OBS: Artikeln presenteras i samarbete med performanceLiebe
Precis som vi svenskar är vana vid att använda oss av vissa appar och webbsidor för jämnan, så som exempelvis Google, Facebook, Instagram och liknande, har såklart även kineserna appar och sidor som de använder på daglig basis. Man kan lätt tro att alla invånare i alla länder använder i stort sett samma appar, i alla fall när det kommer till giganter som Facebook och Google – men detta är långt ifrån hur det faktiskt ser ut.
Swish
Att exempelvis spela casino med Swish är såklart helt uteslutet eftersom Swish är en svensk betalapp. Det är många som glömmer bort att Swish endast är kopplat till svenska bankkonton och som också därför endast kan användas av dem som är kunder i svenska banker. Kina har dock sina egna betalappar, och även om det finns några olika alternativ att välja bland är det faktiskt så att det är några kinesiska betalappar som fått spridning här i Sverige. Det är framför allt butiker och museer som anslutit sig till dessa appar, just för att underlätta för kinesiska turister som är på besök i Sverige. De två kinesiska betalappar som är vanligast att stöta på är Alipay och Wechat Pay.
Google är den sökmotor vi svenskar använder oss av allra mest, och den är också vida spridd även i många andra länder världen över. Så är dock inte fallet i Kina, där man inte kunnat “googla” saker på många år. Google stängde ned från Kina i 2010 och har sedan dess varit aningens ambivalenta i frågan kring om de tänker komma tillbaka till Kina eller ej.
Anledningen till nedstängningen var att Google inte fått publicera precis vad de har velat i landet, och man arbetade därför länge med en alternativ sökmotor kallad Dragonfly, vilken skulle ersätta Google i Kina. När det började närma sig lansering vände man i stället om och skrotade hela projektet, vilket innebär att det än idag inte finns något Google i Kina – och inte heller något “Google Light” i form av sökmotorn Dragonfly.
Eftersom många andra tjänster online också hör ihop med Google innebär det att inte heller dessa finns tillgängliga i Kina. Det innebär att till exempel YouTube som ju tillhör Google, inte finns i Kina.
Instagram och Facebook
Både Instagram och Facebook är exempel på appar tillhörande sociala medier som du inte kommer att hitta i Kina. Samma sak gäller för Twitter som är en viktig plattform för åsiktsfrihet. Det är generellt många typer av sociala medier som är förbjudna i Kina, och det beror bland annat på att man är orolig för att sociala media ska användas för att skapa demonstrationer eller upplopp. Detta genom att folk nätverkar och får kontakt, och sedan arrangerar saker gemensamt. Redan 2014 beslöt man sig för att blockera Instagram, och det innebär att det kort och gott inte är möjligt att ta sig in på Instagram, även om man vill, eftersom sidan är blockerad från Kinas Internet. Precis som här i Sverige är det också i Kina möjligt att kringgå sådana blockader med hjälp av exempelvis VPN. Det finns också de som använder VPN, men detta är långt ifrån standard och de flesta finner sig fint i att inte kunna använda dessa sidor. Det finns dock kinesiska motsvarigheter i landet, som inte är otillåtna att besöka.