Bilden är från G7:s möte i Natos högkvarter i mars i år. I dag presenterade samma ledare ett alternativ till Kinas nya sidenvägar. (Bild: 首相官邸ホームページ, CC BY 4.0 , via Wikimedia Commons)

Västerländska demokratier lanserar svar på Kinas sidenvägar

I dag träffades G7 och EU:s ledare i Tyskland för att bland annat diskutera Rysslands invasion av Ukraina. Men ett av de första initiativen som offentliggjordes var ett svar på Kinas nya sidenvägar, med 600 miljarder dollar eller över 6 000 miljarder kronor i finansiering.

Av dessa ska USA bistå med 200 miljarder dollar de kommande fem åren, i form av finansiering från myndigheterna och investeringar från privata aktörer. EU har sedan tidigare avsatt 300 miljarder euro till projektet, och tillsammans med övriga G7-länders bidrag kommer summan upp till 600 miljarder dollar.

Grunderna till ett liknande initiativ stakades ut vid G7:s toppmöte i brittiska Cornwall förra sommaren. Då kallades projektet “Build Back Better World”, innan det i dag vid slottet Elmau i Bayern presenterades som “Partnership for Global Infrastructure” tillsammans med den saftiga budgeten.

Joe Biden var dock noga med att understryka hur det inte handlar om någon välgörenhet, utan ett program bestående av investeringar som ska ge återkastning åt alla inblandade parter, inklusive länder i behov av investeringar som bestämmer sig för att samarbeta med demokratier i detta syfte.

Biden nämnde förvisso inte Kina när Partnership for Global Infrastructure i dag presenterades. Men som bland andra Politico noterar, så har det enda sedan fjolårets G7-möte varit uppenbart att detta nya intiativ ska erbjuda ett alternativ till de nya sidenvägarna:

Biden never used the word “China,” but the rival on the other end of the race for global reach was clear, with the president declaring that when “democracies do all that we can offer,” they would triumph over autocracies.

“We’re offering better options for people around the world,” he said.

(…)

The plan is meant to compete with China’s “Belt and Road Initiative,” which has tried to strengthen ties with the developing world, especially in Asia and Africa, by offering financing for large-scale projects such as roads, railways and ports. U.S. officials have consistently claimed that the nations that go into business with China end up with punishing debt and are offering the West’s plan as an alternative.

Europakommissionens ordförande Ursula von der Leyden sade å sin sida att målet är att skapa en “positiv och kraftfull investeringsimpuls” för hela världen som ska ge utvecklingsländer fler valmöjligheter.

The Guardian listar en rad konkreta projekt som nämndes vid dagens möte: en undervattenskabel mellan Europa och Sydostasien, tillverkningslokaler för MRNA-vaccin i Senegal, solkraft i Angola, en mindre kärnreaktor i Rumänien och en hamn som ska länka samman Julön med omvärlden.

Det framhålls också att det nya initiativet ska ta större hänsyn till klimat och miljö än Kinas nya sidenvägar.

En hel del oklarheter kvarstår dock kring projektet – inte bara angående finanseringen utan även själva namnet. Medan Politico använder termen “Partnership for Global Infrastructure”, kallar The Guardian initiativet för “Global Investment and Infrastructure Partnership” och Reuters skriver “Partnership for Global Infrastructure and Investment” vilket även Joe Biden verkar föredra enligt nedan.

Förvirringen kan komma från att det – som The Guardian förklarar – egentligen inte handlar om ett enda enstaka program utan en koordinering mellan Build Back Better World som G7 presenterade i fjol, en fond som vid namn “Clean Green Initiative” som EU därefter offentliggjorde samt 65 miljarder dollar som Japan avsett att spendera på infrastruktur i sin närregion.

Tysklands förbundskansler Olaf Scholz medgav mycket riktigt under söndagen att en viss förvirring lätt kan uppstå kring dessa olika projekt, och tillade att det finns störa fördelar med att G7 driver dem gemensamt.

I det ljuset – oavsett terminologi och upplägg – kan världens utvecklade demokratiers gemensamma ambition att erbjuda ett alternativ till Kinas nya sidenvägar ses som ytterligare ett steg i ledet att bygga allianser för att motverka Pekings globala framfart.