För drygt fem månader sedan så uppgav Xiaomi, världens andra största tillverkare av mobiltelefoner, sin ambition om att börja tillverka elektriska bilar. Sedan dess har inte mycket hänt, förutom att ordförande Lei Jun har setts besöka en rad inhemska bilföretag.
Men tydligen pågår en hel del annat bakom kulisserna. De senaste dagarna har det nämligen börjat bubblas ordentligt om att Xiaomi ligger i förhandlingar med fastighetskonglomeratet Evergrande Group om att köpa resterna av den svenska biltillverkaren Saab.
En liten bakgrundshistoria kan vara på sin plats. Det krisande Saab köptes 2012 av den kinesiska affärsmannen Kai Johan Jiang, som dock inte fick lov att behålla det ikoniska varumärkesnamnet.
Företaget döptes sedermera till National Electric Vehicle Sweden (NEVS), i enlighet med de nya ägarnas vision om att börja producera elbilar.
Men så blev inte fallet. NEVS mäktade aldrig med att spotta ur sig en enda bil. Då Kai Johan Jiang fick ekonomiska problem tog en ny kinesisk ägare i form av Evergrande Group in, och NEVS blev en del av China Evergrande New Electric Vehicle Group (NEV).
Nu har även Evergrande fått allvarliga ekonomiska problem; en fascinerande historia som riskerar sätta hela det kinesiska finanssystemet i gungning, och som jag under sommaren följt närmare i Kinamedia nyhetsbrev.
Konglomeratet Evergrande är världens högst värderade fastighetsutvecklare. Det är också världens mest belånade, med skulder på omkring 300 miljarder dollar vilket är i samma storleksordning som Sydafrikas BNP.
Evergrande lider en akut brist på likvida medel. Företagets aktie har det senaste halvåret tappat över två tredjedelar av sitt värde, och nu i veckan avgick dess ordförande Xu Jiayin.
Bolaget har efter skarpa varningar från Kinas regleringsmyndigheter börjat sälja av sina tillgångar, särskilt de som inte är lönsamma. Bland annat då NEV, som första halvåret av 2021 gjorde en förlust på 6,4 miljarder kronor enligt siffror som presenterades under fredagen.
Samtidigt rapporterade Reuters, med hänvisning till tre källor, att Xiaomi nu förhandlar om att köpa hela eller delar av 65 procent stor ägarandel i NEV – något som även bekräftats av konglomeratet:
Evergrande said in a statement on Friday that its unit, Evergrande NEV, had held preliminary talks with Xiaomi regarding it coming on as a strategic shareholder, although there was no in-depth discussions.
Xiaomi has been in touch with various automakers, but it has yet to decide which one to work with, a spokesperson said on the company’s official Weibo account on Friday. Shenzhen’s state asset regulator did not respond to a request for comment.
Reuters påminner om att Xiaomi i samband med offentliggörandet i mars av sin ambition att tillverka elbilar, uppgav att man – till en början – avser investera tio miljarder dollar i detta syfte.
NEV har ett marknadsvärde på 12,5 miljarder dollar. Än så länge, för företagets värdering befinner sig i ett fritt fall som är ännu allvarligare än moderbolagets.
Evergrande NEV:s aktie har gått från en toppnotering på 72,25 hongkong-dollar i mitten av februari, till bara drygt tio hongkongdollar när marknaden stängde i fredags.
Värdeminskningen och förlusterna är i allra högsta grad relevanta för den svenska jobbmarknaden. Tidigare i veckan varslade NEV 300 av de 650 anställda vid fabriken i Trollhättan, där det alltså inte tillverkats en bil på över ett årtionde.
Storleken på investeringen ligger alltså väl inom Xiaomis räckhåll, och skulle innebära ett visst försprång jämfört med konkurrenter som inhemska Huawei eller för den delen Apple, som på senare tid båda meddelat sitt intresse för elbilar.
Att Xiaomi och Huawei vill ge sig in i leken är heller inte särskilt underligt, med tanke på prognoser som ger vid handen att 20 procent av försäljningen på Kinas bilmarknad – som är världens största – kommer bestå av bilar som helt eller delvis drivs av förnyelsebar energi.
Även Evergrande hade storslagna planer att kapitalisera på denna utveckling. Tanken var nämligen att de slumrande resterna av Saab från och med 2023 skulle börja tillverka 43 000 soldrivna bilar om året som utvecklats av en tysk biltillverkare.
Dessutom har ingenjörerna i Trollhättan varit upptagna med att designa en egen bilmodell vid namn Sango, som även den har potential att få fabriken att rulla igen.
I Trollhättan väcks nu förhoppningar om att allt detta ska bli verklighet med hjälp av Xiaomis pengar. Jämförelserna med Volvo och Geely ligger här så klart nära till hands.
Efter Kai Johan Jiang och Evergrande Group – blir det tredje gången gillt med kinesiska ägare för den gamla Saabfabriken?
I sammanhanget bör även tilläggas att NEV också har fabriker i Kina, samt att Evergrande även är i samtal med andra aktörer om försäljningen av sin verksamhet för elbilar.
Xiaomi har dessutom nekat till att man förhandlar med om att förvärva den 65 procent stora ägarandelen i krisföretaget Evergrande NEV.