Kodaks åsikter och moral - lika utbytbara som företagets produkter? (Bild: Pixabay)

Kodak senaste exemplet på självcensur kring Xinjiang

Det råder sannerligen ingen brist på företag eller organisationer som bedriver självcensur för att blidka kinesiska myndigheter. Men med jämna mellanrum dyker det upp exempel som är mer skamlösa eller anmärkningsvärda än andra.

Ett sådant stod kameraföretaget Kodak för i veckan, när man raderade samt bad om ursäkt för ett inlägg på Instagram som innehöll en kommentar om utvecklingen i regionen Xinjiang.

Inlägget i fråga bestod av en samling bilder av den franska fotografen Patrick Wack, som under flera års tid tagit fotografier i Xinjiang. I samband med att Wack nu släpper en fotobok, så blev han kontaktad av Kodak med anledning av att han använt företagets produkter.

I ett inlägg han postade på sitt eget konto, och som även postades på Kodaks Instagram med 839 000 följare, stod det att Xinjiang under de senaste fem åren förvandlats till ”en orwellsk dystopi”.

I texten tillhörandes de postade fotografierna, skrev Wack även att Xinjiang under de senaste åren dragit internationell uppmärksamhet på grund av massinlåsningen av uigurer och andra muslimska minoriteter.

Reaktionerna lät inte vänta på sig från kinesiska internetanvändare, vilket genast fick Kodak att inte bara radera inlägget utan även be om ursäkt; en ursäkt som framfördes av samma manager för Kodaks sociala medier som först själv kontaktade Patrick Wack.

Kodak ersatte sedan Wacks foton och kommentarer med ett annat inlägg på Instagram, företaget man framhöll att man finns på Instagram för att möjliggöra kreativitet och marknadsföra filmfotografi – inte för att vara ”en plattform för politiska ställningstagande.”.

På sin kinesiska hemsida uppgav Kodak att man hade identifierat ett ”kryphål” i översikten av sitt innehåll, och lovade att i framtiden granska och rätta innehållet.

Hong Kong Free Press uppmärksammar hur Kodak nu försökte distansera sig från Wack genom att referera till händelsen som en ”missuppfattning”, samt att företaget inte stödjer Wacks åsikter i frågan.

På WeChat, Kinas ledande sociala app, gick Kodak ett steg längre och skrev enligt Hong Kong Free Press följande:

In a separate statement on Chinese social media WeChat, the company vowed to cooperate with the Chinese government and respect Beijing.

“For a long time, Kodak has maintained a good relationship with the Chinese government and has been in close cooperation with various government departments. We will continue to respect the Chinese government and the Chinese law,” the statement read.

“We will keep ourselves in check and correct ourselves, taking this as an example of the need for caution,” it added, saying “management loopholes” may have been responsible for the post.

New York Times påpekar att Kodak ingalunda är det första internationella företaget som bett om ursäkt för påstådda överträdelser kring Xinjiang. Icke desto mindre ser många på detta exempel som anmärkningsvärt, med anledning av att Kodak ofta framhålls som ledande inom kamerafilm.

En intervjuad dokumentärfotograf menar att ett företag som arbetar med fotografier inte bör rädas över att ta ställning i ett projekt som potentiellt är viktigt för mänskliga rättigheter.

Patrick Wack själv understryker det paradoxala i situationen givet att Kodaks produkter under årtionden har använts för att dokumentera känsliga politiska händelser.

Men när det kommer till Kina är det tydligen andra måttstockar som gäller.

Kodak svarade under onsdagen inte på frågor angående det inträffade från vare sig New York Times eller Hong Kong Free Press.