Zara var snabba med att radera ett snarlikt meddelande som fått H&M att råka ut för problem i Kina. Man vill heller inte kommentera varför man plockat bort det. (Bild: Ryan McKnight CC BY-SA 4.0)

Klädföretagen som fortsätter använda bomull från Xinjiang för att blidka Kina

Få läsare har nog missat debaclet kring H&M, som i veckan utsattes för en bojkott i Kina på grund av ett uttalande om tvångsarbete i Xinjiang som har över ett år på nacken.

Som jag skrev för två dagar sedan så kommer uppmaningarna till bojkott först nu bland annat på grund av ökad uppmärksamhet kring situationen för etniska minoriteter i Xinjiang, samt nyligen utfärdade EU-sanktioner mot kinesiska tjänstemän på grund av övergreppen i regionen.

Det blir nu allt tydligare att kinesiska myndigheter försöker tvinga utländska företag välja. Antingen köpa och öppet stödja bomull tillverkad i Xinjiang, eller annars riskera bojkott och andra ekonomiska konsekvenser på den viktiga kinesiska marknaden:

H&M har i denna fråga stått på sig relativt bra. Företaget har inte utfärdat någon ursäkt, vilket i det närmaste blivit rutin för många västerländska aktörer i liknande situationer. Istället har man publicerat ett meddelande överst på sin kinesiska hemsida, där företaget förklarar att man köper bomull från flera kinesiska tillverkare och vill fortsätta expandera i landet, men att man i processen även kommer förhålla sig till internationella lagar och regler.

Och detta trots att man utsatts för betydande påtryckningar. Se nedan hur kinesiska kändisar fördömer H&M, internetanvändare spammar företagets Instagram-konto, dess namn plockas bort från nätet och affärer i flera händelser råkat ut för fysiska påföljder.

I extrema fall har internetanvändare visat sin ”lojalitet” med Kina genom att plocka bort tangenterna ”H”, ”M” och ”&” från sina tangentbord:

Andra företag som inte heller har vikit ner sig och därmed de senaste dagarna på olika vis dragit på sig kinesiska konsumenter och kändisars vrede inkluderar Nike, Adidas och Uniqlo.

Men sedan finns det också internationella klädmärken som inte tvekar att – bokstavligen talat – gå över lik för att skydda sina marknadsandelar i Kina. Nedan följer tre exempel på hur långt företag är redo att gå för att blidka regimen i Peking, även när det handlar om något så avskyvärt som tvångsarbete:

1) Zara – Den spanska klädkedjan Zara har intagit en diametralt annorlunda inställning till bomull från Xinjiang än konkurrenten H&M. Omedelbart efter uppmaningarna till bojkott mot H&M, så tog Zaras ägarföretag Inditex bort ett uttalande om tvångsarbete i regionen från sin hemsida, som i mångt och mycket liknade det som ledde till fördömandet av den svenska klädtillverkaren.

Statliga kinesiska medier gottar sig över Inditex beslut, och noterar att uttalandet var tillgängligt på företagets hemsida åtminstone fram till 24 mars. I artikeln ”Under pressure in China, Zara deleted a statement about Xinjiang” skriver Quartz att Inditex inte kommenterat eller svarat på frågor om varför uttalandet är borttaget.

Flera personer understryker på sociala medier hur beslutet även omfattar andra företag som ägs av Inditex, vilka samtliga nu har tagit bort uttalande från sin hemsidor där oro uttrycks över rapporterna om tvångsarbete i Xinjiang:

2) Muji – Japanska Muji gör tvärtemot japanska Uniqlo, och går dessutom längre än Inditex och Zara genom att uttala stöd för Xinjiangs bomullsindustri. Detta skedde bland annat genom ett uttalande på kinesiska sociala medier, snart efter att bojkotten mot H&M inletts:

Japanska tidningen Nikkei Asia noterar vidare hur chefer från Muji även citeras i statliga kinesiska medier, samt hur man öppet marknadsför användningen av bomull från Xinjiang:

Japanese fashion retailer Muji said on Thursday that its stores in China will continue to carry products made with Xinjiang cotton, separating itself from the uproar by Chinese netizens calling for a boycott of H&M and other foreign brands.

Muji’s representative in China was quoted as saying by the Chinese-language edition of The Global Times, a publication affiliated with the Chinese Communist Party, that ’our company has been using Xinjiang cotton.’

The company’s apparel with the label ’Xinjiang cotton’ were clearly displayed on Tmall on Thursday. It is not clear if Muji is also using Xinjiang cotton for clothes sold in Japan and other countries.

3) Hugo Boss – Ett av de till synes mest skamlösa eller i alla fall märkliga exempel av de tre står dock det tyska lyxmärket Hugo Boss för. Hong Kong Free Press uppmärksammade i veckan hur företaget på kinesiska sociala medier uppgav att man kommer fortsätta att köpa och stödja bomull från Xinjiang. Detta enigt en meddelande på den ledande mikrobloggen Sina Weibo översätts enligt följande:

“For many years, we have respected the One China principle, resolutely defending national sovereign and territorial integrity, We have established long-term collaborations with many outstanding Chinese enterprises, and will continue to keep [the partnership.] Xinjiang’s long-stapled cotton is one of the best in the world. We believe top quality raw materials will definitely show its value. We will continue to purchase and support Xinjiang cotton.”

Men samtidigt står det på Hugo Boss internationella hemsida att företaget aldrig har använt bomull från Xinjiang. I ett svar på en rak fråga från Hong Kong Free Press, så undvek Hugo Boss till en början att svara på huruvida man försöker skicka olika budskap till kinesiska och västerländska konsumenter.

I dag publicerade Hong Kong Free Press en ny artikel i ämnet, där Hugo Boss menade att meddelande på Sina Weibo ”inte var auktoriserat”. Företaget har också tagit bort inlägget på den kinesiska mikrobloggen, och ersatt det med en länk till ett uttalande där det står att man inte ännu har använt sig av någon bomull från Xinjiang.

Det är oklart hur meddelandet först hamnade på Hugo Boss verifierade konto. Det kan så klart röra sig om en anställd med uppgift att sköta företagets sociala medier i Kina, som agerat på egen hand.

Oavsett vilket, så visar ovanstående incidenter att det finns företag som är beredda att göra allt för att skydda sin verksamhet i Kina. Men det finns också företag som är redo att backa från stöd av tvångsarbete när de väl ställs mot väggen.

Wall Street Journal konstaterar i en ledarartikel med rubriken ”Beijing’s Global Cancel Culture” att Kina kommer bruka strategin att använda sin stora marknad för att få företag, akademiker, journalister och regeringar att rätta in sig i ledet, så länge denna strategi är effektiv. Det är därför viktigt att se till så att den inte är det. Debaclet kring H&M och bomull från Xinjiang, har potential att bli en viktig vändpunkt.

I sammanhanget är det också värt att notera hur Huawei har tagit bort H&M:s app från sina telefoner i Kina. Detta borde vara en tankeställare för alla som fortfarande är envisa nog att argumentera för att Huawei är ett privat företag som borde tillåtas bygga Sveriges 5G-nät.

Vad skulle då möjligen kunna hända med vår tekniska infrastruktur, om det uppstod liknande konflikter med någon svensk aktör i framtiden?

UPPDATERING:

En hemsida vid namn Forced Labour Fashion listar de företag som agerat för att blidka kinesiska myndigheter i frågan. Förutom de som redan nämnts i texten ovan, finns följande klädtillverkare med på listan:

* PVH (Calvin Klein, Tommy Hilfiger m.fl.)
* Fila
* Asics
* VF (Northface, Vans m.fl.)