Länge förväntades Kinas tredje hangarfartyg sjösättas 23 april, vilket var årsdagen av den kinesiska flottans grundande. Men som även statliga kinesiska medier tillstått så har arbetet med vad som blir Kinas modernaste krigsfartyg försenats på grund av Covid-19, särskilt som det ägt rum vid ett skeppsvarv i Shanghai.
Nu pekar mycket på att fartyget i fråga kommer sjösättas denna helg istället. Dels påbörjades den nationella helgledigheten drakbåtsfestivalen i dag, och kinesiska myndigheter har för vana att presentera viktiga planer eller genomföra viktiga händelser vid symboliskt valda tidpunkter.
Dels visar nya satellitbilder att den torrdocka där det nya hangarfartyget är placerat bara de senaste dagarna tömts på andra mindre fartyg samt att annat arbete där upphört; förberedelser som banar vägen för en sjösättning.
After a long lull at the usually busy Jiangnan Shipyard, China is one step closer to launching its largest and most advanced aircraft carrier—the Type 003.
Learn more from the latest satellite imagery analysis: https://t.co/4L75gFF3Ji pic.twitter.com/rqsvPPvARy
— CSIS (@CSIS) June 2, 2022
Bland andra Wall Street Journal skriver närmare om hur detta tredje hangarfartyg utgör en klar uppgradering av Kinas flotta:
The Type 003 is China’s third aircraft carrier, and its largest and most advanced. It uses new electromagnetic catapult technology akin to what the U.S. and French carriers have to launch aircraft, analysts said.
“Once operational, China’s third carrier will greatly expand its ability to secure its near-sea interests while also enabling the [Chinese Navy] to project power further away from the Chinese mainland,” said Matthew Funaiole, senior fellow with the China Power Project at the CSIS, an independent nonprofit research organization in Washington that provided the imagery to the Journal.
Det noteras dock att även om hangarfartyget sjösätts denna helg, så kvarstår potentiellt ett par års arbete innan det kan utföra sin uppgifter. Det första steget är att test skrovet, varpå olika vapensystem kommer testas efter det.
Shandong, Kinas andra hangarfartyg som togs i tjänst 2019, experimenterar fortfarande med olika sorters stridsflygplan för bestyckning.
Kinas första hangarfartyg Liaoning var ett gammalt sovjetiskt fartyg som köptes in från Ukrainas militär och renoverades. Shandong designades i sin tur efter Liaoning, och faller under vad Nato klassificerar som ett hangarfartyg av typen Kuznetsov.
Detta tredje hangarfartyg – som förväntas döpas till Jiangsu – är dock byggt på en egen inhemsk kinesisk design. Till skillnad från de två första hangarfartygen så saknar däcket ramp och är istället platt, då tre elektromagnetiska katapulter ska ombesörja för att stridsflygplanen kan ta sig därifrån upp i luften.
Kinas främsta stridsflygplan Chengdu J-20 har dock ännu inte utvecklats för att kunna agera från ett hangarfartyg. Enligt analytiker kan detta ta ytterligare tre till fyra år – men att de kinesiska hangarfartygen då kommer utgöra en utmaning för de amerikanska.
USA har i dagsläget elva stycken hangarfartyg. Men fler kinesiska är givetvis på väg.
Redan nu finns satellitbilder och andra tecken på att utbildning har påbörjats för piloter som ska bemanna stridsflygplanen på Kinas fjärde hangarfartyg, samt uppgifter om att detta redan kan vara under byggnation.
Redan 2018 uppgav China State Shipbuilding Corporation – som är med och bygger Kinas hangarfartyg – att man påbörjat utvecklingen av ett atomdrivet hangarfartyg som ska möjliggöra den kinesiska militärens målsättning om att vara stridsberedd på öppna hav till år 2025.
Under 2030-talet beräknas Kina ha fem eller sex stycken hangarfartyg.