Apples iPad kommer liksom företagets AirPods hädanefter delvis att tillverkas i Vietnam snarare än endast i Kina. (Bild: Trusted Reviews)

Apple flyttar tillverkning från Kina till Vietnam

Det är ännu för tidigt att säga i vilken utsträckning Kinas dramatiska åtgärder för att stoppa spridningen av Covid-19 drabbar landets ekonomi, samt vilka sektorer som kommer påverkas allra svårast. Det finns dock flera tecken på att många utländska företag i och med alla lockdowns delvis har tappat förtroendet för vad som en gång kallades ”världens verkstad”.

Apple har länge varit sinnebilden för utländska konsumentföretag som förlitar sig på Kina för både försäljning och produktion; än i dag tillverkas drygt 90 procent av företagets varor i Kina. Framför allt genom underleverantörer som taiwanesiska Foxconn, så har Apples tillverkning länge försett över en miljon kinesiska arbetare med jobb.

I takt med att lönenivåerna ökat, så har investeringarna i Kina från Apple och företagets underleverantörer dock avstannat något. Politiska anledningar har sedermera fått Apple att fundera ordentligt kring nödvändigheten att diversifiera tillverkningen genom att flytta delar av den bort från Kina.

Med anledning av handelskrig och andra spänningar mellan Kina och USA, så flyttade Apple 2020 närmare en tredjedel av tillverkningen av AirPods till Vietnam.

Enligt uppgifter året till Nikkei Asia året innan, så uppmanade Apple sina underleverantörer att på sikt flytta 15-30 procent av tillverkningen utanför Kina för att diversifiera leveranskedjorna, främst på grund av handelskriget med USA.

Nu har Kinas lockdowns mot Covid-19, främst i Shanghai där världens största hamn ligger, fått Apple att snabba på dessa planer. I veckan meddelade företaget att man för första gången kommer flytta delar av tillverkningen av iPads utanför Kina, även denna gång till Vietnam.

Enligt Nikkei Asia så är det BYD, en av de ledande tillverkarna av Apples iPad, som har etablerat produktionsfaciliteter i Vietnam. Apple har också uppmanat sina leverantörer att säkra inventarier av viktiga komponenter på grund av risken för liknande framtida problem i Kina.

Enligt uppgifter till Reuters så riskerar Apple hamna efter i produktionen av iPhones med mellan sex och tio miljoner telefoner, på grund av stängda fabriker och problem med leveranskedjorna som en följd av alla lockdowns mot Covid-19.

Ironiskt nog så planerade Apple att flytta delar av sin iPad-produktion till Vietnam redan i början av fjolåret – men just Covid-19 och problem med leveranskedjorna gjorde att planerna fick senareläggas.

Redan innan flytten av delar av produktionen av iPads flyttades till Vietnam, har rykten florerat om att något var på väg att ske. Så här skrev Wall Street Journal i artikeln ”Apple Looks to Boost Production Outside China” för en dryg vecka sedan:

Apple has told some of its contract manufacturers that it wants to boost production outside China, citing Beijing’s strict anti-Covid policy among other reasons, people involved in the discussions said.

India and Vietnam, already sites for a small portion of Apple’s global production, are among the countries getting a closer look from the company as alternatives to China, the people said.

More than 90% of Apple products such as iPhones, iPads and MacBook laptops are manufactured in China by outside contractors, according to analysts. Apple’s heavy dependence on the country is a potential risk because of Beijing’s authoritarian Communist government and its clashes with the U.S., analysts have said.

Tidningen noterar även att Apple, i egenskap av USA:s högst värderade företag, har förmågan att påverka andra västerländska företag att fatta liknande beslut då man knappast är ensam om tanken att minska beroendet av Kina.

Ett av de amerikanska storbolag som drabbats allra hårdast av den senaste tidens lockdowns i Kina är Tesla, vars produktion är centrerad kring en fabrik i just Shanghai, där man innan pandemin byggde fler bilar än vad man gör i Kalifornien.

I april tvingades Teslas Gigafactory i Shanghai att hålla stängt flera veckor, vilket innebar att produktionen för april månad rasade med 81 procent till 10 757 fordon. Samma månad sjönk även Teslas försäljning i Kina med 98 procent till 1 512 fordon.

Det är detta, snarare än allt käbbel kring Twitter, som fick Teslas aktie att tappa närmare hälften av sitt värde under april och maj.

Tesla hade innan de senaste månadernas nedstängingar storslagna planer på att mer än fördubbla produktionen i Shanghai till två miljoner bilar om året.

Det ska nu bli spännande att se huruvida Tesla går vidare med detta, eller drar öronen åt sig på samma vis som Apple.