Efter ett Är fullt med kontroverser kring censur sÄ har LinkedIn nu beslutat sig för att lÀmna Kina. (Bild: Pixabay)

LinkedIn lÀmnar Kina

15 oktober, 2021

LinkedIn har lÀnge varit den sista stora vÀsterlÀndska plattformen bland sociala medier med fortsatt nÀrvaro i Kina efter att Facebook, Twitter, Youtube, Google och otaliga andra för lÀnge sedan lÀmnat landet pÄ grund av kinesiska myndigheters censurkrav.

Nu gör LinkedIn likadant. Sent i gÄr kvÀll meddelade företaget via ett blogginlÀgg att man pÄ grund av bland annat en utmanande operativ miljö och ökade krav pÄ eftergivenhet i Kina kommer slÀcka sin service i landet innan Ärets slut:

We’re also facing a significantly more challenging operating environment and greater compliance requirements in China. Given this, we’ve made the decision to sunset the current localized version of LinkedIn, which is how people in China access LinkedIn’s global social media platform, later this year.

Medan andra vÀsterlÀndska sociala medier drog sig ur Kina ett efter ett, sÄ expanderade LinkedIn 2014 pÄ vÀrldens största marknad för internetanvÀndare med en sÄ kallad lokaliserad tjÀnst.

I samband med expansionen började man samarbeta med ett riskkapitalbolag som hade goda relationer med Kinas myndigheter, och lovade att hjÀlpa företaget censurera de kinesiska anvÀndarnas inlÀgg, vilket var ett krav frÄn kinesiskt hÄll för den utökade nÀrvaron.

Under Ärets gÄng har LinkedIn ocksÄ hamnat i rampljuset för att bedriva omfattande censur av inlÀgg och innehÄll av anvÀndare utanför Kina, i syfte att blidka landets myndigheter och pÄ sÄ vis inte riskera ett förbud.

Denna censur bestÄr i att helt blockera utlÀndska profiler för LinkedIns 53 miljoner anvÀndare i Kina, om de utlÀndska profilerna i frÄga innehÄller nÄgon information som Peking kan uppfatta vara politiskt kÀnsligt.

Jag Ă€r sjĂ€lv en av dem som drabbats, vilket jag skrev nĂ€rmare om i juni i en artikel med rubriken ”SĂ„ censurerar LinkedIn min och andras anvĂ€ndarprofiler pĂ„ order frĂ„n Kina”.

Noterbart Ă€r att jag och andra journalister eller akademiker som rĂ„kade ut för denna censur meddelades via mail av LinkedIn. I mailet erbjöd sig företaget att ”hjĂ€lpa” berörda anvĂ€ndare att bli synliga i Kina igen – alltsĂ„ aktivt assistera sina anvĂ€ndare att utöva sjĂ€lvcensur efter kinesiska myndigheters direktiv.

Mailet jag fick frÄn LinkedIn i juni ser ut pÄ följande vis:

Mailet som LinkedIn skickade till mig, och flera andra anvÀndare, tidigare denna sommar.

Bland andra The Guardian, Business Insider och Deutsche Welle intervjuade mig om denna censur tidigare i somras.

Ytterligare en rad tidningar uppmÀrksammade censuren i form av intervjuer med andra som drabbats. Men trots den kritik som detta ledde till, sÄ har LinkedIn fortsatt att censurera anvÀndare under sommaren och hösten.

Axios listade i slutet av september en rad journalister som fÄtt sin profil blockerad i Kina, inklusive medieföretagets egen reporter.

PÄ frÄgor frÄn Axios, sÄ svarade företaget lika undanglidande som tidigare:

”We’re a global platform that respects the laws that apply to us, including adhering to Chinese government regulations for our localized version of LinkedIn in China,” LinkedIn told Axios in a statement. ”For members whose profile visibility is limited within China, their profiles are still visible across the rest of the globe where LinkedIn is available.”

But LinkedIn did not respond to questions about which content specifically was considered ”prohibited,” which Chinese law the content violated, and whether LinkedIn maintains an internal list of prohibited topics that it uses to proactively remove profiles.

LinkedIn har alltsÄ aldrig specificerat vilket innehÄll som Àr förbjudet, och inbjuder dÀrför till sjÀlvcensur bland anvÀndare som inte vill fÄ sin profil begrÀnsad i Kina.

I mitt fall handlar det sannolikt om att min examensuppsats om massakern vid Himmelska fridens torg stĂ„r listad under kategorin ”utbildning”. VĂ€rldens största plattform för nĂ€tverkande i jobbsyfte uppmanade mig alltsĂ„ att gömma undan delar av mina akademiska erfarenheter.

I samband med LinkedIns besked sÄ framhÄller New York Times hur det blivit allt svÄrare för internet- och teknikföretag att verka i Kina under Xi Jinpings styre i allmÀnhet och under det senaste Äret i synnerhet.

Flera kampnajer och tillslag har under Ärets gÄng Àgt rum mot inhemska jÀtteföretag som Alibaba och Didi Chuxing. En ny lag om datasÀkerhet krÀver att företag som LinkedIn lagrar data om sina lokala anvÀndare i databaser placerade i Kina, med full tillgÄng för landets myndigheter.

Till slut blev det för mycket för LinkedIn. I bloggposten meddelas att man istÀllet kommer lansera en fristÄende plattform för Kina vid namn InJobs, dÀr anvÀndarna inte har nÄgon personlig feed och möjligheten att posta lÀnkar eller artiklar saknas.

DÀrmed har Kinas internet tagit Ànnu ett beklaglig steg i riktningen mot att bli ett avskuret intranÀt.

Kinamedias nya artiklar direkt till din inkorg

Gör som 774 andra, prenumerera du med.

Lyssna pÄ Kinamedia: Nya kalla kriget

App Icon Apple Podcasts

Translate article