I veckan öppnade Daxing International Airport (PKX) i södra Peking. Den sjöstjärneformade flygplatsen är världens största, kostade över 100 miljarder kronor att bygga och är designad att i framtiden kunna hantera över 100 miljoner resenärer årligen.
Den internationella flygplatsen i Daxing är inte bara viktig för att öka Pekings kapacitet och underlätta trafiken vid Beijing Capital International Airport i stadens nordöstra delar, som redan är världens andra största med drygt 49 miljoner passagerare om året.
Den är också ett steg i ledet i Kinas uttalade målsättning att ha 450 kommersiella flygplatser i landet till år 2035, vilket enligt Bloomberg nästan är dubbelt så många som fanns vid årskiftet.
Bloomberg rapporterar vidare att öppningen av flygplatsen – just innan 70-årsdagen av Kinas grundande 1 oktober i år – är en symbolfråga för president Xi Jinping, som personligen invigde flygplatsen och ser flygindustrin som en framtida nyckelsektor:
Xi has identified aviation as a key strategic industry. The president attended an official opening ceremony for the new airport, designed by the late Zaha Hadid, on Wednesday. Within two decades, annual passenger traffic in China’s skies will reach 1.6 billion, according to the International Air Transport Association, more than the country’s population today.
Utvecklingen innebär enligt International Air Transport Association att det år 2037 kommer genomföras 1,6 miljarder flygresor i Kina, jämfört med drygt 600 miljoner i fjol och blott 268 miljoner år 2010. (Som en jämförelse görs det varje år drygt 36 miljoner flygresor i Sverige.)
Siffrorna innebär att Kina kommer överta USA som världens största flygmarknad år 2022.
Jättebygget i Daxing är inte bara världens dyraste och största flygplats någonsin, med en yta på 100 fotbollsplaner. Den kommer även bindas samman med centrala Peking 46 kilometer bort genom Kinas snabbaste tunnelbana, som transporterar resenärerna i upp till 160 kilometer i timmen.
Det är också världens första flygplats med gates på två våningar, för att kunna utöka kapaciteten ytterligare. Vidare finns skanning av ansikten och papperslös check-in som tillhandahålls av Huawei och den statliga teleoperatören China Unicom.
Kinas våldsamma expansion av flygtrafiken innebär givetvis ökade utsläpp, i en tid då flyget ofta kommer i korselden av miljöskäl. Detta rör dock inte kinesiska myndigheter i ryggen.
I artikeln ”China denounces U.N. aviation emissions plan in blow to industry efforts”, förklarar Reuters hur Kina helt enkelt förkastat ett förkastat FN-avtal som enligt nyhetsbyrån skulle utgöra en ”milstolpe” för ambitionen att minska de globala utsläppen från internationella flygresor:
China has denounced a landmark U.N. deal that caps emissions from international flights, in a setback for an industry eager to placate the growing international movement to curb air travel’s impact on the environment.
In a paper posted ahead of the U.N. aviation agency assembly that kicked off on Tuesday, China – once a critical early supporter of the 2016 U.N. plan – joined Russia in arguing the proposal would unfairly penalize emerging and developing countries because it raises costs.
Enligt Reuters står flygtrafiken i dag för cirka 2,5 procent av de globala utsläppen av koldioxid; en andel som förväntas öka under de kommande årtiondena.
Svenskar flyger visserligen fem gånger mer än det globala genomsnittet. Men med Kinas förväntade ökning på cirka en miljard flygresor till år 2037, framstår en minskning av våra 36 miljoner årliga resor som en strimma i himlen.