Trots omfattande sanktioner mot Ryssland och en diskussion i Europa om att helt stoppa importen av landets olja, så nådde intäkterna från den ryska oljeexporten nya rekordnivåer förra månaden.
För samtidigt som den västerländska aptiten för ryska naturresurser minskat, så har världens två folkrikaste länder ökat sina inköp av rysk olja som nu erbjuds till rabatterade priser.
Trenden har varit särskilt tydlig i Kinas fall; i maj ökade importen av rysk råolja med 28 procent från månaden innan och med 55 procent på årsbasis. Det innebär enligt Reuters att Kina förra månaden köpte 1,98 miljoner fat olja om dagen från Ryssland, som därmed för första gången på nitton månader övertog Saudiarabiens plats som den allra största exportören av olja till Kina.
Likaledes har Indien kraftigt ökat inköpen av rysk olja från ”låga nivåer” till 760 000 fat om dagen enligt data från marknadsundersökningsföretaget Kpler, vars analytiker säger till New York Times att Asien har ”räddat” den ryska oljeproduktionen som nu är tillbaka på samma volymer som innan Covid-19.
Tidningen beskriver Kina kraftigt ökade inköp av rysk råolja som ett av de tydligaste bevisen på hur den kinesiska ledningen stödjer Vladimir Putin även i tider av krig.
Europas import av rysk olja minskade i maj med över en halv miljon fat jämfört med två månader tidigare. Men då importen från framför allt Kina och Indien ökat med nästan lika mycket, så var Rysslands intäkter från oljeexporten betydligt högre i maj än månaden innan med tanke på hur mycket energipriserna stigit sedan den ryska invasionen av Ukraina:
According to Rystad Energy, an independent research and business analytics company, Russian crude sales to Europe dropped by 554,000 barrels a day from March to May, but Asian refiners increased their take by 503,000 barrels a day — nearly a one-for-one replacement.
Although Russia is selling the oil at a steep discount because of the risks associated with sanctions imposed over the Ukraine invasion, soaring energy prices have compensated. Russia took in $1.7 billion more last month than it did in April, according to the International Energy Agency.
Nu har förvisso det i det närmaste totalstoppet av rysk oljeimport som diskuteras inom EU ännu inte trätt i kraft. Men mycket tyder på att Kina och Indien även vid ett sådant scenario kan hjälpa till att hålla den ryska oljeproduktionen på fortsatt höga nivåer.
Reuters noterar hur Kina på senare tid har minskat oljeimporten till marknadspris från bland annat Brasilien och Västafrika, för att istället öka inköpen av rabatterad råolja från länder som drabbats av sanktioner: Venezuela, Iran och nu Ryssland,
Indiska oljeraffinaderier har å sin sida tjänat en hacka på att öka importen av rabatterad kinesisk råolja, som sedan säljs vidare till väst i form av diesel eller bensin.
Som analytiker förklarar för New York Times så är det nästintill omöjligt att spåra huruvida oljeprodukter som exporteras från Indien till länder som USA, Storbritannien, Frankrike eller Italien har producerats av rysk råolja.
Därmed kan bilister i Europa som tror att de betalar mer vid pumpen på grund av bojkott mot rysk olja, i själva verket blott köpa rysk råolja till högre priser än tidigare.
Så länge Kina och Indien ökar inköpen av rysk olja så kommer denna export kunna fortsätta finansiera den ryska krigsmaskinen, alldeles oavsett hur långtgående sanktioner eller förbud som EU inför mot oljeimport direkt från Ryssland.