skapar en potentiellt dödlig situation för människor som inte är uppmärksamma.

En undersökning visade att jämfört med bilar som drivs av förbränningsmotorer var elbilar 40 procent mer benägna att orsaka en fotgängarolycka. Det är därför som det från och med juli kommer att krävas en bullergenerator för alla nya el- och hybridfordon som säljs i Europa.



Antalet elsparkcyklar i Stockholm har ökat dramatiskt till nästan 23 000, från endast 5 500 år 2020. Av dessa kom majoriteten från Kina, vilket bland annat gör landet till världens största leverantör av elsparkcyklar.

Är det elbilar som ligger i framkant av elfordonssrörelsen?

Ett storskaligt införande av elbilar fortfarande behäftat med kostnader och infrastrukturella problem”. I stället blir tvåhjuliga elfordon som elsparkcyklar, mopeder och elcyklar allt populärare, särskilt eftersom elbilar inte bidrar till att lindra den kroniska trafikstockning som plågar de flesta storstäder.



Spridningen av elcyklar / elsparkcyklar med två hjul är inte längre exklusivt för Kina. En snabb introduktion av elektriska tvåhjulingar börjar ske i länder över hela Asien, däribland Indien, Indonesien, Vietnam och Thailand.



Marknadsmässigt dominerar Kina den globala industrin för elscootrar och elmopeder, och fordon tillverkade i Kina står för den stora majoriteten av den globala produktionen. Det finns dock opposition mot Kinas elfordons monopolliknande situation. 



Det är knappast förvånande att elsparkcyklar och motorcyklar har blivit så populära i Asien, med tanke på den enorma marknaden för bensindrivna fordon som redan finns där. I Indien köps årligen åtta gånger så många motorcyklar och elsparkcyklar som bilar.

Förutom pris och miljöpåverkan är regleringen en faktor. I flera asiatiska länder kan elsparkcyklar köras lagligt av alla över 16 år (beroende på motorstorlek).