Dagens industris stöd för Huawei kulminerar i annonskampanj

/

Som jag tidigare uppmärksammat flera gånger här på InBeijing samt i InBeijing nyhetsbrev, så är Dagens industri den enda svenska tidning som öppet förespråkar att ett telekombolag med nära band till staten och militären i världens största diktatur ska få bygga 5G i Sverige.

Det handlar givetvis om Huawei, som tidningens ledarredaktion med en dåres envishet vill släppa in i vår kritiska infrastruktur, enligt skäl som i allt väsentligt liknar de som hörs från kinesiska myndigheter.

Senast Dagens industri uttryckte denna ståndpunkt var i ledarartikeln “Ericssons techfred ger större säkerhet än Trumps techkrig” för en vecka sedan. Just likt Kinas och Huaweis egen argumentation i ämnet, så är texten full av skickligt vinklade osanningar.

För att ta ett exempel, så hävdar Dagens industris politiska redaktör PM Nilsson att Sveriges bannlysning av Huawei är unikt hård i Europa, då den innebär att företagets utrustning även måste rensas ut från 4G och 3G. Men bland annat Storbritannien fattade samma beslut redan i somras.

Ledarartikeln jämför vidare Huaweis närvaro i Europa med kol- och stålunionen efter andra världskriget, samt utvidgningen av EU under 2000-talet. Nilsson pekar även på risken att Ericsson utestängs från Kina, och menar därmed indirekt att svenska myndigheter gör bäst i att vika sig för kinesiska hot.

Detta är bara en av flera liknande texter där Dagens industri argumenterat för Huawei i svensk 5G; man har dessutom låtit företagets representanter – uppenbart utan faktakoll – publicera sin propaganda på tidningens debattsidor.

Vi får förutsätta att Dagens industri inte har mottagit pengar eller andra fördelar för något av ovanstående. Betalt har man dock med största sannolikhet fått för de annonser från Huawei som dykt upp i tidningen de senaste dagarna:

Huaweis annons i Dagens industri, fredag 15 januari
Huaweis annons i Dagens industri, måndag 18 januari

Även i dessa annonser fars det med halvsanningar. I annonsen “Öppet brev till Sveriges regering” målas det svenska beslutet återigen upp som extremt och principlöst, varpå Huawei uppmanar regeringen att kliva in och ogiltigförklara det beslut som ansvariga myndigheter fattat i frågan.

Svenska tidningar har vid ett par tillfällen tidigare ställts mot vägen efter publicering av liknande betalda annonser. 2016 avkrävdes Svenska Dagbladets chefredaktör Frederic Karén på en förklaring sedan tidningen sålt en helsida där den kinesiska ambassaden i Sverige med regimens argument förklarade “sanningen om problemet i Sydkinesiska havet”.

För ett drygt år sedan var det Dagens Nyheters tur att löpa gatlopp, då tidningen sålt en hel annonssida till de lokala myndigheterna i Hongkong, vilken ägnades åt att smutskasta stadens demokratirörelse.

Uppenbar propaganda“, sade rättsorganisationer samtidigt som även flera högt uppsatta politiker kritiserade publiceringen av samma anledning.

Mystiskt nog har ingen liknande reaktion hittills kunnat ses på Huaweis annonser i Dagens industri. Det är i sammanhanget viktigt att förstå att det här inte handlar om några vanliga företagsannonser. Det handlar om ett bolag som finansieras av och är fullständigt underordnat Kinas kommunistparti.

Det handlar dessutom om ett företag som aktivt assisterar säkerhetstjänsten i Xinjiang i det pågående förtrycket mot regionens etniska minoriteter, bland annat genom mjukvaror som avger en “uigur-varning” så att personer tillhörandes denna folkgrupp kan identifieras och tas till politiska fångläger.

Det går på så vis att argumentera för att annonsen i Dagens industri de facto är värre än den i exempelvis Dagens Nyheter, då den är ämnad att låta ett regimkontrollerat företag kontrollera vår allra viktigaste infrastruktur, snarare än att sprida propaganda om förtryck mot en demokratirörelse på andra sidan jorden.

Oavsett vilket så utmärker sig Dagens industri som Huaweis allierade i denna fråga på ett vis som allt fler finner besynnerligt. Tidigare i dag postade jag reklamen på Twitter, och fick bland annat följande reaktioner: