Så ser du till att digitala event blir en succé

OBS: Artikel publiceras i samarbete med MadEye Digital

Även om pandemin sakta men säkert har börjat släppa sitt grepp om världen så är det fortfarande många event som hålls digitalt istället för på mässhallar och liknande. Samtidigt så är affärsvärlden mer globaliserad än någonsin och många har kollegor och samarbetspartners över hela jorden.

Men samtidigt så är det många som inte riktigt har anpassat sig till digitala event, oavsett om de är en deltagare eller ska ta del av panelsamtal och allmän information. I den här texten kommer vi tipsa om våra bästa knep för att säkerställa att ett digitalt event blir en succé, samt hur du får ut maximalt från det.

Använd dig av en tjänst som underlättar

Ett problem som tyvärr ofta uppstår är att tekniken inte fungerar som det ska. Hemsidor med dåliga uppkopplingar, svårnavigerade plattformar, och mycket mer hör tyvärr till det vanliga. Genom att använda dig av en skräddarsydd tjänst, som exempelvis iFairs, så gör du det möjligt att enkelt och smidigt hålla dina event, men även delta. Med hjälp av iFairs så kan du enkelt och smidigt ta dina digitala event utomlands, eller lättare få kontakt inrikes.

Håll det kort och koncist

En sak som tyvärr är väldigt vanlig på digitala event och mässor är att samtalen och möten ofta är alldeles för långa och inte riktigt kommer nånvart. Detta är inte särskilt konstigt eftersom bristen på en publik gör att man lätt tappar uppfattningen om att man har blivit långrandig. Om du ska hålla en presentation eller delta i ett samtal är det därför väldigt att du alltid ser till att det du pratar om är relevant och inte drar ut på tiden allt för mycket.

Digitala event gör det svårare att nätverka, men inte omöjligt

En sak som man tyvärr går miste om när event hålls digitalt istället för i en mässhall eller liknande är att det blir svårare att nätverka. Istället så får man använda sig av andra knep. Ett bra tips är att du länkar till din LinkedIn på mötesplattformar, eller skickar en kontaktförfrågan i efterhand. Detta är långt ifrån lika personligt som att träffa någon på riktigt för första gången, men är ett bra sätt att ändå skapa nya kontakter när allting hålls online.

Var så personlig som möjligt

Som vi tidigare har nämnt så är det många som nu arbetar mer och mer internationellt. Ett sätt att få lite uppskattning är då att du exempelvis lär dig några ord på kinesiska, eller frågar om den du talar med kör någon av de nya elbilarna som landet har producerat. Genom att ställa frågor och lyssna intresserat så kan du enkelt få en lite personligare kontakt. Genom att dra personliga anekdoter kring när du besökte landet och vad du gjorde där kan du enkelt bryta isen. Som vi tidigare har nämnt så är det svårare att nätverka på digitala event, men det är långt ifrån omöjligt. Genom att tänka kreativt och försöka hitta alternativ att ta kontakt med människor så har du största möjliga chans till ett bra möte.